Reodor F Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Trykkbegrensningsventilen består gjerne av en kule (som tetter et hull) og ei fjær som skal slippe oljetrykket tilbake til pumpas sugeside dersom det overstiger visse forhåndsbestemte verdier. Ved bruk av underspyling, hydrauliske ventilløftere osv er det behov for høyere trykk, så shimsing av fjæra i denne ventilen er ikke bare dumt. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Men hvorrdan er det den beryktede kavitasjonen kan unngås? Jeg har ikke lærebøkene mine fra de dagene jeg hadde opplæring om hydraulikk systemer så jeg får prøve og gjette meg fram tror jeg. Er det ikke når en boble av f.eks gass kollapser i en væske? Dette er da skadelig fordi at når boblen imploderer (heter det ikke det?) så vil sjokk bølgen være så stor at den kan rive opp metall biter fra oljepumpeveggene. Hvist dette skjer mange ganger etter hverandre vil man ødelegge oljepumpen til slutt. Men etter som jeg forstår det kan det ikke forekomme kavitasjon med mindre oljepumpen prøver og suge til seg noe som ikke er der. Hvist f.eks pumpen suger olje fra et rør som er fylt med olje og lukket i ene enden vil den da ikke greie og suge opp olje, derfor vil det komme gass som skilles ut av oljen pga undertrykket og da er kavitasjonen igang. Eller blir det så stort mottrykk på trykksiden av pumpen at pumpen ikke får levert fra seg nok olje i forhold til volumstrømmen som gjenn skaper kavitasjon på sugesiden? Edit; Den ventilen du beskrev Reodor høres ut som en tilbakeslags ventil for meg :): Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Men her er det jo ikke snakk om å bygge om hele oljesystemet i motoren som edlund skriver om... For dere som vil lese flere kloke ord skrevet av Johan Edlund så finns det her: http://hem.bredband.net/b132378/ Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Edit; Den ventilen du beskrev Reodor høres ut som en tilbakeslags ventil for meg :): Tilbakeslagsventil høres ut som en ventil som skal hindre gass eller væske å slå tilbake for meg, så jeg er nok litt usikker på om vi er enige i terminologien her... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Bygge om til tørrsump og elektrisk eventuelt mekanisk pumpe. Bør vel gjøre susen? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Tilbakeslagsventil høres ut som en ventil som skal hindre gass eller væske å slå tilbake for meg, så jeg er nok litt usikker på om vi er enige i terminologien her... Reodor F Tilbakeslagsventil er en ventil som åpner kun 1 retning. Trykkbegrensningsventilen er stort sett oppbyggd på samme måte, men har en fjær som er hardere og ofte er variabel. Når det bygges opp nok trykk til og overvinne kraften fjæra trykker mot kula, vil det begynne og renne gjennom ventilen. Skulle liksom ha siteringen til han andre fyren og med her, pyttsann. Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Bygge om til tørrsump og elektrisk eventuelt mekanisk pumpe. Bør vel gjøre susen? Står igjen med samme problemstillinga på dette. Enten må den elektriska pumpa vere variabel på fortrengningsvolumet eller så må hastigheten på pumpa vere variabel. (eller bare la den jobbe på full guffe menst trykkbegrensnings ventilen får jobbe i fra seg) Du trenger uansett 1 trykkføler som den kan jobbe ut i fra, og for sikkerhets skyld også ofte en trykkbegrensningsventil. Det "flotte" med en mekanisk pumpe som er dreven av veiva, er at den vil få en "linær" fortrengningsvolums økning etter Turtallet. Og som det var sitert av Reodor F, det er helst ved høyere turtall og større belastning at det trengs høyere trykk for en effektiv smøring. Enkleste er ofte det greieste. Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Men hvorrdan er det den beryktede kavitasjonen kan unngås?Jeg har ikke lærebøkene mine fra de dagene jeg hadde opplæring om hydraulikk systemer så jeg får prøve og gjette meg fram tror jeg. Er det ikke når en boble av f.eks gass kollapser i en væske? Dette er da skadelig fordi at når boblen imploderer (heter det ikke det?) så vil sjokk bølgen være så stor at den kan rive opp metall biter fra oljepumpeveggene. Hvist dette skjer mange ganger etter hverandre vil man ødelegge oljepumpen til slutt. Men etter som jeg forstår det kan det ikke forekomme kavitasjon med mindre oljepumpen prøver og suge til seg noe som ikke er der. Hvist f.eks pumpen suger olje fra et rør som er fylt med olje og lukket i ene enden vil den da ikke greie og suge opp olje, derfor vil det komme gass som skilles ut av oljen pga undertrykket og da er kavitasjonen igang. Eller blir det så stort mottrykk på trykksiden av pumpen at pumpen ikke får levert fra seg nok olje i forhold til volumstrømmen som gjenn skaper kavitasjon på sugesiden? : Har søkt litt info om kavitasjon og fant litt info på http://www.sintef.no: "Kavitasjon er navnet på et fenomen som opptrer i væsker. Senker man trykket under konstant temperatur i en væske vil væsken gå over i dampform ved et bestemt trykk. Denne faseovergangen kalles kavitasjon. I strømningsmaskiner og oljehydraulikk blir ordet kavitasjon oftere brukt som en fellesbetegnelse på den erosjonen som faseovergangen forårsaker. Erosjonen er vanligvis veldig intens, og ødelegger maskineriet i løpet av kort tid" For mer info se http://www.sintef.no/upload/Energiforskning/Nyhetsbrev/2004/22-2004%20Kavitasjon%20Teori%20og%20praksis.pdf#search=%22kavitere%22 Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Bygge om til tørrsump og elektrisk eventuelt mekanisk pumpe. Bør vel gjøre susen? Det er det beste men da suser det godt i lommeboka også :hello: Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.