Stingah Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Hei På min første støyp noen sinne ble det selvfølgelig en del luftbobler. Disse ble "åpne" når jeg pussa litt på kassene.. Noen tips til hvordan man sparkler disse? Har prøvd mye rart (hele opplegget er litt prøveprosjekt, men vil ha det helt smood før jeg sier meg ferdig). Har nå prøvd sparkling med glassfibersparkel, finsparkel har og prøvd sprøytesparkel på boks. Problemet er at sparkelen enten ikke setter seg skikkelig nedi hulla eller så får jeg rett å slett ikke sparkelen nedi hulla for sparkelen er litt for tykktflytende. En tanke som slo meg var å bare smøre ett lag til med polyester på etter kassen var grov-pusset? Dvs etter jeg har pusset ned konturene etter glassfiberen. Mvh Fredrik Sjølie Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Hei Du bør teste hagmans sin sprøyte/penselbasert sparkel. Har selv brukt den noen ganger. Den fyller det meste av porer, som er mindre enn 1-2 mm. http://www.hagmans.se/produktinfo/produktblad/11061.pdf Håper dette er til hjelp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Har desverre ingen her i området som forhandler hagmans. Men finner jeg ikke ut noe annet skal dette prøves! Hva tror du om å bruke polyester da? Først SKIKKELIG grovpusse hele kassen og så smøre på og passe på at hullene blir fylt? Mvh Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 tror kanskje det er lettere å bruke gelcoat, hvis du har d, istedet for polyester Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Har aldri brukt gelcoat, er det mere tyntflytende eller? Er det samme herdeprinsippet som polyester eller? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 ja er vel nesten likt med polyester, fordelen er at du ser feilene lettere å kan fikse de lettere siden gelcoaten har farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Aha! ikke dumt :) Får vel stikke å kjøpe meg en boks da.. Er det separat herder på gelcoat og? Slik som polyestern..? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoBoX Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 ja det er det, gelcoat får du ved å blande polyester og gelcoatblanding, det du får da er en type topcoat.. du får også ferdig gelcoat du bare blander herder i, på jobben er det separat og da blir det det jeg går ut fra.. hva du skal bruke til å fylle porene med kommer an på hvor dype og store hullene er og hva konstruksjonen er til, er det bare sånn at du kjenner at det er en litt ru overflate er gelcoat fint, men hvis det er dype huller er det bedre med ren polyester(og herder seff), det er sterkere og hefter litt bedre enn gelcoatblanding.. det er en grunn til at gelcoat betegnes som en TOPcoat, den brukes som et avsluttende lag som er vanntett og pent å se på pluss at det er lettere å finslipe hvis det er noen små skjønnhetsfeil.. ikke stort mer.. forresten er et godt tips til neste gang du skal støpe å kjøpe deg/evnt bruke mer aktivt er en metallrulle, den brukes for å presse ut/fjerne luftbobler som blir fanget mellom lagene, det gir en mer kompakt og sterkere konstruksjon.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 RoBoX: I second that. :thumb Jeg har selv brukt polyester for å pynte på en ruglete overflate når jeg har støpt. Det enkle er ofte det beste. ;) Tips: I alle tilfeller skal det ALDRI være synlig tørr, ubehandlet glassfiber da denne vil trekke til seg fukt fra luften og etterhvert vil du få råte i fibern. Da er det bare å kaste alt sammen. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paal C. Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Hei. Her er noen enkle tips fra fagfolk: Det er en ting som er veldig viktig å skille fra hverandre. Topcoat og gelcoat. Gelcoaten er noe man bruker når man skal støpe i form, den inneholder ikke en voksoppløsning og blir derfor litt kleimen å slipe på, eller rettere sakt, det er et helvete å slipe på. Beregnet for å støpe over etterpå. Topcoat er det voksoppløsning i og det blir en "glatt" overflate på, den blir brukt som et avsluttende strøk. Så du skal bruke topcoat og slipe på. I top/gelcoaten skal det være 1-2% med herder. (Samme type som i polyester) Du kan også tynne topcoaten ut med litt ren styren eller acton, slik at den fyller opp små porer. Og til slutt, en ting som er meget viktig: Bland aldrig to komponent produkter (polyester, top/gelcoat, sparkel m herder) med en komponent produkter (sprøytesparkel på sprayboks, lakk på sprayboks) da dette har to forskjellige herdersystemer og vil reagere med hverandre. Siter Paal C. Ram SRT 10 "Lekebil" Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest" http://www.HPComposites.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2006 Takk for mange gode svar her. Jeg tror jeg vil gå for topcoat istede for polyester. Høres bare bedre og enklere ut. Tanken min er nå å gjøre det i to omganger: først kjøre på med en tynn blanding topcoat over der hulla er, la dette tørke og så kjøre på med en "vanlig" blanding på hele kassen. Så pusse og lakkere. Høres dette greit ut? Rettelse: blir litt feil å si hull, er bare luftbobler i det øverste laget. All styrken i kassen er på innsiden (7-8 lag med fiber). Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paal C. Skrevet September 12, 2006 Rapporter Share Skrevet September 12, 2006 Hall'a! Den planen der skal funke helt greit. Men du må huske på å matte godt ned mellom strøkende med topcoat. Vist ikke vil du slite med vedheften, og det vil begynne å flasse av etter en stund. Og har du støpt kassa i 600 g glassfiber? Da har du bomberom vist det skulle bli atomkrig.... Siter Paal C. Ram SRT 10 "Lekebil" Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest" http://www.HPComposites.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Takker for all hjelpen. Skal hive ut et par bilder når det er gjort. Husker ikke helt, men jeg brukte nokså tynn glassfiber, så måtte nesten ha mange lag. Men den tålte i allefall at jeg hoppa på toppen av den så.. :D Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spnDude Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Hei.. Det enkleste er vel å pensle over med et lag med polyester (blandet med herder da så klart) og så pusse ned det igjen.. Fungerte fett på mitt første støpe prosjekt, bare at det var ubehandlet glassfiber - altså litt større "hull" enn små luftbobler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Februar 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2007 Endte med at jeg gjorde noe alla det du sa, tok topcoat og smurte det utover og pusset. Ble greit nok det.. Men nå er det nytt prosjekt på gang.. Subbene skal jeg ha i ren spon trukket med filt, men planlegger div. med hatthylla og noe i motorrommet.. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg