Gå til innhold

appelsinhud i lakken?

Ranger emnet


Bjerk1

Anbefalte innlegg

hei,

 

har endel appelsinhud og støvkorn i lakken etter jeg lakkerte den. lakkerte ikke på skikkelig versted, men privat.

 

er det noen muligheter for å fjerne det meste av appelsinhuden? har hørt jeg kan bruke FINFINFINT sandpapir av fineste type til å fjerne mye av det. altså "rubbe" det ned. Eller er det noen som kan lakkere et extra strøk over bilen med et lag med lakk og 2 lag med klarlakk? kan også skaffe lakken og klarlakken selv ;) får billig gjennom onkelen min. Det er ikke vannbasert lakk, men såkalt akryl lakk. proff lakk selfølgelig ;) Holder til i Trondheim, bør HELST være i nærheten der da. men kan også være endel utenfor ;) Må være noen med lakkboks helst. Noen som vet noe som kan hjelpe meg eller?

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slipe ned bilen med 1500 papir og vann, å så rubbe med Farecla i ett par dager, så på med polish... Det her er skitjobb!

 

Om noen kan lakke for deg???

 

Er ikke det bare å løpe til nærmeste lakkerer??

 

men det var jo sant.....hadde lakket hjemme du for å spare penger...

da blir det jo så billigt å lakke to ganger....:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våtsliper med 2000 og avslutter med 2500.

Bruk polermaskin til rubbinga så slipper du å stå i 2 dager. Men få en ordentlig maskin, ikke en slik 199,- kroners sak.. 3M's finrubbing funker meget bra!

 

 

enig! har erfart at med 2000 så kan det bli bittesmå riper i lakken som er vansklig å rubbe bort, og en god maskin er en must! :) prøvde først for hand, sto i i 1-2 timer og rubba-polerte-rubba-polerte, men fikk ikke bort all mattheten

 

men viktigste av alt er å ikke få grus eller lignende i papiret eller på poleringsmaskinen, da skal du stå å polere lenge for å få vekk de ripene

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men på Biltema får du ikke finere papir enn 1200 dessverre. Du må nok til noen som selger lakk eller en godt utstyrt jernvarehandel for å få så finkornet papir.

Dersom du ikke vil legge ut en formue på poleringsmaskin, så har de en hos "Best Toos" (tror jeg de heter). Ser ut som en stor vinkelsliper. Koster 3-4 hundre og fungerer egentlig temmelig greit. Men bytt ut den greia som du fester polerhetta til. Finnes noen med borrelås som er en del større. Og så har 3M en slik pad med en overflate som ser ut som en vaffel omtrent.. Veldig effektiv. Avslutter du med 3M Finishing Glaze tror jeg du får et resultat du blir fornøyd med :thumb

 

Her har du en grei oversikt over hele prosessen:

http://www.rennlight.com/howto/colorsand/index.html

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men på Biltema får du ikke finere papir enn 1200 dessverre. Du må nok til noen som selger lakk eller en godt utstyrt jernvarehandel for å få så finkornet papir.

Dersom du ikke vil legge ut en formue på poleringsmaskin, så har de en hos "Best Toos" (tror jeg de heter). Ser ut som en stor vinkelsliper. Koster 3-4 hundre og fungerer egentlig temmelig greit. Men bytt ut den greia som du fester polerhetta til. Finnes noen med borrelås som er en del større. Og så har 3M en slik pad med en overflate som ser ut som en vaffel omtrent.. Veldig effektiv. Avslutter du med 3M Finishing Glaze tror jeg du får et resultat du blir fornøyd med :thumb

 

Her har du en grei oversikt over hele prosessen:

http://www.rennlight.com/howto/colorsand/index.html

 

 

dette virka greit. kan jeg bruke dette på hele bilen altså?

 

å angående den veiledningen, den er på engelsk. kunne tenkt meg å lese den på norsk. noen som vet av et program som kan oversette alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak står det at du skal pusse ned forsiktig til du ikke lengre ser denne appelsinoverflaten. Bruk vann med litt såpe i, feks zalo. Tørk det innimellom. Da ser du om du har fått pusset det gjevnt.

Bruk kloss og puss horisontalt. Minst sjangs for å se riper når du er ferdig.

Lurt å bytte papir ganske ofte. Pusse lett over, og passe på at det ikke kommer sand mellom når du pusser. Da har du riper med en gang.

Lurt å fukte den pad'en som du har rubbing på. Lettest da for det er tungvindt om rubbing-kremen tørker for fort. Bruke lang tid. Først med lavt tempo, og øke tempoet etter hvert som det tørker/middelet forsvinner.

Har sett noen som har tatt hele bilen slik, men det er sinnsykt masse jobb.

 

Bare å se på bildene.. Ganske så informative.

 

Han her har forresten tatt denne behandlingen på hele bilen sin

http://thorin.adnc.com/~mhargett/index.htm

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår