Gå til innhold

1.8 Monopoint. Nødmodus

Ranger emnet


golfken

Anbefalte innlegg

Som topic sier..

 

Litt tidligere i kveld ringte en kamerat som har noen golfer stående og driver på med rally. Han hadde vært å hentet seg en 1.8 Monopoint til sin frue, det første han gjorde etter å testet den en stund. var enkelt å grei å bare kutte tilførselen til lamdaen. Da gikk monoen\single pointen i nødmodus og tok inn all luft og bensin den klarte. Dette medførte mindre drivstofforbruk og mere effekt. i følge effektkurven etter benking viser den en helt annen effekt enn 8v gti. den slår den sønder å sammen, ble ganske imponert når jeg så kurven. skal prøve å slenge ut bilde av kurven. Monoen pleier som regel å være noe dritt å drive på med. men denne veien viser noe annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monojet er ikke gasser :) er innsprøytning.. og er bekrensa hva du kan ta ut uten bruk av kammer, grenrør og heftig optimalisering av toppen..

 

 

ved å koble ut lambda på en standard monojet så mister den mye effekt (erfaring)

 

 

Er fult klar over dette! dette med å koble ut lamdaen vil på nesten alle innsprøynings maskiner med 4 dyser og opp :P lage masse krøll. men om det er det samme på single point 1 dyse ( mono ) skal jeg ikke ser bort ifra at blandingsforholdene ikke blir så mye tull med. jeg skal bort til han nå og sjekke ut dette her. om dette kan stemme. For jeg holder knappen med deg Housey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt uten lambda på en vr6 2,8l. Blien gikk like bra med denne frakoblet, bare brukte litt mere bensin. Ingen forskjell ellers! Kom jo så klart opp feilkode med Vag com. Ble borte når jeg koblet til lambda igjen.

 

 

mulig vr6'n har annen type lambda, men monojet'n bruker 1 lednings lambda. og tar man ut den. så går bilen utrolig dårlig.. fra å ikke dra til å ikke gå!

 

 

dette har jeg selv erfart, sviver fint på tomgang, men helt til man skal begynne å kjøre..

 

da klarer den ikke å lese om blandingsforholdet er optimalt (etter som det er det eneste den lambdaen gjør)

 

da vil den enten finne på å pøse på med bensin eller mindre bensin..

 

sier seg da selv hvordan bilen vil gå.. for mye bensin og bilen vil drukne,

 

for lite bensin og bilen staller..

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fult klar over dette! dette med å koble ut lamdaen vil på nesten alle innsprøynings maskiner med 4 dyser og opp :P lage masse krøll. men om det er det samme på single point 1 dyse ( mono ) skal jeg ikke ser bort ifra at blandingsforholdene ikke blir så mye tull med. jeg skal bort til han nå og sjekke ut dette her. om dette kan stemme. For jeg holder knappen med deg Housey!

 

 

siden monojet ikke har noen form for nødmodus, så når du kobler ut lambda, vil den lese feil.. den er avhengig av å kunne lese AF .. dog leser denne lambda bare en verdi, og det er optimal (lambda 1, 14.7)

 

får den ikke det, så pøser den på med bensin, eller ingen bensin nesten ... og ergo.. les posten over :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg vært hos han sett dette her. Og jeg kan beskrive at det faktisk er sant. Slik han har gjort det mata på med et konfilter enkelt å greit.han har en tidligere fortenning. som gjør at han for kompensert for bensinmatingen. jeg skal en tur bort i morgen. da skal jeg nappe med meg effektkurven mellom 16V, 8V og monoen. Dere vil ikke tro det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ha vanskelig for å tro det uansett om det kommer en effektkurve!

 

 

ved å bare fjerne lambda, så vil ikke bilen gå noe bedre

 

 

og monojet går DÅRLIGERE med konfilter enn ved å bruke org filterboks!

 

 

TRU MEG! har selv detta monojet greia.. og uten større inngrep i topp etc, så er det null sjans i havet at denne bilen går bra!

 

 

kjøre uten lambda for min del gjør at bilen går utrolig dårlig, og bruker mye bensin

 

 

kattepus har jeg ikke heller

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår