Gå til innhold

Onkel liker ikke "ekstra lys"

Ranger emnet

wabby

Anbefalte innlegg

Jupp juppm, ble stoppet av Onkel kl 00:00 inatt.

Pålegg om å fjerne grøftelysene mine da de hadde noe blåskjær, og Katoderøret (grønn) som lå under skiltet.

Fikk 3 dager på meg og må komme med bilen på stasjonen for å vise at de er borte.

Iflg Onkel er det full raid i Grenland, alle med Neon lys, o.l. skal bli tatt.

Hva er egentlig regelen her???

Han sa forresten at jeg var heldig da han egentlig kunne gi meg 1000 ,- i bot...

Bilde av lysene:

jetta%20-%20rebuild%20043.jpg

jetta%20-%20rebuild%20051.jpg

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Send en mail til ettelerrannet departement og be om fullt reglement med forklaringer på regelverket om lysbruk.

Det klarer de ikke gi deg...:rolleyes:

Hele greia er idiotisk, lys som er levert originalt på biler er ulovlige...kun norge som klarer så komplette idiotiske regler at de ikke har forklaring på de selv...:rolleyes:

Dette kommer de til å få høre en dag!...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wibla

isj, den suger jo litt da.. men du kan ikke ha på noe neonlys under kjøring.. det må skrus av.. samme med grøftelys og egentlig.. ikke så mange som gidder å bry seg med grøftelysa, men neon er visst døden fra lübeck.. :(

Prøvde å si at det er vel en forskjell å ha de på bilen og bruke dem. Nope, spillte ingen rolle. Bare de var montert, så skulle de av igjen!

Så alle Neon/katode what so ever rånere i Grenland skulle nok bli stoppa iløpet av høsten sa han. De hadde en real smørbrødliste.

Men skal se om jeg får tak i den so-called-lov-biten om bruk av lys. Hadde vært kjekkt å ha.

Men men, må lete etter Grøftelys uten noen skjær av farger da... :mad:

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Prøvde å si at det er vel en forskjell å ha de på bilen og bruke dem. Nope, spillte ingen rolle. Bare de var montert, så skulle de av igjen!

Så alle Neon/katode what so ever rånere i Grenland skulle nok bli stoppa iløpet av høsten sa han. De hadde en real smørbrødliste.

Men skal se om jeg får tak i den so-called-lov-biten om bruk av lys. Hadde vært kjekkt å ha.

Men men, må lete etter Grøftelys uten noen skjær av farger da... :mad:

surt, jeg som hadde tenkt å montere på grøftelys og neon på vraket mitt.. :(

Du får montere faenskapet på etter kontroll, og ikke ha det på når du kjører / ser purk i nærheten ;)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh....kan egentlig politiet kreve å få se bilen? De har ingenting med bilens tekniske stand for å kalle det det og gjøre; det er det vel kun biltilsynet som kan gjøre?!

Og å ha montert neonlys er ikke ulovlig, du kan ha blålys på taket bare de ikke brukes mens bilen er i bevegelse...DVS at du kan ha bilen full av neon og blålysene på på enhver parkeringplass....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Menneh....kan egentlig politiet kreve å få se bilen? De har ingenting med bilens tekniske stand for å kalle det det og gjøre; det er det vel kun biltilsynet som kan gjøre?!

Og å ha montert neonlys er ikke ulovlig, du kan ha blålys på taket bare de ikke brukes mens bilen er i bevegelse...DVS at du kan ha bilen full av neon og blålysene på på enhver parkeringplass....

De kan visst det, på pålegget jeg fikk er det tre felt de kan krysse av på hvor den kan vises: Politi, Biltilsynet, og Godkjent verksted. Så de kan det... Men da jeg har 3 dager på meg, så skal jeg dra til dem imorgen og undersøke med å la de stå på bilen, bare de ikke brukes når den er i bevegelse.

Si at den skal brukes til Fremvisninger og slik...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

De kan visst det, på pålegget jeg fikk er det tre felt de kan krysse av på hvor den kan vises: Politi, Biltilsynet, og Godkjent verksted. Så de kan det... Men da jeg har 3 dager på meg, så skal jeg dra til dem imorgen og undersøke med å la de stå på bilen, bare de ikke brukes når den er i bevegelse.

Si at den skal brukes til Fremvisninger og slik...

Du har vel en kompis på et verksted som kan kikke på bilen og krysse av for at ting er godkjent? ;)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snut er UT!:D

Nei men faen a.Hva gjør det om du har et par små lys som bare lyser svakt.De blender jo ikke motkommende trafikk de lysa der!Neon lyset er greit at må vekk.(Less rice)Men men...

Offtopic:Wabby: Du har ikke kommet over noen golfer enda?(Hint:vwgolfboy)

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lys er en gammel tråd på forumet. Men reglene sier at tåkelys (grøftelys) KAN brukes sammen med KUN parklys. MEN, dette gjelder på dagtid! På kveld/natt skal underlys slukkes og nærlys taes i bruk alene..

Neonlys og annen belysning på bilen er selvfølgelig heller ikke tillatt. Det skal være gult på siden, rødt bak og hvitt foran. Eneste er vel Volvo som har orange sidelys. (av en eller annen merkelig grunn)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wibla

Du har vel en kompis på et verksted som kan kikke på bilen og krysse av for at ting er godkjent? ;)

I kr.sand har jeg det...

Men om han godkjenner katoderør og Grøftelys med Blåskjær i vet jeg ikke...

Sa til han Onkel forresten at de lysene fulgte med Fangeren. Svarte med at "om de lyse fulgte med bilen fra fabrikken har ikke noe å si, de skal vekk!"...

Sa også at de er E-merket. "E hva for noe ???" trur ikke ha skjønte det...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golfy

Offtopic:Wabby: Du har ikke kommet over noen golfer enda?(Hint:vwgolfboy)

Golf 1.8 med GTI girkasse kan jeg skaffe deg, En kamerat av meg som var så lur å kjørte på fylla. Har ikke lappen på 2 år fremover.

Bilen står for salg.

Veldig velholdt bil, ingen rust, orginal utsende, ingen 90 fangere.

Eneste som må byttes er dempere bak, men du skal vel senke den så det spiller ingen rolle :D

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider