Gå til innhold

Turbo på 1.8i 8v?

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Intro

Hei! Har lenge hatt lyst til å turbokonvertere Vectra'n min, og har nå fått snusen i en brukt, relativt liten turbo til en rimelig penge. Bilen er en '91 Vectra A 1.8i GL 8v med servostyring, senket 30mm på Jamex senkesett, installert induction kit og 2.5" effektanlegg fra katalysator. Bilen skal ikke brukes til grisekjøring, men mest 'kosekjøring' og til/fra jobb med evt. unntak av bane en sjelden gang. I forbindelse med turboidéen så har jeg noen spørsmål jeg håper på å få svar på.

 

Hva vil jeg trenge til en komplett turbokonvertering og alt klart for godkjenning hos BT?

Så langt har jeg kommet frem til dette:

 

Jeg trenger:

- Turbo (d'oh)

- Grenrør

- Større dyser

- Større bensinpumpe

 

I tillegg så bør/vil jeg ha:

- Intercooler m/rør

- Oljekjøler (?)

- Justerbar trykkregulator

- Oljetrykkmåler/ladetrykkmåler

- Wastegate/dumpventil

- Større rør fra turbo til katt

- 'Fikset' katt ;)

 

Andre ting som må oppgraderes på bilen:

- Ny bakaksel med skivebrems

- Større forbremser

- Ny bremsekraftforsterker (den gamle er litt sliten)

 

 

So far, so good - now comes the hard part!

Her kommer mine spørsmål:

 

1) Hvor mye tåler den originale innmaten i motoren min?? Har ikke tenkt å lade noe særlig høyt trykk! Er ikke ute etter 500 hk men litt mer pulver enn originalt, samt litt plystr og prust i mottorrommet... :yodude:

 

2) Hvor lavt ladetrykk bør jeg kjøre med for å slippe å skifte ut deler i motoren?

 

3) Hva må evt. skiftes av innmat/utmat for å slippe å bekymre meg om at noe plutselig skal ryke?

 

4) Er det andre ting jeg bør/må skifte ut på bilen for å få turbokonverteringen godkjent?

 

5) Hvor mye gamp kan jeg regne med å sitte på med relativt lavt ladetrykk?

 

6) Hvor mye vil alt dette koste meg totalt? Vil gjerne prøve å skaffe det meste av deler brukt. Har beregnet rundt 15.000,- totalt for full pakke klar til godkjenning.. høres dette virkelighetsfjernt ut?

 

7) Er dette i utgangspunktet et dødfødt prosjekt som bare er å gi opp med en gang?

 

Har også fått tips om at det lar seg gjøre å plassere turboen lengre bak på eksosanlegget, slik at man slipper intercooler... Er dette noe særlig?

 

Håper på å få svar på noen av spørsmålene mine fra Opelguruer rundt om i landet...

Mvh, Mordach :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intro

Hei! Har lenge hatt lyst til å turbokonvertere Vectra'n min, og har nå fått snusen i en brukt, relativt liten turbo til en rimelig penge. Bilen er en '91 Vectra A 1.8i GL 8v med servostyring, senket 30mm på Jamex senkesett, installert induction kit og 2.5" effektanlegg fra katalysator. Bilen skal ikke brukes til grisekjøring, men mest 'kosekjøring' og til/fra jobb med evt. unntak av bane en sjelden gang. I forbindelse med turboidéen så har jeg noen spørsmål jeg håper på å få svar på.

 

Hva vil jeg trenge til en komplett turbokonvertering og alt klart for godkjenning hos BT?

Så langt har jeg kommet frem til dette:

 

Jeg trenger:

- Turbo (d'oh)

- Grenrør

- Større dyser

- Større bensinpumpe

 

I tillegg så bør/vil jeg ha:

- Intercooler m/rør

- Oljekjøler (?)

- Justerbar trykkregulator

- Oljetrykkmåler/ladetrykkmåler

- Wastegate/dumpventil

- Større rør fra turbo til katt

- 'Fikset' katt ;)

 

Andre ting som må oppgraderes på bilen:

- Ny bakaksel med skivebrems

- Større forbremser

- Ny bremsekraftforsterker (den gamle er litt sliten)

 

 

So far, so good - now comes the hard part!

Her kommer mine spørsmål:

 

1) Hvor mye tåler den originale innmaten i motoren min?? Har ikke tenkt å lade noe særlig høyt trykk! Er ikke ute etter 500 hk men litt mer pulver enn originalt, samt litt plystr og prust i mottorrommet... :yodude:

 

2) Hvor lavt ladetrykk bør jeg kjøre med for å slippe å skifte ut deler i motoren?

 

3) Hva må evt. skiftes av innmat/utmat for å slippe å bekymre meg om at noe plutselig skal ryke?

 

4) Er det andre ting jeg bør/må skifte ut på bilen for å få turbokonverteringen godkjent?

 

5) Hvor mye gamp kan jeg regne med å sitte på med relativt lavt ladetrykk?

 

6) Hvor mye vil alt dette koste meg totalt? Vil gjerne prøve å skaffe det meste av deler brukt. Har beregnet rundt 15.000,- totalt for full pakke klar til godkjenning.. høres dette virkelighetsfjernt ut?

 

7) Er dette i utgangspunktet et dødfødt prosjekt som bare er å gi opp med en gang?

 

Har også fått tips om at det lar seg gjøre å plassere turboen lengre bak på eksosanlegget, slik at man slipper intercooler... Er dette noe særlig?

 

Håper på å få svar på noen av spørsmålene mine fra Opelguruer rundt om i landet...

Mvh, Mordach :hello:

 

 

trenger ikke bytte hele bakakslingen for å få skivebrems bak.. enste du trenger å gjøre er å bytte navene og håndbremse wire..

 

PS.. får du instrument panel med turteller i dag :-)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke bytte hele bakakslingen for å få skivebrems bak.. enste du trenger å gjøre er å bytte navene og håndbremse wire..

Ah, det var betryggende. Så for meg gigantisk prosjekt med å demontere hele bakparten av bilen...

 

PS.. får du instrument panel med turteller i dag :-)??

Ja, får vel i posten iløpet av noen dager.. Hvordan visste du det? Er det deg, Levinsen? :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbel topp pakning og lade 1kg... gikk så det susa hos meg :D

Hva måtte du montere/bytte ut for å få komplett og godkjent turbokonversjon?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godkjent ??? hva er det ??

:hammer

 

Ok da, hva måtte du montere/bytte ut for å få ferdig turbokonversjonen? :afro

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår