Gå til innhold

Standjo : VW Passat V6 Syncro - "Bedriftsprosjekt" VW project!

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg egentlig starta prosjektet mitt for noen uker siden da, men mine venner sier at jeg MÅ legge ut dette på bilforumet! :lol: haha. Er vell kanskje sykt nok til det da så jeg starter en tråd... :D hehe Skal prøve å oppdatere med bilder day-by-day på framgangen.

 

Dette er ett ganske omfattende prosjekt, omfattende nok til at det nesten ser håpløst ut for det blotte øye. Her har vi to stykk VW Passat vrak. Jeg har lite info om disse bilene om årsmod osv. men jeg vet at den ene er V6 Syncro (4x4) og den andre er ikke det... :D

 

Syncroen har fått en kraftig smell bak, rammen er presset framover og greier. Den andre Passat'en har gjennomgått en sterk front mot frontkollisjon, fronten med motor og alt er helt knust. Tror nok de som satt på fikk en skikkelig smell også, finner deler av surstoffmaske inne i bilen... I tillegg har bilen stått ute mot vær og vind de siste 3 årene, så interiøret i den er ødelagt.

 

Syncroen er den jeg skal hente det meste fra. Interiør, understell, motor, og ALT som befinner seg foran B-stolpen. På den andre er det bare karosseriets bakpart som skal brukes.

 

Så enkelt (?) sett; begge bilene skal kappes i to med vinkelsliper, fronten til Syncroe'en skal sveises ihop med baken til den andre bilen. Så skal de ihopsveisede delene justeres og balanseres så alt bli sikkert og solid. Bakdelen må også tilpasses 4x4'en fra Syncro. Etterhvert skal bilen godkjennes, regges og selges. :D

 

Piece of cake! Ikke sant? ;)

 

Her er bilder!

 

Her har vi da vrakene... Den blå, og den sølvfargede (Syncro).

001project.jpg

 

Du kan nok se på den blå at den har vært i gjennom mer enn en lukeparkeringsskade... ;) hehe.

002vrak1.jpg

 

SMADRET! "VAG grøt", rett og slett... :lol: hehe

010frontskadevrak.jpg

 

Den framskjermen der kan vi jo bruke om igjen! :D NOT! :rolleyes:

009VFskadevrak.jpg

 

Brannvesenet har kappet B-stolpen for å komme inn i bilen etter kollisjon... HELT AV! :iconsm Døra bak falt av med stolpen da jeg prøvde å løsne første skruen... :lol:

007vrakBstolpemangler.jpg

 

Den blå har jeg allerede kappet ferdig! :D Brukte vinkelsliper og kappet etter originalskjøten i dørken. Kappet taket bak ved C-stolpene. Kappet håndbrekk vaiere, bremserør og div. el-ledninger. Eksos, bensintank med slanger og bakstilling er plukket ut først. VELDIG VIKTIG AT MAN FÅR BENSINTANKEN TIL HELVETTE LANGT VEKK FØR MAN BEGYNNER Å KAPPE OG SVEISE! Sikkerheten først! ;) Får du en gnist på bensinen, eller sleiver med vinkelsliper og sveisepistol og treffer tanken, da har du fort ett problem... :lol:

008vrakdeltito.jpg

 

Vi kommer tilbake til "den blå" seinere.

 

Så har vi Syncro'en! :D V6 Syncro... Itj nå skit itj! ;) hehe

006V6Syncro.jpg

 

Her har vi V6eren i Syncroen! FEIT! :D :D :D 200 hk tror jeg det er... Heldigvis trenger jeg ikke røre den ved overflyttingen da det bare er bakparten på bilen som skal skiftes på denne bilen. :D Phew! En bekymring mindre! :thumb

003V6motor.jpg

 

Her er to bilder av baken på Syncro... denne er såpass skadet at hele må skjæres ut og skiftes! Baken er presset framover såpass at ingen av dørene går i lås, spesielt de bak (nærmest skaden).

005SyncroHBskade.jpg

004SyncroVBskade.jpg

 

Dette er altså da starten på det villeste prosjektet jeg har jobbet med hittils! Og det har vært mye rart det året jeg har jobbet med karosseri ass... :rolleyes:

 

 

Nå håper jeg dere ser med forundring på dette prosjektet og faktisk liker det. :D hehe

 

Gjerne kom med kommentarer og spørsmål! :)

 

 

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Demonteringa er jo enkel, spesielt på den blå der ingenting skal spares med unntak av baken. ;) hehe

 

Men å få alt dette ihop igjen kan bli spennende... :lol: haha

 

Spørs i vinter da om firmaet har tid til å holde på med dette. :) Vi får se...

 

Skal prøve å holde tråden oppdatert når det skjer noe iallefall. :) Hvis interessen er stor nok så skal jeg prøve å få tatt bilder under arbeidet også og ikke bare "dag-for-dag"... Jeg får jo ikke betalt for å ta bilder mens jeg jobber egentlig... :rolleyes: hehe. Men hvis folk vil se så skal jeg da prøve å få tatt noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene blir kappet der fabrikken har sveiset dem sammen, og de to bitene vil sveises på samme steder som fabrikken gjør, så ingenting forandres igrunn. Sveiseskjøten der finnes på alle bilene. :) Går på tvers over dørken like bak forsetene... :)

 

Vi har fabrikkens forskrifter å forholde oss til, dette sørger for at alt blir gjort på riktig måte. :)

 

Men del ska fortsatt kappes mere på begge stykkene. Kanalene kan ikke sveises på samme sted f.eks. de må føres lengre bak og sveises der for å stive opp konstruksjonen. Hvis jeg sveiser i en rett linje så vil jo naturligvis dørken bli svak og knekke ved belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syncro'en er for øvrig en 98 modell 2,8 V6. Jeg regnet på det som sto i vognkortet og bilen har ca. 200hk eller mer... :) Den er også en "luksusmodell" har vi funnet ut, den har så godt som alt av tilbehør som jeg kan se. :D

 

Den blå er 99 mod...

 

Skal en tur på verkstedet nå å ta bilder. :)

 

Det er litt usikkert framover nå siden jeg har starta demontering av Syncroen først idag og har funnet masse komplikasjoner som administrasjonen ikke har tatt i betraktning... :iconsm

 

BIlder kommer om et kvarter ca.... Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildene for idag. :)

 

Det viser seg idag når jeg har plukket ut masse på baken til Syncroen, at mine mistanker dessverre er bekreftet. Angående at de bilene går ihop som hånd i hanske ifølge sjefen, er jo helt feil som jeg trodde! :iconsm

 

Jeg sa det var forskjell på forhjulsdrift og firhjulsdrift bak før vi begynte, men NEIDA! :fatality:

 

Vi skal prøve å rette på bakskaden først, så evt. bruke bakskjermene fra den blå. Hvis ikke bakskaden er rettbar så blir det masse tilpassing for å bygge om baken fra den blå bilen... :eek: Uansett, retting eller ihopsveising, begge deler kommer til å ta masse tid. Dette ville ikke jeg gjort på fritiden ass! :lol: haha

 

Her er bilder av den blå kontra syncro'en.... Her ser dere forskjellene.

 

016slv3.jpg

015bl3.jpg

Her ser dere en liten forskjell på bagasjerommet. Er en rund sort plate som står anderledes... Barnemat... men det kommer mer!

 

012slv1.jpg

011bl1.jpg

Her er det stor forskjell! Jeg tipper at 4WD trenger forsterkningen i seteryggen i motsetning til FWD som ikke har noen drivende hjul bak og derfor ikke trenger forsterkning heller... dette blir vrient å få inn på den andre baken som ikke har forsterkning... ikke umulig, men vrient...

 

014slv2.jpg

013bl2.jpg

ENDA STØRRE FORSKJELL. Ser dere de to sorte platene der setet skal være? Der under ligger bensintanken... :shake På den blå er bensintanken under bagasjerommet, og ikke i nærheten av den til syncroen, som ligger under setet. Dette blir krevende, bilen MÅ ha tanken fra Syncro pga. firhjulstrekken. Derfor må i så fall festene under en blå baken forandres... :shake

 

 

 

I tillegg er eksosen til en V6 HEEELT forskjellig fra en rekkefirer... :iconsm Dårlig forarbeid gjort av ledelsen... V6 har dobbelt eksosanlegg, den blå med rekkefirer har bare ett. Og om ikke det var nok; der eksosen ligger på den blå, ligger det drivaksel og diff på syncro'en! :confused:

 

HVILKEN IDIOT HAR FORTALT ADMINISTRASJONEN HER AT PASSAT OG PASSAT SYNCRO V6 ER AKKURAT DET SAMME?! anger2

 

Men jaja, vi skal nå prøve å få bil ut av det... ;) hehe.

 

Fortsettelse følger imorgen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår