Gå til innhold

Hvordan øke oljeflyten fra en oljepumpe?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Trykkbegrensningsventilen består gjerne av en kule (som tetter et hull) og ei fjær som skal slippe oljetrykket tilbake til pumpas sugeside dersom det overstiger visse forhåndsbestemte verdier. Ved bruk av underspyling, hydrauliske ventilløftere osv er det behov for høyere trykk, så shimsing av fjæra i denne ventilen er ikke bare dumt.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorrdan er det den beryktede kavitasjonen kan unngås?

Jeg har ikke lærebøkene mine fra de dagene jeg hadde opplæring om hydraulikk systemer så jeg får prøve og gjette meg fram tror jeg.

Er det ikke når en boble av f.eks gass kollapser i en væske?

Dette er da skadelig fordi at når boblen imploderer (heter det ikke det?) så vil sjokk bølgen være så stor at den kan rive opp metall biter fra oljepumpeveggene. Hvist dette skjer mange ganger etter hverandre vil man ødelegge oljepumpen til slutt.

 

Men etter som jeg forstår det kan det ikke forekomme kavitasjon med mindre oljepumpen prøver og suge til seg noe som ikke er der. Hvist f.eks pumpen suger olje fra et rør som er fylt med olje og lukket i ene enden vil den da ikke greie og suge opp olje, derfor vil det komme gass som skilles ut av oljen pga undertrykket og da er kavitasjonen igang.

Eller blir det så stort mottrykk på trykksiden av pumpen at pumpen ikke får levert fra seg nok olje i forhold til volumstrømmen som gjenn skaper kavitasjon på sugesiden?

 

Edit; Den ventilen du beskrev Reodor høres ut som en tilbakeslags ventil for meg :):

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit; Den ventilen du beskrev Reodor høres ut som en tilbakeslags ventil for meg :):

 

Tilbakeslagsventil høres ut som en ventil som skal hindre gass eller væske å slå tilbake for meg, så jeg er nok litt usikker på om vi er enige i terminologien her...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakeslagsventil høres ut som en ventil som skal hindre gass eller væske å slå tilbake for meg, så jeg er nok litt usikker på om vi er enige i terminologien her...

 

 

Reodor F

 

Tilbakeslagsventil er en ventil som åpner kun 1 retning.

 

Trykkbegrensningsventilen er stort sett oppbyggd på samme måte, men har

en fjær som er hardere og ofte er variabel.

 

Når det bygges opp nok trykk til og overvinne kraften fjæra trykker mot kula,

vil det begynne og renne gjennom ventilen.

 

Skulle liksom ha siteringen til han andre fyren og med her, pyttsann.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge om til tørrsump og elektrisk eventuelt mekanisk pumpe.

 

Bør vel gjøre susen?

 

Står igjen med samme problemstillinga på dette.

 

Enten må den elektriska pumpa vere variabel på fortrengningsvolumet eller

så må hastigheten på pumpa vere variabel. (eller bare la den jobbe på full

guffe menst trykkbegrensnings ventilen får jobbe i fra seg)

Du trenger uansett 1 trykkføler som den kan jobbe ut i fra, og for sikkerhets

skyld også ofte en trykkbegrensningsventil.

 

Det "flotte" med en mekanisk pumpe som er dreven av veiva, er at den vil

få en "linær" fortrengningsvolums økning etter Turtallet.

Og som det var sitert av Reodor F, det er helst ved høyere turtall og større

belastning at det trengs høyere trykk for en effektiv smøring.

 

Enkleste er ofte det greieste.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorrdan er det den beryktede kavitasjonen kan unngås?

Jeg har ikke lærebøkene mine fra de dagene jeg hadde opplæring om hydraulikk systemer så jeg får prøve og gjette meg fram tror jeg.

Er det ikke når en boble av f.eks gass kollapser i en væske?

Dette er da skadelig fordi at når boblen imploderer (heter det ikke det?) så vil sjokk bølgen være så stor at den kan rive opp metall biter fra oljepumpeveggene. Hvist dette skjer mange ganger etter hverandre vil man ødelegge oljepumpen til slutt.

 

Men etter som jeg forstår det kan det ikke forekomme kavitasjon med mindre oljepumpen prøver og suge til seg noe som ikke er der. Hvist f.eks pumpen suger olje fra et rør som er fylt med olje og lukket i ene enden vil den da ikke greie og suge opp olje, derfor vil det komme gass som skilles ut av oljen pga undertrykket og da er kavitasjonen igang.

Eller blir det så stort mottrykk på trykksiden av pumpen at pumpen ikke får levert fra seg nok olje i forhold til volumstrømmen som gjenn skaper kavitasjon på sugesiden?

 

:

 

 

Har søkt litt info om kavitasjon og fant litt info på http://www.sintef.no:

 

"Kavitasjon er navnet på et fenomen som opptrer i væsker. Senker man trykket under konstant temperatur i en væske vil væsken gå over i dampform ved et bestemt trykk.

 

Denne faseovergangen kalles kavitasjon. I strømningsmaskiner og oljehydraulikk blir ordet kavitasjon oftere brukt som en fellesbetegnelse på den erosjonen som faseovergangen forårsaker. Erosjonen er vanligvis veldig intens, og ødelegger maskineriet i løpet av kort tid"

 

For mer info se http://www.sintef.no/upload/Energiforskning/Nyhetsbrev/2004/22-2004%20Kavitasjon%20Teori%20og%20praksis.pdf#search=%22kavitere%22

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår