blue Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Hey alle sammen, har netopp kjøpt meg en brukt vektra B 1,8 2001 modell. Fikk den sån passe billig siden den har godt et stykke(205.000) Bilen har vert firmabil kjørt og forige eier har fulgt opp servicer helt frem til 2004. Så det jeg lurer på er, hva burde jeg se etter når det gjelder slitasjedeler etter 200.000km? Eneste jeg vet er at den trenger nye dempere og bytting av registerreima. Dempere kjenner jeg er slitt, men er det derfor det liksom kommer en litten "lealaus" lyd fra bak når det kommer små hull i veien? Eller er det snakk om foringer på oppheng osv? All info jeg kan få er velkommen. PS: er førstegangs eier av en Opel. Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trulsen Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Det første som er kjekt å vite er at Opel aldri har produsert en bil med navn "vektra".. Bilen din heter nok VECTRA. Men greit nok.. Dempere kan du kjøpe ved å kontakte innoparts.no. De har billige sett.. Evt kan jeg slenge inn en bestilling til deg. 40/40 senking, bare fjørene koster ca 1300 med TUV. Komplett kit med Apex fjører og dempere koster 3400. Jeg skal bestille et selv nu. Siter - ( ) Mazda 323 GT-R - (X) Opel Vectra B Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corsa Tuner Skrevet September 10, 2006 Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Sjekk foringer i bakstell, er en tendens til att disse slites bra. Siter Audi A4 TDI Vectra B 1.8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 40/40 senking Tenkte å holde bilen i orginal høyde. Takker for tipset Trulsen Men trenger jeg virkelig og bytte fjærer også?Har ikke akkuratt god råd etter dette bilkjøpet :( Sjekk foringer i bakstell, er en tendens til att disse slites bra. Hvis de er kjent for å slites bra er det nok godt slitt. Bilen har jo tilhørt et vaskefirma tidligere, og hvis jeg ikke gjetter feil har den nok blit godt lastet gjennom de 5 årene. Hva slags pris ligger sånne foringer på og går det ann å gjøre slikt selv? Takker Corsa Tuner Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_Joki Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Det er en foring i enden av hver demper bak. Disse koster 300-400 stk syns jeg å huske. Jeg fikk byttet disse på et Opel merkeverksted. Problemet med disse er at de må av med alt som er på bakhjulene for å komme til. Like mye arbed som å bytte dempere så med arbeid kom dette seg på nesten 5000,- på min bil. Hadde jeg visst dette hadde jeg bedt dem bytte dempere i samme slengen. Men de opplyser jo ikke om slikt vettu. Luringan skal jo tjene peng... Siter 2007 Nissan Navara 35" 2009 BMW 320 XDRIVE 1983 Golf 1,5C X 2008 Polaris RMK Shift 600X 2006 Volvo S40X 1996 Ford MondeoX 1986 Toyota LandcruiserX 1996 Opel Vectra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2006 5000kr var ikke småpenger nei :uhhmmwhat?: Da vurderer jeg å gjør det selv. Er så heldig å ha 2 kamerater som er mekanikere. Lurte også på: Er litt problemer å få i første gir av og til, kan det skyldes slitte foringer i leddene som kobler girspaken til girkassa? Hvordan åpne dekselet der hvor setevarmer,varselblink osv er for pærebytte(vist på bildet) PS: Ikke min bil det er bilde av, hadde ingen av consollen. Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cozmos Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 for å åpne der tar du en smørkniv e.l og vipper ut den rundt varmebryterne. så er det skruer til den 'listen' som går rundt cd-spilleren, 2 stk nede. opp er de festet med klips som du løsner ved å dra ut cd spilleren og stikke hånden opp bak der (2 stk der og). hvis du ikke har sånne greier til å dra spilleren ut, får du den fint ut med 2 stk smørkniv den og.. eller gjør som de som stjal min gjorde og riv den ut med brekkjern (så ut som det iallefall) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Takker og bukker hjelle. Pleier å være ganske flink til å finne ut av slike ting, men tok ingen sjanser denne gangen.Er 3-4 pærer som har gått, så det er på tide å få de byttet ut. Greit å se om kjølepumpa går eller ikke liksom :) Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Etter og ha fåt fjernet dekselet så jeg at pærene i disse bryterene er integrert i bryteren. Er det slik å forstå at man må bytte hele bryteren for å bytte pærer? Åpnet bryteren for å ta en nærmere titt, og ver av disse bryterene inneholder 2 pærer(glødelamper).Jeg kunne løfte av pærene som satt loddet fast i en plastholder, de satt i par(bakbelysning og av/på indikator lyset) Går det ann å få kjøpt disse små "pærebrikkene" ? Eller må jeg bytte hele bryteren? Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tidligere bruker Skrevet September 20, 2006 Rapporter Share Skrevet September 20, 2006 visst du kommer til polene der lyspærene sitter, så kan du fjerne lyspærene og lodde på LED's der (dioder). Men husk 12v i bilen, og dioder kan variere i spenningsbruk (feks 3 volt, ikke 12v). Så visst du skal bruke leds der, og visst de er på feks 3v så kan du oxo kjøpe motstander på en hvis størrelse og koble der oxo slik at det funker. Men dette kan du spørre dine kamerater visst de hadde peil :P dette er veldig basis greier så jeg tror\vet mekanikere kan dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2006 Er elektrikker så skjønner opplegget godt :) Takker pLxr, har tenkt en del på å gå for det du nevnte. Er ganske nærme hverandre disse punktene på hver pære,men tror det skal la seg gjøres. Det er vel 12v på alle sammen tipper jeg, men er vel greit og måle med multimeter for sikkerhets skyld. Tror det blir snakk om 3mm lysdioder. Men er det ingen som veit hva de ville gjort på et opel verksted.(kan jo så klart ringe) Bytte hele bryteren eller bytte bare den lille brikka med 2 lys på inne i bryteren? Må innrømme å si at bryterene var lite åpnevennlig, så ut som du skulle bytte ut hele skiten. Blir jo bare gjetting fra min side. Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 Er elektrikker så skjønner opplegget godt :)Takker pLxr, har tenkt en del på å gå for det du nevnte. Er ganske nærme hverandre disse punktene på hver pære,men tror det skal la seg gjøres. Det er vel 12v på alle sammen tipper jeg, men er vel greit og måle med multimeter for sikkerhets skyld. Tror det blir snakk om 3mm lysdioder. Men er det ingen som veit hva de ville gjort på et opel verksted.(kan jo så klart ringe) Bytte hele bryteren eller bytte bare den lille brikka med 2 lys på inne i bryteren? Må innrømme å si at bryterene var lite åpnevennlig, så ut som du skulle bytte ut hele skiten. Blir jo bare gjetting fra min side. Hehe bryterene var ikke så åpnevennlige som du sa nei. Har ikke prøvd å åpna de små bryterene enda, men åpna nødblinkknappen :op: Den klarte jeg jo selfølgelig ikke å få sammen på en skikkelig måte igjen, så d som skjedde med den var at jeg måtte sitte og holde inne knappen for at lysa skulle blinke :op: (prøvde jo å fikse dette og, men da bøyde og knakk jeg en av metalldingsene inni der, så knappen ble ubrukelig). Så kjøpte meg ny nødblinkknapp på opel. Men tror de små knappene skal være greiere å jobbe med... skal selv med tida lodde i hvite og røde lysdioder. D blir mye finere lys av det enn d de orginale pærene gir. Bare se i min nå, har bytta lys i instrumentpanel, kjørecomputer og varmepanelet (ble kjedelige knappene i forhold da :)): Her har jeg bilder av en som har lodda inn hvite og røde dioder i knappene sine: Innpå her kan du finne en How 2 tråd fra england der de har lodda lys i knappene sine... Kjørt langt den bilen din ja... :op: og jeg trodde min var kjørt langt (har selv en 99modell som nå har gått 180800 ca. (lurer på om han var selger eller no han som hadde den før meg. Tyder kanskje på at bilen ihvertfall er kjørt på varm motor/mer langkjøring og ikke så mange korte turer på kald motor ...? :)) Og en lealaus lyd bak når du kjører i brå dumper sier du... de lydene der har jeg og på min bil... hva er d for no' a?? Du har ikke tilfeldigvis ei susing i motoren og vel, noe som høres ut som ikke skal være der :op: Hadde bilen på verksted, og de sa at det ikke var noe galt med det... (men jeg tror ihvertfall det er noe som ikke er helt som det skal) Siter Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk) Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B X Vectra A 89mod 2.0i 8V BCDMST Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 Og en lealaus lyd bak når du kjører i brå dumper sier du... de lydene der har jeg og på min bil... hva er d for no' a?? Fikk høre at det var foringene bak som sitter i dempertårnene som måtte byttes. Kan se ut som jeg har funnet en løsning på at man kan bruke brikken som lyspærene sitter i, uten å måtte lodde in motstander i bryteren. Har faktisk funnet 3mm 12volt lysdioder som ikke trenger motstander. Se her: RØD Grønn Gul Fås i grønn,rød og gul. Da vet jeg at det er mulig å få tak i 3mm dioder som går på 12volt uten ekstra modifisering :) EDIT:Eneste susingen jeg høre fra motoren er hvis AC anlegget står på, dette er vel normalt tipper jeg(blir borte når jeg skrur av AC) Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansenracing Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 men vet du spredning og mCD på dem ??? må spre godt ellers lyser dem slik at du får rundinger i displayet, og det er jo ikke innihelvetefint da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue Skrevet September 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 men vet du spredning og mCD på dem ??? må spre godt ellers lyser dem slik at du får rundinger i displayet, og det er jo ikke innihelvetefint da.... Er ikke sikker på det. Godt poeng forresten, tenkte jeg ikke på. Men har drevet mye med lysdioder og vert med på at når det står "Diffused" som forklaring på lystype, betyr det at det ikke er klart og fokuserende lys. Skal uansett bestille noen ettervert å sjekke. Det er jo også digg å vite at det er mulig å få så små dioder til 12Volt Siter Opel Vectra B 1,8 16V Comfort 2001 125HK | klimaanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg