Gå til innhold

BMW e46 prosjekt - mer bass :)

Ranger emnet

Boddiz

Anbefalte innlegg

Skal rigge BMW'en min med litt mer lyd. Kabler har Boomcar i Grimstad lagt opp for meg, og kasse har Kjetil (Nevner navn for dere som er "lokal-kjente") spesialbygd for meg til å passe e46'en og ta minst mulig plass.

Det blir et lite projektet med stikkord "bass" :thumb Kommer ikke til å bli noe psyko-anlegg i og med at jeg kjører mellomtone/diskant på det som er originalt i bilen. Denne vurderingen tok jeg ettersom det er ganske OK spiller og mellomtone/diskant gjengivelse originalt i bilen (pluss at lommeboka har slanka seg) :)

Komponenter:

SoundMagus x1500

Pioneer TS-3004SPL

Stinger Expert 1,2F

Kort om selve prosjektet:

Amp og kondis skal være i reservehjulsbrønnen som skal være synlig fra "utsiden" gjennom sotede glass.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagens oppdatering (torsdag 14.september) :

IMG_4273.JPG

Komponentene som skal inn i trunken. :thumb

-----------------------------------------------------------

IMG_4267.JPG

Måtte ta ut reservehjulet for at det skulle bli ok plass til amp/kondis. Kunne latt være å ta ut reservehjulet, men da hadde det blitt veldig trangt. Litt kjipt at det ikke er lov å kjøre uten det, men ikke akkurat det første politiet sjekker i en evnt kontroll :)

----------------------------------------

IMG_4266.JPG

Sponplate for å få en "rett" overflate. "reservehjulslåsen" ser du stikkende opp i midten. Tenkte å ha amp på venstre side og kondis på høyre.

IMG_4269.JPG

Forandring i planene! Ble nødt til å bøye den såkalte "reservehjulslåsen" pga ampen som skal være på venstre side ikke fikk plass rett og slett.

-----------------------

IMG_4270.JPG

Artig liten fluesak jeg fikk øye på, tenkte jeg måtte dele den med dere. :hello:

------------------------

IMG_4271.JPG

"Kassa" til amp og kondis. Måtte avrunde den litt i kantene til venstre for å få den plaseringen jeg ønsket. Brukt 22mm spon.

----------------------------------

IMG_4274.JPG

Så var det å kle kassene med filt. svart filt er både varmt å mystisk. :) først var planen å kle kassene med speil (!) men etter noen telefoner til glassmester og litt sutring over at lommeboka ikke sponser speil så falt valget på filt altså....

-------------------------------------

IMG_4276.JPG

--------------------------------------

IMG_4275.JPG

Litt rotete, men jeg tenkte dere måtte få se "prosjekt-plassen" min :)

-----------------------------------------

IMG_4268.JPG

Plata som det skal være glass i. 12mm finer. Bommet litt å utskjeringen så jeg må justere den litt i morgen.

Skal trekkes i samme stoff som høytalerkassa, som igjen er samme stoff som jeg har originalt i bagasjerommet.

Any comments? Kommer med en ny bilde-oppdatering i morgen natt! :) STAY TUNED

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering (fredag 14.september) :

Fikk ikke oppdatert i går, så jeg legger ut gårdsdagens arbeid nå jeg :) har faktisk kommet ganske langt - jobbet tross alt til kl 2 på natta :cool: Regner med å bli ferdig i dag, lørdag.

IMG_4277.JPG

Plata som skal i bagasjerommet til venstre her. Litt måling må til :)

-----------------------------------------------------------

IMG_4278.JPG

Enda mer måling, ble mange streker gitt - men det trengs !

IMG_4279.JPG

Klarte å kutte litt i den gule flaskekassa under der ... hehe. den overlevde heldigvis.

IMG_4280.JPG

Nå har jeg freset og for første gang i mitt liv. Greit redskap må en si :thumb

-----------------------

IMG_4282.JPG

blir bra !(?)

------------------------

IMG_4283.JPG

Også var det å koble opp. Fjernkontrollledingen til ampen var forresten ikke lagt opp lang nok, så en liten macgyver i meg fant sted og fikset det.

----------------------------------

IMG_4284.JPG

Ferdig oppkoblet! Litt kort signalkabel også - men det gikk akkurat uten å skøyte den.

IMG_4285.JPG

IMG_4286.JPG

Uten blitz :)

-----------------------------------------

IMG_4293.JPG

Så var det rammene til glassa som stod for tur. 25mm brede og 3mm høye alu lister. Skal lakkeres i bilens farge, så da måtte det pussing til. Brukte 400c våtslipepapir fra biltema :)

IMG_4294.JPG

Også var det å tenke på hvordan jeg skulle lime glassa fast til finerplata. Ble en liten forbrukertest. Med i testen var Biltema Kontaktlim og Silikon/fugemasse til bygg (ikke spør meg hvorfor jeg hadde tenkt å lime glass med det, men det var den glassmesteren anbefalte så jeg tenkte å give it a shot, selv om jeg var "mm, skeptisk".)

Biltema limet vant suverent forresten. :thumb Så da vet jeg hva jeg skal handle neste gang ved en installasjon med glass/plexi. :)

IMG_4296.JPG

Trekking av finerplata.

IMG_4297.JPG

Lakkeringen av ramma ble gjort paralellt med trekkinga av finerplata - klokka begynte å bli MYE!

IMG_4298.JPG

IMG_4299.JPG

Baksiden.

--------------------------

IMG_4300.JPG

Ble litt dype kasser til amp/kondis :S - men det er til å leve med.

--------------------------

IMG_4301.JPG

IMG_4302.JPG

Da var glassa limt på plass, og rammene er bare lagt på for å se hvordan det blir.

Fikk lagd ett håndtak også, det kan være greit å ha om man skal løfte plata opp for å justere amp f eks.

Kommentarer? Kommer flere bilder enten i kveld, eller i morgen. c ya

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lyst på*

Har du spillt noe med subben? Lurer på om den fungerer bra! Har en kompiss som vurderer å gå til innkjøp av en slik sub, men er ikke sikker på hvordan den spiller! Si ifra i alle fall :D

Den spiller utrolig høyt! anbefales på det sterkeste om man skal bruke 2lapper på sub og vil ha masse trøkk. den av min er spilt inn ja, har hatt den i nesten 3 mnd nå.

Det er ingen regler mot det nei!

De nye bilene får man en 12volts kompressor å skum på boks.

Hmm, lov å kjøre uten reservehjul? Da må jeg ha blitt feilinformert av naboen da... tok det han sa for god fisk, men skal stille meg litt mer kritisk neste gang :spin

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flott ut :)

Du kan jo legge noen "stylter" under forsterkeren og kondisen slik at de kommer høyere og samtidig sette f.eks hvitt lys under dem. Tror det hadde gitt stilig effekt :)

Og aluminiumet skulle di jo ha polert ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe lufting i det hele tatt nedi der?

Hmm, ingen aktiv lufting (vifte osv), men jeg har passiv lufting til ampen - er en åpning på 5-6 cm høy og 24cm bred ca. Du ser den best på det øverste bilde i dagens oppdatering.

Ser flott ut :)

Du kan jo legge noen "stylter" under forsterkeren og kondisen slik at de kommer høyere og samtidig sette f.eks hvitt lys under dem. Tror det hadde gitt stilig effekt :)

Og aluminiumet skulle di jo ha polert ;)?

Polert? oja, for sent nå anyway. Ble faktisk bra resultat, men dog litt "grov" ramme - men man kan jo si at det er stilen :)

Ikke dum ide med noen "stylter" nei og hvitt lys under. Kreativ du! :) takker for forslag, men jeg tror jeg kommer bare til å ha det slik i første omgang, så får jeg se hva jeg gjør etterhvert.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering (søndag 17.september) :

Ja, da var jeg faktisk ferdig! :disco

Kort og greit prosjekt ;) Legger ut noen bilder av resultatet.

IMG_4303.jpg

IMG_4306.jpg

IMG_4311.jpg

IMG_4312.jpg

Ganske fornøyd med resultatet, skal jeg gjøre noe sånn igjen, så skal jeg lage litt mindre dype kasser(til amp og kondis) - stort sett det eneste jeg kan utsette på prosjektet :)

Kommentarer (positive/negative) taes imot med et smil :smilbmw:

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider