Gå til innhold

Pris på sveise eller bytte kanaler i '91 Vectra?

Ranger emnet


Olethros

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ligger for tiden i forhandlinger om en 1991 Opel Vectra 2.0i GL med noen 'småfeil' som trekker prisen ned til akseptabelt nivå for meg. (Lutfattig som jeg er.)

 

Det jeg lurer på først og fremst er hva det vil koste å fikse rusten i kanalene så den kommer igjennom EU-kontroll. Er det best å sveise eller bytte hele driten, og hva vil jeg måtte punge ut med i hvert tilfelle? Og kan noen i så fall anbefale et verksted i Bergensområdet til dette?

 

Noen fakta: (i tillegg til linken til finn.no)

  • Kjørelengde: 217 000 km
  • Årsavgift betalt.
  • 2.0i GL, 115 hk
  • Strøket til EU-kontroll p.g.a:
  • - Rust i kanaler.
  • - "Nedsatt virking" i støtdemper foran.
  • - Støyende hjullager bak.
  • - Lekker litt olje.
  • - Bremse- eller baklyspære er feil sort. (Tidenes bagatell!)
  • Skal ellers være i grei stand (har ikke sett den personlig ennå).
  • Foreløpig prisantydning: kr 12 000,-

Jeg regner med at jeg skal klare å bytte dempere foran og hjullager bak selv (tilsammen kr 1588,- i deler fra Biltema), men kanalene er jo selvfølgelig en helt annen historie.

 

Så bør jeg slå til på denne, eller kjøper jeg katta i sekken? Alle andre tips om hva jeg bør være obs på med en såpass gammel Vectra, og hva mer jeg kan/bør mekke på den mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morra til en kompis av meg har AKKURAT samme bil, men AKKURAT samme problemer. Den har kun gått 100k og når hu skulle fixe den opp (bilen er på verksted nå) så skjønte INGEN der hvorfor hu gadd å bruke penger på den. Hu fikk prisantydning på fort 20k for å KUN ta rusta. Det var da uten understellsbehandling etterpå, kun sveising og lakking. Det skal også nevnes at hu kjenner alle sjefene privat på verkstedet så hu betaler ikke mye mer enn kostnadene for verkstedet. Eneste positive jeg kan si om den bilen er at motor'n skal visst være skuddsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler finner du her:

 

http://www.veng.no/Opel%20Vectra%20A%204_1988-11_95a.html

 

 

Arbeidet da blir å borre ut sveisepunkt, sette inn ny del og sveise fast.

 

Skift ut, nytter ikke sveise igjen hull i slike råtekasser. Er ikke så dyre delepriser fra Veng.

 

 

Du må finne noen som er kompetent til å gjøre dette, samtidig som de er billig..

 

 

Tenk deg nøye om før du begynner med dette. Det blir ofte dyrere enn hva du tror og det er tidkrevende.

 

Kan sikkert finne en bedre bil for totalsummen du vil gi for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår