Gå til innhold

Montert Økonomi chip fra Viking i dag

Ranger emnet


Krishell

Anbefalte innlegg

Takker for god omtale av Vikingchip:)

 

Det skal være klin umulig å montere chippen feil pga. hakket i enden, men for å være sikker sendes montasjeanvisning med heretter.

 

Når det gjelder B200FT-motor tviler jeg, men det kommer an på 3 siste Boschnr. på Jetronic-styreboksen din.

 

Mvh Kjetil

Klin umulig er det ikke. ikke hvis man titter på bildet på hjemme siden din. men litt flau for å ikke ha sett hakket :P men så husket jeg ikke hvordan den satt orginalt heller. " litt ivrig "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for god omtale av Vikingchip:)

 

Det skal være klin umulig å montere chippen feil pga. hakket i enden, men for å være sikker sendes montasjeanvisning med heretter.

 

Når det gjelder B200FT-motor tviler jeg, men det kommer an på 3 siste Boschnr. på Jetronic-styreboksen din.

 

Mvh Kjetil

 

721 var de 3 siste tallene jeg så. veit ikke om det er riktige tall du ville ha?

hele nr var 3 531 721 er det det du trenger, eller et det ett annet? skrudde den ikke ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original turboen på 94 mod FT, er det 13c? Tåler den å kjøres på 0,9-1 bar ladetrykk?

 

jepp, etter 1992/1993 kom det bare mitsubishi-snurrer på 940. selve turboen tåler 1 bar, men ikke avlastningsventilen i lengden. Vurder ekstern resikulerende avlastningsventil(dump)...eller du kan kjøre uten når avlastningsventilen ryker;) Mosjom(prrr,prrr!), men dyr lyd..(lagerene i turboen går til hælvete)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva nu ikke det æ snaka om men ok.så lenge den ikke blåse pansere av biln kvær gang man slepp gassen så e det ok før mæ

 

 

men æ lura nu på ka som e galt me små bil turboa når de havarer lagran i turboen heile tia ves man ikke har dump ventil (verka sånn) jaja når en laste bil går gått over million ut et einaste turbo bytt å den har ingen av lasting eller turbo trykks styring der lades det maks kanskje kraftigere dimensjon men da e jo alt som e mindre bære søppel;=)

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva nu ikke det æ snaka om men ok.så lenge den ikke blåse pansere av biln kvær gang man slepp gassen så e det ok før mæ

 

 

men æ lura nu på ka som e galt me små bil turboa når de havarer lagran i turboen heile tia ves man ikke har dump ventil (verka sånn) jaja når en laste bil går gått over million ut et einaste turbo bytt å den har ingen av lasting eller turbo trykks styring der lades det maks kanskje kraftigere dimensjon men da e jo alt som e mindre bære søppel;=)

 

Lastebiler har ikke spjeldhus som blokkerer luftstrømmen og skaper overtrykk....der reguleres helt og holdent turtallet med mer/mindere diesel fra pumpa. Bare kikk på en gammal traktor, så skjønner du systemet... derfor har ikke en eneste orginal dieselbil dumpventil.

 

du taper effekt på å ikke ha dumpventil.. Så mens du venter på ladetrykk etter girskiftet, reiser påsan med fjortiss-dump fra deg innen du har fått ladetrykket ditt... turboen stopper opp FORT uten dump, tar litt tid å få den i gang igjen.

Dette merka jeg på 13c'en hvertfal, etter et girskifte sleit turboen med å mate motoren med luft... trykket sank(var ustabilt) ettersom turboen ikke klarte å holde med motoren lenger.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

du taper effekt på å ikke ha dumpventil.. Så mens du venter på ladetrykk etter girskiftet, reiser påsan med fjortiss-dump fra deg innen du har fått ladetrykket ditt... turboen stopper opp FORT uten dump, tar litt tid å få den i gang igjen.

Dette merka jeg på 13c'en hvertfal, etter et girskifte sleit turboen med å mate motoren med luft... trykket sank(var ustabilt) ettersom turboen ikke klarte å holde med motoren lenger.

Hvis du klarer å miste alt trykket ved giring, så girer du som ei kjærring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebiler har ikke spjeldhus som blokkerer luftstrømmen og skaper overtrykk....der reguleres helt og holdent turtallet med mer/mindere diesel fra pumpa. Bare kikk på en gammal traktor, så skjønner du systemet... derfor har ikke en eneste orginal dieselbil dumpventil.

 

du taper effekt på å ikke ha dumpventil.. Så mens du venter på ladetrykk etter girskiftet, reiser påsan med fjortiss-dump fra deg innen du har fått ladetrykket ditt... turboen stopper opp FORT uten dump, tar litt tid å få den i gang igjen.

Dette merka jeg på 13c'en hvertfal, etter et girskifte sleit turboen med å mate motoren med luft... trykket sank(var ustabilt) ettersom turboen ikke klarte å holde med motoren lenger.

 

 

det dær med spjæll hus tenkte æ ikke på i det heile tatt hehe

men syns dumpventile er noe tull så skal heller kjøre uten når turbomotorn kommer i vogna mi så skal bi fin ut kor lenge en turbo går uten :P

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår