Gå til innhold

1.8l Turbo vs 2.5l NA. Bensinforbruk

Ranger emnet


devileh

Anbefalte innlegg

nlight: jeg vil ikke akkurat påstå at noen av disse holder seg så godt i pris! og uanz om du skal kjøre 325 eller s13 så må begge påkostes en del hvis du skal drifte. 325 blir det billigste alternativet og er lettere og hente 300hk ut av enn s13... men kommer an på hvilken bil man vil ha! hvis du bygger bil så tenker du jo fan ikke hva du får ijen for bilen når du skal selge den! da er det greiest å holde den orginal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nlight: jeg vil ikke akkurat påstå at noen av disse holder seg så godt i pris! og uanz om du skal kjøre 325 eller s13 så må begge påkostes en del hvis du skal drifte. 325 blir det billigste alternativet og er lettere og hente 300hk ut av enn s13... men kommer an på hvilken bil man vil ha! hvis du bygger bil så tenker du jo fan ikke hva du får ijen for bilen når du skal selge den! da er det greiest å holde den orginal!

Det er da vel lettere å hente hester av en turbomotor enn en sugemotor? Hvertfall billigere...

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbomotorer har høyere BSFC (Brake Spesific Fuel Consumption) enn tilsvarende N/A; dermed trenger man mere bensin for å lage like mange hester. Den ekstra bensinen en turbomotor drikker brukes utelukkende til å holde kontroll på temperaturstigningen i forbrenningskammeret. Noensinne lurt på hvorfor originale turbobiler ofte dipper under 10.5:1 AFR under fullgass-repar? Dér er svaret. Bilprodusenter flest tar det sikre føre' og ofrer de hestene de hadde tjent på å tynne ut blandinga for at ikke motoren skal blåse når en gjerrigknark i en ørkennasjon med en middeltemperatur på 45 grader fyller 95-oktan på taken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbomotorer har høyere BSFC (Brake Spesific Fuel Consumption) enn tilsvarende N/A; dermed trenger man mere bensin for å lage like mange hester. Den ekstra bensinen en turbomotor drikker brukes utelukkende til å holde kontroll på temperaturstigningen i forbrenningskammeret. Noensinne lurt på hvorfor originale turbobiler ofte dipper under 10.5:1 AFR under fullgass-repar? Dér er svaret. Bilprodusenter flest tar det sikre føre' og ofrer de hestene de hadde tjent på å tynne ut blandinga for at ikke motoren skal blåse når en gjerrigknark i en ørkennasjon med en middeltemperatur på 45 grader fyller 95-oktan på taken.

 

Nå våknet jeg litt vettu :) Moro med tekniske ting...

En ting jeg lurte på som litt offtopic men, har du noe formening/peiling på hvor mye en komp på feks 10,8:1 kontra 8,8:1 har å si på effekten ? Sett da at begge er riktig justert og tenning osv er korrekt.

 

Sorry for offtopic'n, Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men så kommer detta med holdbarhet på s13... nytter ikke hva du sier den bilen er rett og slett underdimensjonert!

2.0 litern er ikke så ille på holdbarhet. Stort sett 1.8 liters utgaven som er kjent for sin "holdbarhet".

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår