Gå til innhold

Behandle overflate på svinghjul..?

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, det var det han sa han skulle gjøre.. Om du ser i mitt forige innlegg, så skrev jeg "slipe", men ser dette kan missforståes.. Han sa at det er så og si umulig å få det kastfritt i en dreiebenk..

 

Nå skal det sies at det er ikke alle svinghjul som kan planslipes, da et svinghjul kan ha forskjellige "nivåer", og ikke alt på en flate, som mitt, om dere skjønner.. Mitt er en stor flate, dvs det clutchen ligger mot, og der trykkplata festes, er en plan flate..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 400,- for å få dreid ned svinghjulet mitt hos Clutch & Brems i Trondheim. Det ble dreid ned, men kun nok til at det fikk en ren overflate, altså ingen betydlig letting. Dette var bede enn pussing i mitt tilfelle, da det får en renere overflate ved dreing og mindre fare for ujavn overflate.

Ble samtidig sjekket for skader og kast.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med dreiing, er at om det er en aldri så liten kast, så går det bare ikke utover lagre og tettinger i motoren, men avstanden fra trykkplaten til svinghjulet ikke blir lik hele veien rundt, og dermed kan clutchen din begynne å "nappe", om du skjønner.. Dette fordi den da ikke vil ha skikkelig anleggsflate hele veien rundt..

 

En ting jeg ikke er enig i, og det er at du får en renere og finere overflate ved dreiing kontra sliping.. Og ujevn overflate ved plansliping..?? Den var iallefall ny for meg..

 

Hadde vært fint om du forklarte dette litt mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 400,- for å få dreid ned svinghjulet mitt hos Clutch & Brems i Trondheim. Det ble dreid ned, men kun nok til at det fikk en ren overflate, altså ingen betydlig letting. Dette var bede enn pussing i mitt tilfelle, da det får en renere overflate ved dreing og mindre fare for ujavn overflate.

Ble samtidig sjekket for skader og kast.

 

Siden du ikke har fått svart enda, tar jeg meg frihet til å komme med litt fakta..

 

Slike små sprekker/groper/missdannelser i flaten på svinghjulet kommer i fra varme pga sluring, som regel.. Alle vet at når man varmer opp stål, så skjer det en prossess.. Dvs at alle disse "ulumskhetene" på svinghjulet ditt, er noe hardere enn overflaten som er fri for disse.. Dette gjør at når du dreier, så vil stålet "lugge" litt i det det treffer disse punktene, og du klarer dermed aldri å få en 100% fin overflate, med mindre du har en meget overdimensjonert dreiebenk da..

 

Ved plansliping, vil ikke sliperen ta hensyn til dette, og du vil dermed få et bedre resultat..

 

Jeg er spent på å høre hvordan du kan påstå at dreiing gir bedre resultat.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår