Gå til innhold

Lett oppjustering av motoreffekt...

Ranger emnet


TheBirg

Anbefalte innlegg

Har en BMW 520i - 1998 modell. (2.0L. 6 Cyl. 150HK orginalt)

Alle vil jo alltids ha mere effekt og jeg også. (siden det er en automat og gubbeaktig, dette visste jeg allerede ved kjøp, men ser jo alltids på mulighetene.)

 

Finnes det noen røvertips der ute for å få litt mere ut av denne motoren ?

 

OG se bort ifra Chip, Luftfilter og eksos. Det vil bli gjort med tiden.

 

Spørsmålet er om det er flere "enkle" grep å gjøre, eller blir det da snakk om kammer, fresing av toppen, større ventiler. bensinpumpe og diverse maskineringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reodor prøver å formidle er vel at det ikke finnes noen røvertips til å få mer effekt ut av den motoren. Desverre:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som pokker. Det bruker å funke. Hmmm....

 

Da er jeg redd at eneste utvei er en toppjobb med porting, mirafresing, høvling og ny(e) kam(mer). Deretter kan du bytte til et godt tilpasset eksosanlegg og justere motorelektronikken slik at den tilpasses det forbedrede åndedrettet.

 

 

Reodor F

 

PS

Har du forsikret deg om at Rudolf og Mysil ikke har kødda under dæsjen din?

DS

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker jo for svar, men de kan jo siest rett fram da, ikke legge det inn i koder ;) (Er jo tross allt sent en fredags aften..... )

 

 

Var redd for at maskinering var neste steg ja. Så da får det bli med "skrujobben" Og se hva det tilbyr på sikt.

 

 

PS : Reodor og Mysli er har vel ikke slått seg sammen ?

Dog, kommer BlodSprutMoen OG Mysli opp fjellskrenten her så blir det jaggu meg Utkastelse av en gorilla jeg kjenner til....

 

Har forøvrig kødda nok oppunder dash`n sjøl med stereoen, så ser ikke noe mere som kan tulles med der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker jo for svar, men de kan jo siest rett fram da, ikke legge det inn i koder ;) (Er jo tross allt sent en fredags aften..... )

 

 

Var redd for at maskinering var neste steg ja. Så da får det bli med "skrujobben" Og se hva det tilbyr på sikt.

 

 

PS : Reodor og Mysli er har vel ikke slått seg sammen ?

Dog, kommer BlodSprutMoen OG Mysli opp fjellskrenten her så blir det jaggu meg Utkastelse av en gorilla jeg kjenner til....

 

Har forøvrig kødda nok oppunder dash`n sjøl med stereoen, så ser ikke noe mere som kan tulles med der :)

 

 

Mysli høres ut som en sunn frokost, men fritenker MYSIL B og disponent RUDOLF B har hengt sammen i årevis. De får fram det verste i hverandre, men ute på banen er de et godt team...

 

Lystgass er ikke så dumt, selv om du etterhvert kommer til å bli dritt lei av at effekten ikke bare er der uten at du trenger å tenke så fælt. Skru opp krana, etterfylle, temperatur, bla bla bla... Men nærmere vidundermiddel kommer du vel ikke.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik å forstå at lystgass ikke er der når man bruker pedalen, bevares. Det er bare det at lystgass medfører et betydelig prosedyreverk som du etterhvert blir trøtt av. Sånn sett er lystgass bedre som ytterligere effekttilskudd til allerede trimmede vogner.

 

Videre er vel ikke lystgass som ikke er koblet til gasspjeld eller gasspedal å anbefale. Den skal kobles inn ved full gass og da må det jo bli nettopp slik.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, Men :) bare for å ta min tanke på pedalkobblingen av lystgass litt nærmere. Er bare nysgerrig. Må også innrømmes at jeg ikke kan noenting om det.

 

Kan en "NOS" tank strupes ned via ventiler, og gi litt effekt, f.eks som nevnt aktiveres ved kickdown knappen under gasspedal ? Altså "moderat" uttak av det denne formen for trimming kan gi ?

 

Da ville jo en tank holdt passe lenge og kickdown brukes jo ikke konstant.

 

Noen tanker rundt dette ?

 

Oppsummering : Gi Kickdown (På bil med automatkasse)

Så lenge man holder gassen i bånn, så gis det litt gass og man får en ønsket effektøkning (bestemt etter eget ønske etter ventiljustering på Lystgass-systemet)

Og ved Kickdown så har man jo full gass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert på lystgass selv jeg, men det vil alltid være en dyse som bestemmer mengden. Det følger sikkert med et par dysestørrelser i settet.

 

Du må, og da mener jeg må, ha en bryter som åpner for lystgassen kun ved full gass. Denne bryteren må sitte slik at den ikke aktiveres i vanvare. Leste en artikkel i Bilsport for et par år siden om dette og den gikk ganske i dybden. Det var en rekke feller å gå i, og man må være nøye både under montering og bruk for å unngå motorskader.

 

Det må da være noen forståsegpåere der ute som har mye bedre greie på artigdamp enn meg. Kom på banen nå og gi denne fyren noen godt kvalifiserte tips om "how to montere lystgass in your daily driver"!

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår