Gå til innhold

Behandle overflate på svinghjul..?

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, som dere ser på bildene av svinghjulet mitt, om dere overser rusten, så vil dere se mange små "flekker"..

(Trykk på bildene for å få de større, og bedre oppløsning..)

Jeg tror dette er i fra sluring med clutchen, varmgang osv, men mulig jeg er på villspor her..

 

Jeg lurer på om det er vits i å "behandle" overflaten her med moe før jeg monterer det på..?

Tenker da på å pusse det med fint sandpapir, eller noe i den retning..

Eller er det rett og slett ikke behov for å gjøre noe som helst..??

 

 

Svinghjul%20005.jpg

 

Svinghjul%20006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en del intens gnikking til for at det skal bli kast med sandpapir ja. hehe..

Er nok ikke noe å uro seg for. Det du må sjekke når du har fått fjerna overflate rusta er om annlegsflata er gjevn. Er den det er det bare å tute å kjøre.

(PS: slik overflate rust forsvinner fort etter litt sluring på clutchen...)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sandpapir !!!

En ru overflate vil ete opp clutchen !

Ser av bildene at det er antydning til sprekker i svinghjulet,

det bør sjekkes!

Rolf

 

Er forskjell på 60papir og 600 da...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nokk løsningen blir dreiebenk jeg.. :)

Som en antydet her, så er det små sprekkdannelser i overflaten, så jeg dreier av det litt, så får jeg "frisk" og fin overflate..

 

Og JA, jeg vet det må spennes opp rett og at det er farlig med kast.. :)

 

I verkstedmanualen til Chevrolet står det ihvertfall

"Do NOT machine the flywheel!"

I motsetning til f.eks bremseskiver hvor det er oppgitt minimums tykkelser slik at man trygt skal kunne dreie de ned ved behov.

 

Der er svært små marginer på balansen på et svinghjul. Hastigheten er voldsom i forhold til andre "ting som går rundt" på en bil.

 

Jeg har nettopp installert ei brukt 6 trinns T56 kasse på en Chevrolet V8. Der gikk jeg kun over svinghjulet med litt fint sandpapir før jeg satte bitene sammen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de små sprekkene i overflata jeg vil ha bort.. Jeg har muligheten til å dreie det selv, men må da sende det på avbalansering etterpå.. Så jeg skal sjekke pris på dreinig og avbalansering nå tenkte jeg.. Noen som vet om noen som driver med dette..??

 

Vet Sarpsborg Motorverksted driver med det, men det er jo et stykke unna meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjort det hos en som jobber på maskinavdelingen til Glamox i Molde, han har gjort veldig mye sånne jobber for folk i nerheten.. Han skulle ha 3-400 svart for å slipe svinghjulet mitt.. Slik som mitt svinghjul er, er det mye enklere og slipe det, enn å dreie, kunne han fortelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår