Gå til innhold

Hvordan øke oljeflyten fra en oljepumpe?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Dette har jeg grublet på sammen med mye annet.

Hvist man lager underspyling på en motor som ikke har det under stemplene fra før ved og dermed trenger økt oljemengde for og holde trykket oppe, hvilket inngrep kan man da gjøre i den eksisterende oljepumpen?

 

Kan man montere andre tannhjul eller må man til med en ekstern oljepumpe?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forstå det dithen at jeg er noen oljepumpeekspert, men det er flere veier å gå:

 

For det første bør oljepumpa være i god stand. Uten riper på drevene og mellom drev og lokk. For det andre kan man montere en skive under fjæra i reduksjonsventilen slik at den blir strammere og dermed gir høyere trykk. For det tredje kan man erstatte originalpumpa med en høyvolumsvariant.

 

Nå utgjør ikke oljepumpa alene oljesystemet, men den skal samvirke med oljesump, pick up, filter, diverse kanaler rundt omkring i motoren og retur ned til bunnpanna. Er disse dårlig konstruert er det en lengre vei å gå før man har et sundt oljesystem. Slitte lager og slikt i veiva og foringer i ev vippearmer reduserer også oljetrykket, så det er viktig at disse områdene er i god stand.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke grunnlag for å si at det finnes dårlig konstruerte pick up'er, men jeg ville bare poengtere at det er mer enn selve oljepumpa som utgjør oljesystemet. Videre hører vi jo om enkelte motorer, bla PRV-V6eren som ikke har særlig velkonstruerte oljekanaler, spesielt opp til toppene. Og den er ikke alene. Det hevdes også at oljetilførselen kan være en av årsakene til at VW/Audis TDI V6er så ofte havarerer i ventilsystemet. Det vil i slike tilfeller ofte være en mulighet å forbedre oljetilførselen oppover i motoren, men det må vurderes fra motor til motor.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg grublet på sammen med mye annet.

Hvist man lager underspyling på en motor som ikke har det under stemplene fra før ved og dermed trenger økt oljemengde for og holde trykket oppe, hvilket inngrep kan man da gjøre i den eksisterende oljepumpen?

 

Kan man montere andre tannhjul eller må man til med en ekstern oljepumpe?

 

Få deg heller en motor med underspyling orginalt, eller vil du satse et motorras der titusner av kroner går i vasken.. olje og kjøling kødder man ikke med, nemmelig.

 

F.eks alle Honda sine DOHC VTEC motorer har underspyling ...:fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg heller en motor med underspyling orginalt, eller vil du satse et motorras der titusner av kroner går i vasken.. olje og kjøling kødder man ikke med, nemmelig.

 

F.eks alle Honda sine DOHC VTEC motorer har underspyling ...:fatality:

 

Olje og kjøling kan man kødde så mye man vil med så lenge det blir gjort skikkelig, til og med min mazda 16v har underspyling originalt sies det.

Hvist man bare skifter drevene i oljepumpen betyr det ikke at oljesystemet blir mer uholdbart en før så lenge det blir bra gjort bra selfølgelig.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bytte av drev vil ha liten effekt, hvis du ikke har et overdimensjonert pumpehus, slik at du kan maskinere deg større rom i huset. Kjøp heller ei ny original pumpe og stram trykkregulator-fjøra...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bytte av drev vil ha liten effekt, hvis du ikke har et overdimensjonert pumpehus, slik at du kan maskinere deg større rom i huset. Kjøp heller ei ny original pumpe og stram trykkregulator-fjøra...

 

Strammer man trykkfjøra går jo trykket opp men flyten ned, eller er jeg helt på bærtur nå?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om flyten går ned ved så små trykkøkninger man opererer med i oljepumpesammenheng, men det kan sikkert noen kloke fysikkingeniører svare på.

 

Men tilbake til disse underspylingsdysene. Jeg vet om trimmingsfirmaer som plugger disse ved N/A-bruk, så dersom det ikke er en turbokonvertering du har i tankene, så trenger du ikke den ekstra kjølingen som underspyling gir.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammer man trykkfjøra går jo trykket opp men flyten ned, eller er jeg helt på bærtur nå?

 

Flyten, må vel være det folk mener som Volumet.

Volumstrømmen som pumpa klarer og levere, er turtallsavhengig, helt frem til

pumpa kaviterer (klarer ikkje og suge olje fort nok inn)

Dreve om pumpa, hjelper at den gir mer på lavere turtall en før, men kan

også gjøre at den kaviterer når du når orginal Turtalls sperre.

 

Oljetrykk:

Så lenge det ikkje er motstand i systemet, finnes det heller ikkje trykk.

Alle svinger og ujevnheter i kanalene gir litt motstand, olja som glir mot kanal

veggene utgjør friksjon, som da er motstand.

 

Vist da motoren har en slik trykkregulator, og du strammer opp denne, vil

arbeidstrykket øke tilsvarende. Om dette er og anbefale, har eg vanskeligt

for å tro. Økt trykk er ikkje synonymt med større volumstrøm.

 

Aner ikkje dette, men vil anta en motor har en trykkbegrensnings ventil, som

vil åpne ned til oljesumpen vist pumpa leverer så mye olje at motstanden i

oljekanalene blir over et vist trykk.

 

Edit:

Øke trykket på et system med og stramme en trykkregulator, vil ikkje forandre

volumstrømmen.

Pumpa vil gi akkuratt lik mengde olje på samme rpm som før, bare den blir nødt

til og bruke litt mer muskler for å trykke det ut.

Klarer den ikkje og levere nok olje, oppnår du heller aldri et økt trykk, tvert i mot.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vil vite mer om noe i motorsammenheng hender det rett som det er at jeg går på forumet til den svenske Turbo Performance Club. Der er det en fyr som heter J. Edlund, og han fremstår i mine øyne som et meget klokt hode som kan mer om motorer enn de fleste andre av oss bare kan drømme om. Om oljetrykk og volum sier han blant annet:

 

"I regel så brukar man på banmotorer reducera oljetrycket istället. På låga varvtal så brukar man i regel inte ha så stora problem med smörjningen medans dessa problem ökar i takt med ökande varvtal vilket kräver högre oljetryck.

 

Eftersom det finns effekt och bränsleförbrukning att tjäna här så koncentrerar man sig på att minimera oljetrycket istället för att öka flödet genom att öka trycket och normalt börjar man detta arbete med vevaxeln. En vanlig vevaxel har i regel korsborrade oljekanaler som leder olja upp till vevtapparna. Denna konstruktion innebär att oljan måste arbeta mot centripetalkrafterna då oljan passerar vevaxelns mitt. En lösning på detta är att borra vevaxeln så att kanalerna inte passerar vevaxelns mitt eller att vevtapparnas oljematning sker via en kanal i axeln matad från axelns framände. Använder man också mekaniska tryckare så blir nu i regel kravet på oljetryck mycket lägre och man kan köra med en mindre pump/lägre varvtal på pumpen.

 

Systemet ska helst dimensioneras så att övertryckssventilen används så lite som möjligt. Är det en ren racingmotor så kan vissa problem med vädligt låga varvtal lösas genom att höja tomgångsvarvtalet (detta kan även lösa problem med ex. kylvätskepump och generator).

 

Om en pump kaviterar så bildas små gasbubblor, de kan snabbt slita ut en pump genom erosion så dessa förhållanden måste undvikas."

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår