Gå til innhold

Lufting av kjøleanlegget på BMW

Ranger emnet

vimael

Anbefalte innlegg

Har en 95 740iA som kun har rullet 175000km og er godt holdt av to voksne eiere.

Men jeg har problemer med at bilen går varm når den blir kjørt i kø eller står på tomgang. Så fort jeg kjører i normale hastigheter etter veien er den helt normal. Jeg har selvfølgelig ikke latt den koke, men den går ioppover og stopper ikke der den skal, hvis ikke jeg gjør det.

Kjørekomputeren sier også ifra om at det mangler kjølevæske, men det gjør det ikke, og den lekker ikke.

Bilen var sånn da jeg kjøpte den i sommer, men da var det en liten lekkasje i ei kåpe som sitter i framkant av motoren, der ene slangen går inn.

Jeg regnet derfor med at dette var årsaken.

Men etter å ha byttet denne kåpa, og naturlig nok gjordt ett forsøk på å lufte kjøleanlegge har den ikke blitt bedre.

Men så tror jeg heller ikke at jeg har klart og lufte den ordenetlig.

Det virker på en måte som om det bygger opp trykk i systemet, så det spruter kjøleveske over alt når motoren begynner å bli god og varm.

Etter noen 5 og 3 serier på samvittigheten, som jeg går ut ifra at har samme prinsippet, har jeg aldri sett maken.

Noen som vet om det er en spesiell måte og lufte disse bilene på?

Eller hva som evt. kan være galt?

Det er ihverfall ingen tvil om at det er luft i anlegget, da det av og til bare kommer kaldluft i varmeapparatet også.

Håper på hjelpsomme tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den kjøler bra når du kjører og ikke når du står stille, kanskje slurevifta de er litt slitt? sette på elvifte i stedet? tror nesten jeg ville gjort det uansett. kåpa rundt vifta er også grei å ha. ellers er en liten skru på termostathuset du kan skru ut og lufte litt ut der.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe er forbruks vare på BMW desverre grunnet plastikk skovler på wasserpumpen, pluss du hadde sett vann i et av plastdekslene ved registeret, der sitter det en drenering som viser om vannpumpa lekker som renner ved disse dekslene, men burde synes på vannnivået da..Kan også være slure vifta di, hvis du kan lett holde den igjen mens bilen går så er den kaputt.. Dette er to ting som går igjen på BMW..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vifta er helt i orden, det er en forholdsvis ny bil med lav km, så noen slitasje bør det ikke være.

Man kan ikke holde igjen vifta, og det er en el.vifte på andre siden av radiatoren i tillegg.

Problemet er at det er luft i systemet, og jeg får den ikke ut.

Kan en slitt vannpumpe skape luft?

Og evt. trykk i systemet.?

Det burde jo ha lekket ut ifra dreneringen som du sier, og det har jeg ikke merket noe til.

Den fungerer sånn at jeg kan være engstelig for topp eller toppakning, men håper på andre bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd i en bratt oppåverbakke. Kjør bilen til vanlig driftstemperatur, sett den i en bratt oppoverbakke og skru ut lufteskruen.

Går an å pumpe vannet rundt ved å ha lufte skruen av og trykke på den øvre kjøleslangen holde for ullet og slippe slangen, eller noe i den duren....har gjort det noen ganger med stort hell.., dette er med avslått motor

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider