Gå til innhold

Standjo : VW Passat V6 Syncro - "Bedriftsprosjekt" VW project!

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Her er bildene for idag. :)

 

Det viser seg idag når jeg har plukket ut masse på baken til Syncroen, at mine mistanker dessverre er bekreftet. Angående at de bilene går ihop som hånd i hanske ifølge sjefen, er jo helt feil som jeg trodde! :iconsm

 

Jeg sa det var forskjell på forhjulsdrift og firhjulsdrift bak før vi begynte, men NEIDA! :fatality:

 

Vi skal prøve å rette på bakskaden først, så evt. bruke bakskjermene fra den blå. Hvis ikke bakskaden er rettbar så blir det masse tilpassing for å bygge om baken fra den blå bilen... :eek: Uansett, retting eller ihopsveising, begge deler kommer til å ta masse tid. Dette ville ikke jeg gjort på fritiden ass! :lol: haha

 

Her er bilder av den blå kontra syncro'en.... Her ser dere forskjellene.

 

016slv3.jpg

015bl3.jpg

Her ser dere en liten forskjell på bagasjerommet. Er en rund sort plate som står anderledes... Barnemat... men det kommer mer!

 

012slv1.jpg

011bl1.jpg

Her er det stor forskjell! Jeg tipper at 4WD trenger forsterkningen i seteryggen i motsetning til FWD som ikke har noen drivende hjul bak og derfor ikke trenger forsterkning heller... dette blir vrient å få inn på den andre baken som ikke har forsterkning... ikke umulig, men vrient...

 

014slv2.jpg

013bl2.jpg

ENDA STØRRE FORSKJELL. Ser dere de to sorte platene der setet skal være? Der under ligger bensintanken... :shake På den blå er bensintanken under bagasjerommet, og ikke i nærheten av den til syncroen, som ligger under setet. Dette blir krevende, bilen MÅ ha tanken fra Syncro pga. firhjulstrekken. Derfor må i så fall festene under en blå baken forandres... :shake

 

 

 

I tillegg er eksosen til en V6 HEEELT forskjellig fra en rekkefirer... :iconsm Dårlig forarbeid gjort av ledelsen... V6 har dobbelt eksosanlegg, den blå med rekkefirer har bare ett. Og om ikke det var nok; der eksosen ligger på den blå, ligger det drivaksel og diff på syncro'en! :confused:

 

HVILKEN IDIOT HAR FORTALT ADMINISTRASJONEN HER AT PASSAT OG PASSAT SYNCRO V6 ER AKKURAT DET SAMME?! anger2

 

Men jaja, vi skal nå prøve å få bil ut av det... ;) hehe.

 

Fortsettelse følger imorgen! ;)

Det er jo ingen bombe da at det er forskjell.... stort sett hele kardangtunnellen og gulv bak og under baksete er forskjellig på samtlige VAG med 4wd kontra fwd

Men det lar seg sikkert gjøre...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så dette er ikke noe privat prosjekt?

 

Niks. Hadde jeg gidda å gjort dette på fritiden min så ville det uansett ikke vært smart og lagt det ut her kanskje? :rolleyes: Bare godkjente karosseriverksted som har lov til å utføre slike jobber. Ikke sjangs til å få godkjent en bil som er ihopsveisa i ett skur på kveldtid f.eks. :lol: Må jo ha dokumentasjon som på alt annet.

 

Men i bunn og grunn så er det JEG som gjør jobben for firmaet jeg jobber i. :)

 

Det er jo ingen bombe da at det er forskjell.... stort sett hele kardangtunnellen og gulv bak og under baksete er forskjellig på samtlige VAG med 4wd kontra fwd

Men det lar seg sikkert gjøre...

 

Samme sa jeg, men jeg er jo høflig og gjør som sjefen sier da... :rolleyes: "Noen" som ikke er like høye i hatten nå tro... :lol: Han har innrømt at han har driti seg ut jah... haha :D

 

Det lar seg gjøre jah, ikke noe problem... men jeg har nå insistert på at vi prøver å rette opp Syncro'en i en rettejigg i stedet. Mest fordi det kommer til å ta like lang til å strekke som å skifte med slike forskjeller...

 

Hvis ikke det går må vi bygge om... :\

 

Det kommer nok til å bli tidkrevende OG ulønnsomt... Blir nok ett "fyllarbeid" dette, for dager der vi har lite å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte når dere selger bil som har blitt retta opplysere dere til kjøper at de har vært totalvraka?

 

edit: ikke missforstå dette blir sikkert bra, bare lurte sånn generelt om det er vanlig. :jackinbox:

 

Du, det der er jeg egentlig ikke helt sikker på ass! :S Jeg skal sjekke! :) Tror nok kjøper får vite at det har vært vrak, men tror ikke skadeomfanget blir nevnt med mindre det spørres etter. Det sier seg vel egentlig selv at det er noe muffens hvis du kjøper en strøken billig nybil hos ett biloppretterverksted. Den har nok ikke vært sånn hele tiden... :D hehe

 

Vet at biltilsynet blir varslet ved slike jobber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten oppdatering! :)

 

Ble dårlig med skjøting av bakdel på denne Syncroen... :op:

 

Men ville vært leit å slutte av tråden bare for det, så jeg skal følge rettingen av bilen fram til den er ferdig istedet. :D Men litt kjedelig at det ikke ble noe av den opprinnelige planen... :rolleyes:

 

Her er bilder etter litt strekking av bilen. :)

 

017celettebil.jpg

Bilen har nå forlatt betonggulvet og tilbringer dagene på en rettebenk. Dette er et Celette rettesystem med Jiggsett spesielt for VW Passat, med tilleggssett for Quattro\Syncro.

 

Dette systemet er ganske praktisk da rammen som bilen sitter på både gir en solid forankring av bilen og ett nøyaktig målesystem i ett, noe som er tids og arbeidsbesparende. :)

 

Strekkretteren (Den grå "tingen" festet til den røde Celette ramma) brukte vi for å rette ut baken på bilen. Dette er en kraftig skapning! :D Det er mer sjans for at strekkretteren river hele bilen i to eller at den kraftige kjettingen ryker, enn at strekkretteren gir seg under ett strekk... :eek: Devil Strekkretteren gir på det meste ett 10 tonns strekk, det burde vel holde på en bil på under 3.5 tonn? ;) hehe

 

018jigg.jpg

 

Hadde kjettingen vært spent nå så ville dette vært en risikabel plass å stå på. :nono: Viktigste når man strekker bilen er at INGEN oppholder seg bak eller nært strekkretteren når kjettingen er spent! Om kjettingen ryker eller festepunktet sliter seg, så pådrar man seg mer enn en kjetting på kjeften... :rolleyes:

 

019hjulbue.jpg

 

Her kan man stå under strekkingen! :) Bilen har blitt strukket endel de siste dagene. Dørene bak går faktisk i lås nå... :ahahahhaha: Rammen er også blitt rettere. På denne måtte vi fram med skjærebrenneren og varme metallet i den bærende rammekonstruksjonen under slik at det ble mykere under strekkingen. :) Vi gjorde det slik fordi vi var litt nervøse for at kjettingen skulle gå til hel**te. Solide saker disse bilene til tider... :rolleyes:

 

020retterebagasje.jpg

 

Hey! Sjekk dørken i bagasjerommet! :D Sammenlign med bildet av bagasjerommet litt lengre opp for å se forskjellen! :) Jeg tipper at bakplaten blir skjært ut, og at bakplaten fra den blå blir sveiset inn istedet. Mye enklere enn å rette...

 

021rettet.jpg

 

Bakskjermen er blitt rettere sammen med ramma. Bakskjermene skal også hentes fra den blå.

 

 

Det var alt for idag! :)

 

Takk til de som følger med på tråden og kommenterer eller spør! :thumb hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå har tråden kommet til Passat forumet. :) Skal ligge her en stund så skal jeg sende den til Karosseri forumet tenker jeg. :)

 

Oppdatering!

 

Skal bruke høyre bakskjerm og bakplate fra den blå passaten, denne har jeg skjært ut nylig. :)

 

023chopped.jpg

 

Begynner å bli tafatt denne blå bilen stakkar... hehe

 

022chopped.jpg

 

024bakskjerm.jpg

 

Her har vi bakskjermen og bakplata som skal brukes... ble boret opp sveisepunkter på denne så delen kom ut som en hel og fin del. :)

 

025ribba.jpg

 

Syncroen har også fått gjennomgå lignende kirurgi. Snart skal delene tilpasses og presisjonskuttes... Sveises "kant-i-kant".

 

026bak.jpg

 

Er minimal bak nå jah... haha :D

 

 

 

Tok ett bilde av en strekkskade på ramma, men det ble visst ikke med på minnet! :hvaskjera Strekkretteren klarte faktisk å rive litt for mye i bilen så den revnet ett sted, men dette kan fikses... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite respons her... :P Men håper folk ser på i allefall... :P

 

Syncroen begynner å ta form! :D

 

 

027ripoff.jpg

Der har bilen revnet! :O Må sveise litt forsterkninger her så blir det greit... :) Er fort gjort med en så hardt skada bil og en strekkretter som ikke gir etter. :D

 

028customize.jpg

Tilpassing er i gang, her er stykket satt over det gamle og så er det saget gjennom begge platene for å få ett presist kutt til skjøten. :)

 

029tilpasse.jpg

 

Begynner å se bedre ut bak igjen... Men vent! Ser dere feilen?

 

Hvis ikke...

 

030closeup.jpg

 

Ser dere? Rammevangene(også feste til tilhengerfestet) bak på Passat FWD og Syncro er forskjellige... :rolleyes: Her må vi tilpasse og sveise på en "adapterplate". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite respons her... :P Men håper folk ser på i allefall... :P

 

 

Tydligvis ingeting å kommentere, har nok med å følge med :D

Sjef "prosjekt" dette, er ikke ofte folk legger ut så detaljert tråd om å rette en bil. Stå på.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er sveiset ferdig, har tinnet opp skjøtene og begynt litt sparkling.

 

Bilder kommer på søndag!

 

Vi har også fått ett nytt problem... :shake

 

Sjefen min begynte å jekke opp bilen fra jiggen da jeg har halvveis ferdig med å løsne den. Hang fast fram, så gjengene i det ene boltfestet til forstillingen gikk til "der-dere-vet"... Typisk! Mer jobb på meg.

 

De gode nyhetene er at motoren virker. :D Første oppstart ble gjort på fredagen. Og jeg må si, det er noe seksuelt tiltrekkende over lyden av en V6 med halve eksosen borte! :thumb haha. Vi hadde også litt trøbbel med bensinlekkasje i starten, men dette skulle være i orden nå, håper jeg siden jeg skal sveise under bilen snart... :D

 

Mer info med bilder kommer i morgen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår