Gå til innhold

Batteri problem

Ranger emnet

Burny

Anbefalte innlegg

Batteriet mitt har begynt og fucke seg litt, var en kveld jeg spilte musikk i kanskje 2-3 timer uten og starte bilen. Starta den etterpå, og det gikk akkurat. Men dårlig med strøm, så jeg ladet det opp.

Etter dette har det begynt og bli flatt etter natten osv. skjedd 3-4 ganger på noen få dager.

Mistenkte at noe kunne trekke strøm, sjekka alt av forsterkere, lys, osv.

Ingenting som trekker strøm. Har batteriet bare rett og slett blitt dårlig og er klar for utskiftning?

Batteriet har stått i bilen siden den var ny i 97'. Er iallefall org. batteri, så er 90% sikker på dette.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt hva bilen lader?? Bør være ca.14,4volt på tomgang, litt mindre går også...

Men, hvis batteriet er originalt (9år gammelt) så kan du bytte det ut!

Kjøp deg et med flere amperetimer enn batteriet du har nå...

Den lader 14,4 volt. Har målt.

Hvor mange amperetimer kan jeg ha da? Det jeg har nå er på 65ah.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort kommer ann på hvor stor dynamo du har. Hvis dynamoen er for liten i forhold til batteriet ryker enten den eller batteriet ditt igjen. modifiser bilen din litt og monter en ekstra dynamo og sett inn et eget batteri til stereo'en.

Det har jeg ikke hørt før. Billaderen min fra biltema på 6 A klarer fint å lade opp store batterier på 70-80Ah, tar lang tid så klart.

Men da bør vel en bildynamo, som er fra 50 A og oppover, greit klare å lade opp batteriet om du bytter fra et 60Ah til et 80Ah f.eks?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at dynamo og batteri må stå i forhold til hverandre før..

Dere må skille mellom A (ampere) og Ah (amperetimer)..

A er i forbindelse med dynamo, og sier hvor mye strøm en dynamo klarer å produsere på max..

Ah er betegnelsen på kapasiteten på batteriet..

F.eks 70Ah betyr at du kan bruke 70A i en time, når det er toppladet..

Det finnes mange typer batterier, så det kommer ann på hvor mye penger du vil legge i det..

Men har du stor stereo, kjøp et som passer i din bil med mye Ah, det lønner seg også på vinteren da motoren trenger mer futt for å starte.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måtte du betale for dette..??

Til info så står 640A for hvor mye det klarer å levere akkurat i startøyeblikket.. :)

Ga 710kr tror jeg det var.

Var mye større og lengre enn det orginale batteriet. Fikk akkurat plass:thumb

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider