Gå til innhold

Knekte ventilfjører.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Der var ingen anytydning til rust. Kan ikkje akurat sei at motoren har vert mykje brukt heller siste åra. Den vart ståande ei stond, når girkassa brann opp og yoken på mellomakslingen knakk.

Når eg plukket ned motoren fant eg noen smådeler i bunpannen. Det var en liten del av en fjær.Alle dei andre delane låg inni yter fjærene enda heldigvis. Fant heldigvis ingen andre skader.

Kan dette forusjake ventilflyt? Site tida eg hadde den igang, synest eg at den tapte seg meir og meir. Den begynte å skyte å fise når eg paserte 6000rpm.

-97 BMW 525tds Touring (E-39)

-80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350

-88 Ford Escort Cab 1.6xr3i

-68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400

-81 Opel Commodore 2.5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fult rolleroppset. So den burde vel holde over 6000rpm. Etter det som står på camdataen skal den ikkje ha ventilflyt før ved 7200rpm. De kan vel vere at der he stått feil type fjærer. He igrunnen ikkje peiling på vilken type som sto der. Har kjøpt meg nye no. Dei er eg sikker på at passa. Det er ivertfall dei som er annbefalt av produsent av den camen.

 

Er det noe en må passe på når en monterer nye fjærer? Hvordan gjør en det med monteringshøgde og slikt?

 

Kvifor knektes kunn innerfjærene å ikkje dei ytre?

-97 BMW 525tds Touring (E-39)

-80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350

-88 Ford Escort Cab 1.6xr3i

-68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400

-81 Opel Commodore 2.5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligrere "coil bind" på de indre kansje?

 

Monterings høyden sjekker du med et spesiellt micrometer, og shimser etter som det varierer.

 

Og ja viss de inndre ventilfjærene dine var knekkte (10 av 16) så er det ikke rart at du får ventilflyt :-)

 

Men hva som har gjort det forblir et mysterium, håper bare ikke du har kjøpt like fjærer. Ihvertfall ikke viss du ikke har funnet ut hva som har skjedd.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk rulle kam.

 

Her er en gammale tråd her på forumet om den motoren.

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=67715&highlight=motor+sp%F8rsm%E5l

 

Som dåkke ser, går det ikkje akurat fort framover akurat med oppbyging:(

-97 BMW 525tds Touring (E-39)

-80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350

-88 Ford Escort Cab 1.6xr3i

-68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400

-81 Opel Commodore 2.5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Egensvingninger i de indre fjørene på et turtall du har ofte... for stor klaring mellom vindingene på fjørene gir ofte det. Da "hopper" fjørene mellon "inserted" og "coil bind" hele tiden,med brudd som følge..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen gikk egentlig dette her tilslutt?

 

Personlig ville jeg kjøpt et sett enkle "beheeve" fjærer, trenger mindre sete trykk også, så de er med skånsomme for ventil setene osv :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har igrunnen ikkje skjedd so mykje me motoren enda. Har handla litt nye deler til den einaste. Blant anna nye ventilfjærer.

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=CCA%2D929%2D16&N=700+115&autoview=sku

Noen som har en formeining om eg har kjøpt dei rette fjærene?

Prøva igrunnen å få luka ut dei feila som var på motoren før eg setter den sammen igjen. Motoren har ikkje vert bremsa so lenge eg har hatt den. Haure snakk om antatte hesta før eg kjøpte den,men ikkje noke eg veit for sikkert. Motoren vart innkjøp i fra Sverge av en kar i fra Halden. Han snakka om nåke justering av tending og tilsetting av forskjeli i bensinen.

-97 BMW 525tds Touring (E-39)

-80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350

-88 Ford Escort Cab 1.6xr3i

-68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400

-81 Opel Commodore 2.5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår