Gå til innhold

Prosjekt Formel E

Ranger emnet


golfrider

Anbefalte innlegg

Tjolahopp tjolahei!

 

Ettersom "den røde rakett" mest sannsynligt er solgt til en heldig herremann så tenkte jeg å lage en tråd om mitt andre prosjekt, nemlig "Formel E"!

De av dere som er aktive på VACN forumet vet at dette prosjektet har gått en stund, men jeg har lyst til å dele med dere andre her på bilforumet.

 

Legger ut en kopi av min første post om prosjektet for å sparke tråden i gang:

 

 

Hei og hopp!

 

Da var jeg å hentet meg et prosjekt i går! Det er en 82 mod golf1 Formel E med en sprek 1,1 l under panseret. Denne kraftstasjonen av en motor leverer sikkert 40 hester.. Minst!

 

Den har gått 120 000 og kostet en slikk og en ingenting. Selgeren hadde faktisk med seg sin mor når jeg skulle se på den, noe jeg synes var fortreffelig morsomt! Men begge to var veldig greie selv om moren pratet litt mye..

 

De hadde brukt MYE penger på bilen og alt av reparasjoner var gjort på verksted. Grunnen til at den ble solgt var at gassvaieren var fucka og han fikk ikke kjørt den hjem..

 

Bilen har gått i nordnorge, kjørt av en gammel mann, før den ble hentet til Østlandet for 5 år siden. Der ble den også kjørt av en gammel mann (bestefaren til selger). Selger var tydelig litt lei seg for at han måtte selge, så jeg trøstet både han og moren og lovet å ta godt vare på bilen!

 

Bilen er mørkerød og har et konge beige interiør, nesten uten slitemerker og med orginal radio. Den har en god del overflaterust og en fugledrit på panseret. Fugledriten er vel den mest alvorlige skaden.. Ellers har den ikke rust på steder som betyr noe, men bakluken må nok byttes.

 

Jeg fikk uvurderlig hjelp av Lars til å få bilen hjem! Først hadde vi store problemer med å finne ut hvor den stod ettersom min gullfisk hukommelse gjorde at jeg ikke fant veien tilbake igjen etter å ha vært hjemmom en tur etter besiktigelsen.. Typisk meg! Men da vi fant den var det bare å fikle litt med gassvaieren, stille den litt strammere og med litt oppfinnsom bruk av teip fikk vi ordnet det slik at den gav gass. Smellte på boosteren Håkon hadde lånt oss og vips så gikk bilen som en (litt sliten) klokke! På veien hjem oppdaget vi at bilens radiator var tørrere enn Sahara og det ble en lengre Colapause på en bensinstasjon. Etter litt kjøling av både kropp og bil la vi turen mot vakre Follo der den nye doningen ble parkert. Fikk til og med testet radioen som fungerte utmerket!

 

Det som må gjøres med bilen i første omgang er div. motorgreier slik som ny termostatbryter på vifta, et hjullager, ny gassvaier og annet småplukk. Ang videre planer har jeg ikke helt bestemt meg enda. Alt jeg vet er at den skal bli strøken!

 

Bilder kommer senere! Har ikke tid til å kose med bilen før til uken ettersom jeg er blitt innkalt til tur til "svigerforeldrene" i helga.. Får heller bare smile hele veien ettersom jeg faktisk fikk mast meg til en ny bil

 

legger ut bilder som Lars tok:

nygolf.bmp

 

 

Her er et fra "rasten" vi hadde på vei hjem.. "Se den har til og med slepekrok!"

nygolf2.bmp

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt mer bilder og tekst:

 

Vel vel godtfolk!

I går var jeg på plass for å kose litt med bilen. Det var dags for å bytte en heller råtten bakluke! Hadde tatt turen på høggern og fått tak i en fin og blå bakluke. Den fremstod som tilnærmet rustfri, men jeg var ikke helt sikker på hvordan det så ut under listen. Derfor valgte jeg å ta ut ruten og inspisere nærmere.

 

Først tenkte jeg å øve på denne operasjonen på den gamle ruten, men det endte med at jeg reiv i stykker hele listen rundt ruten.. Sikker like greit for den var ikke brukandes til noe annet enn å rise uskikkelige barn med..

 

Jeg lot ikke dette ta motet fra meg og satte igang med den nye luken. Her var listen gullandes god så nærvene stod i høyspenn for at jeg ikke skulle bæsje på leggen og ødelegge den.. Men det gikk fint og vips var ruten ute. Pusset vekk rusten, la på grunning, gav listen en runde rens og lot lakken tørke..

 

I mellomtiden strippet jeg den gamle luken for alt av deler. Dermed kunne jeg bytte lås og slapp å få en nøkkel til på knippet..

Da lakken var tørr satte jeg listen på ruten og gjøv løs på arbeidet med å få den på plass. Etter mye svetting (for det var sinnsykt varmt!), stønning og såre fingre fikk jeg den på plass.

 

Fikk litt problemer med å feste den nye bakluken ettersom det er en utfordring å holde luken samtidig som en skal treffe i skruehullene i hengslene. Heldighvis kom Andreas forbi og kunne hjelpe meg med dette. Han gav meg også en hånd med å få låsen til å virke skikkelig (som den nybegynner jeg er hadde jeg bare smekket den rett i uten å sjekke om den virket.. Fint å få hjelp av en med ørtåførti vektall i golf!)

 

Vel det var det for denne gang! Så nå har jeg rustfri bakluke samt fått vindusvisker bak (den gamle var revet av av noen lokale vålrenga hooligans på 10 år..).

 

Veldig fornøyd!

 

Her er et bilde av ferdig jobb (glemte kamera, IGJEN, i går da jeg holdt på)

nybakluke.jpg

 

Og her er noen andre bilder:

 

Etter bilens første vask:

golf1etterfrstevask.jpg

 

Med dette herlige stereoanlegget her skal det nok dunke godt i golfen ja! P1 og hatt: here i come!

orgstereo.jpg

 

Brunt er kult! Så godt som plettfritt interiør..

interir.jpg

 

Her ser dere bla. en av Formel E`s finesser, en bensinforbruksmåler slik at morfar kan holde et øye med forbruket! Og som dere også ser så går speedoen til 200, en fart som kun kan oppnåes i fritt fall eller med volkswagens lite kjente ekstrautstyr: raketter alla apollo 13..

instrumentpanel.jpg

 

Vell folkens, det var det for denne gang : vinke :

 

Følg med på neste episode av historien om Formel E: Mysteriet med den manglende gjennomstrømningen av kjøleveske!

 

Kan det bli mer spennende? I don`t think so.. : rolleyes

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tam tam tam tam tam tam daaadaaaaaa! (fanfare)

 

I går tok jeg meg en avspasseringsdag for å skru litt bil. Planen var å prøve å ordne kjølingen som har vært litt vanskelig (Les: vannet spruter ut av radiatoren når en starter bilen..)

 

Jeg demonterte hele driten (kjølesystemet altså..) og spylte gjennm radiatoren. Det var ikke noe problem der.. Undersøkte også vannpumpen som så ok ut. Da var det vell bare termostaten igjen og den ble byttet. Satte sammen rør og ledninger, men da jeg skrudde av vannpumpen klarte jeg selvfølgelig å lage mer problemer for meg selv! Er det en ting jeg er god på så er det å lage mer jobb når jeg prøver å fikse noe : rolleyes Jeg klarte å flytte på "kamhjulet" slik at det ble rot da jeg tok av regreima.. Har ikke lyst til å prøve å starte opp motoren og så går alt til helvete! Har lest at det ikke er noe problem å fikse, bare stille litt her og litt der i forhold til noen merker og tenning osv. Dette har jeg ikke peiling på så det blir nok et interessant opplegg : eek :

 

Jeg utsatte ellegant dette problemet til en annen dag og tok heller å grunnet den nye frontplaten jeg skaffet meg. Mattet ned og øste på med grunning. Tror det ble ganske bra.. Ellers så tok jeg å pusset vekk rusten, grunnet og lakket dekselet over regreima. Tok også med med viftehuset hjem for å gi det en liten overhaling. Er litt i tvil om det er noe vits å gjøre dette ettersom jeg er usikker på hvilken motor som kommer til å ende opp i bilen, men så tenkte jeg at det sikkert blir 1,1 en stund til og da er det jo ok at det ser noenlunde oppi motorrommet i hvertfall.. Man skal jo ikke skimse av en god 1,1l, ikke mange som gidder å ha det i bilen!

 

Her er noen bilder fra gårsdagens seanse:

 

Kjølesystemet blir demontert og delene ligger "pent" stablet for montering..

operasjonkjling.jpg

 

Ny frontplate er kjøpt inn..

nyfrontplate2.jpg

 

..og grunnet.

ferdiggrunnetfrontplate.jpg

 

Regreimdekselet har fått seg en liten overhaling..

regreimdeksel2.jpg

 

 

Til slutt får dere se mine nye lykter! Ved siden av min bil står den gule einseren med sorte "rally-nå går den enda raskere" kryss på lyktene. Dette vil jo selvfølgelig jeg også ha, dog i en litt annen variant:

tapedoesthetrickcopy.jpg

 

Dett var dett!

 

Neste episode: Hva vil skje ved motoroppstart? En heroisk død for 1,1l`ern eller mange år med kølaging på norges veier?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. mulig jeg ikke har forklart meg godt nok, men prosjektet har vart en stund alerede (og jeg er kommet mye lengre enn dette). Men for at dere som ikke er på vacn forumet også skal kunne lese om prosjektet legger jeg ut en uppdate om dagen fra vacn tråden min her, som en liten føljetong om du vil.. Håper dere synes det er ok å ha noe nytt å lese hver dag! Kommenter eller spør gjerne underveis:thumb

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamensann og jommen sa jeg smør!

I går fikk jeg fyr på bilen igjen uten at ting gikk i tusen knas! Det var en lettelse kan jeg fortelle.. Var jo redd for eksplosjonsartede reaksjoner hvis jeg hadde gjort noe feil da jeg satte på reg reima igjen :p

 

Vel den startet, men det er fortsatt problem med kjølingen.. Jeg fikk viften til å virke og det er i hvertfall et skritt i riktig retning! Som dere sikkert skjønner er jeg ikke akkurat noen reser på bilmekking, men så lenge det går fremmover så er jeg fornøyd!

 

Jeg fikk en geisir av dimensjoner ut av radiatoren, noe jeg tror kommer av kombinasjonen luft i systemet+ for mye vann. Dette roet seg, men da virket det som om det manglet gjennomstrømning av vannet. Dette var med radiatorlokket av så senere i dag får jeg legge noe gjennomsiktig over for å se om det blir noe gjennomstrømning når det blir litt trykk.. Noen av dere som har erfaring med slike kjøleproblemer? Har byttet termostat by the way..

 

Har også shinet opp viftedekselet:

viftedeksel.jpg

 

Og så testet jeg litt lakkrens og polish på den ellers så slitne lakken:

littlakkrensogpolish.jpg

 

Ikke så ille det nei, men jeg tror nok ikke at all verdens lakkrens kan gjøre noe med de store mengdene overflaterust!

 

 

Ellers så så gewinden sendt fra Tyskland så nå er det like før! :cool:

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre kong Sverre!

I går prøvde jeg for `ente gang å få fikset den gjennomstrømningen av kjøleveske.. Men det kommer pulsvis luft/vann tilbake i radiatoren. Det jeg kanskje tror er at det kommer luft inn i systemet et eller annet sted.. Sjekket oljen (Håkons gode ide!) og der var det jaggu meg endel brunt ("=vann i olja" sa Håkon) og da kan vi vell gå ut ifra at det skyldes lekkasje i toppen.. Det har sikkert skjedd når forrige eier har varmkjørt bilen "to the max" : bh :

 

Da må det vell sliping og planing til for å rette det problemet med mindre jeg bare hiver ut hele driten og setter inn en større motor.. Forslag mottaes med takk!

 

På den positive fronten: i dag skal gewinden komme! Desverre regner det som bare faen her i Oslo, men jeg håper det er opphold på Ski!

 

EDIT: senkingen ligger å venter på meg hjemme og har også fått melding om at det snart ordner seg tak for Formel E slik at jeg virkelig kan begynne for fullt! Tjohoo! : rock :

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert vet så fikk jeg gewinden i går. Selv om det regnet måtte jeg jo ut for å begynne arbeidet med å sette den på! Da jeg byttet til senkefjører og nye dempere på 2`ern så brukte jeg fire dager grunnet mye rustne skåler og annet dill som måtte bestilles fra møller samt noen bolter som satt HARDT fast. Har en ikke rett verktøy kan selv en bagatell bli et hel..te var min erfaring den gang..

 

Men drit i tidligere erfaringer! Jeg begynte bak og det gikk egentlig veldig greit! Fikk løsnet demperen fra tårnet mens bilen stod på bakken, boltene som holder selve beinet gikk greit å få av med litt makt og godt humør og det gikk fint å få festet demperen i tårnet igjen med umbraco og skiftenøkkel. No problemo senorita!

 

Grunnet store nedbørsmengder, rennende nese og kald stump avsluttet jeg arbeidet og tar de forran i dag.. Lars stiller med kompressor så da blir det vei i vellinga!

 

Slapp den godt nedpå ( i hvertfall bak). Dette er det en kaller skiflygnings stuk:

tungirva.jpg

 

 

Skulle tro dekket var en penis i minusgrader for her har det gjemt seg godt inne i hjulbuen!

dekkethargjemtseg.jpg

 

 

Nesa i sky:

nesenivretcopy.jpg

 

 

Og helt til slutt.. Jeg fant noe som muligens er rottegift inne i hulrommet på bakakselen:

rottegifteller.jpg

 

Dette må være galskapen til en av de forenværende eldre eierne!

 

 

Stay tuned for the final result: Drop it like it`s hot! : rock :

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår