Gå til innhold

Importering av svensk bil??

Ranger emnet

Volvojinta

Anbefalte innlegg

Ja det blir vel ikke så mye billigere tilslutt...

Men er ikke bare å finne fine 940 turbo`r i Norge heller... hmmm...

Noen som veit om noen tilsalgs ell?? =)

ja, de er rimelig psycho de tollerene!!

Når jeg og faren min tollet inn motoren til 780'en,hadde vi navn og telefonnummer til han vi kjøpte den av. Vi hadde også kvittering..

Men, hva skjer? Jo, de krever full addresse, personalia,++++.

Ender opp med at det tar ca. en halv time i tollen!! Og da var det ingen kø.

Jeg måtte jo stresse på, ringe svensken, etc. Han tok jo seff ikke telefonen med en gang, bla. bla. bla. etc. etc. etc.

Moralen er: Om du bare sparer småpenger, ville jeg heller brukt tiden min på å prute ned bilen de 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er bare noe jeg har hørt.. Om det er riktig vet jeg IKKE.. Men det jeg har hørt av noen jeg kjenner er at dem KAN si at "Nei.. Dette kan ikke stemme" Så kan dem gå inn på et register dem har og tar en minstepris fra det du har kjøpt.. og regne ut hva den egentlig ville ha kosta.. (Som sagt) Bare noe jeg har hørt..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. da skal jeg huske det i fremtiden.. men må selger da skrive på pakka hvor mye tinga inni er kosta? eller kan jeg si en pris som passer meg bare? tenkte jeg skulle stikke å hente pakka selv på posten godsenter og få dem til å fortolle den.. ble litt dyre disse dysene til slutt..

Registrer deg på TVINN, og fortoll greiene selv!!

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner fortsatt ikke hvorfor det var så forskjell på pris ferdig reg når jeg brukte den kalkulator tingen til tollvesenet.... hmmm......

Det BLIR jo ikke så stor forskjell! Det er bare MVA som endres (siden du oppgir å ha betalt 20 lapper, i stedet for 42.)

Alt1:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 44 200,00

Avgift for motoreffekt: 52 221,92

Avgift for slagvolum: 62 673,00

Engangsavgift: 159 094,92

Bruksfradrag (78%): -124 094,04

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 36 301,00

MVA (regnes ut av tollverdien): 9 159,00

Alt2:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 44 200,00

Avgift for motoreffekt: 52 221,92

Avgift for slagvolum: 62 673,00

Engangsavgift: 159 094,92

Bruksfradrag (78%): -124 094,04

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 36 301,00

MVA (regnes ut av tollverdien): 4 362,00

Som du ser, så er det totale i avgifter på selve bilen det samme, Kr. 36.301.- mens merverdiavgiften endres tilsvarende det du oppgir å ha betalt for bilen.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare noe jeg har hørt.. Om det er riktig vet jeg IKKE.. Men det jeg har hørt av noen jeg kjenner er at dem KAN si at "Nei.. Dette kan ikke stemme" Så kan dem gå inn på et register dem har og tar en minstepris fra det du har kjøpt.. og regne ut hva den egentlig ville ha kosta.. (Som sagt) Bare noe jeg har hørt..

Ja, dette stemmer..

Tolleren kan justere opp tollverdien.

Det skjedde bla.a. mot meg, når jeg importerte 2 intercoolere og 2 dumpventiler.

Da justerte tollvesenet opp verdien med hundre dollar elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de er rimelig psycho de tollerene!!

Når jeg og faren min tollet inn motoren til 780'en,hadde vi navn og telefonnummer til han vi kjøpte den av. Vi hadde også kvittering..

Men, hva skjer? Jo, de krever full addresse, personalia,++++.

Ender opp med at det tar ca. en halv time i tollen!! Og da var det ingen kø.

Jeg måtte jo stresse på, ringe svensken, etc. Han tok jo seff ikke telefonen med en gang, bla. bla. bla. etc. etc. etc.

Moralen er: Om du bare sparer småpenger, ville jeg heller brukt tiden min på å prute ned bilen de 5000kr.

Jøss. Uflaks kalles sånt. Jeg solgte den billigste 9-5`en i hele Sverige av sin type, og det sa tollerne ingenting på.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man importere bil som delebil skal det kun betales 25% MVA av kjøpesummen (kontrakt) omregnet til NOK + MVA av Frakt utgifter. (Standardsats ved import fra sverige er 25% av 500kr)

Når man importerer et Chassis eller ramme, så skal det betales MVA uansett.

For bildeler, altså ikke et chassis, kan man benytte seg av fritak fra toll og avgifter: Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg på TVINN, og fortoll greiene selv!!

Glenn

kan jeg trikse med verdien på varene selv da? hehe.. men jeg kom og henta pakken 2 min før stengetid, så folka ville sikkert hjem.. fikk først spm om jeg hadde kvitering og sa at jeg ikke hadde og hadde kjøpt av en privat person i sverige.. så lurte de på hva som egentlig var i pakka og så fikk jeg en lapp som stod tollfritt på får å hente pakka igjen.. jeg skulle visst ikke betale en krone.. men post gubben sa at pakker fra utlandet var tollfritt under 1200 kr.. var jo dyser for 8000 i ny pris egentlig...

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider