Gå til innhold

motoren kutter når jeg klutcher. volvo 240.

Ranger emnet

volvo nissen

Anbefalte innlegg

hallo. jeg har et problem med 240in min. når jeg kjører så går den fint men når jeg trykker inn clutchen og skal trille litt eller noe sånt så kutter motorern turtallet noe sykt. er rett før motoren stopper og noen ganger så stopper den også. men turtallet bygger segg opp igjen med en gang. altså hvis jeg klemmer inn clutchen eller setter den i fri mens jeg kjører eller stopper så synker turtallet brått og motoren holder på å stoppe og motorern rister, men så tar turtallet seg opp med en gang. den går helt fint på tomgang. hva kan være problemet?

har akkurat kjøpt den og dette er min første topic her på forumet. tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo. jeg har et problem med 240in min. når jeg kjører så går den fint men når jeg trykker inn clutchen og skal trille litt eller noe sånt så kutter motorern turtallet noe sykt. er rett før motoren stopper og noen ganger så stopper den også. men turtallet bygger segg opp igjen med en gang. altså hvis jeg klemmer inn clutchen eller setter den i fri mens jeg kjører eller stopper så synker turtallet brått og motoren holder på å stoppe og motorern rister, men så tar turtallet seg opp med en gang. den går helt fint på tomgang. hva kan være problemet?

har akkurat kjøpt den og dette er min første topic her på forumet. tusen takk for svar :)

Hva motor har du, årsmodell , insprut eller forgasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei er MEGET lett! under innsuget, ser du en metallfarget "syllinder", va 6cm i dia., og 10-15cm lang. i den enden mot torpedovekken er det en kontakt, og på fremsiden og "oppsiden" er det to slanger, den ene går inn på luft-inn røret, mens den andre går inn på innsuget etter spjeldet.. dette er altså den!

-*heh forklarte kansje litt rart men virker ikke som du har så god peil:)(ikke frekt meint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg til dette må du sjekke att den går på alle sylindre vist motoren rister på lavt turtall.

nei den går på alle sylindrene den rister siden det er så laft turtall. er bare så vidt den ikke dør..

B230ft: skal skjekke om jeg finner den :P nei hakke egentlig ikke en dritt peiling på bil, men kan utrolig mye om moped så bil kunskapene kommer seg sikkert fort :P

takk for svar folkens!!

edit: snakka med han jeg kjøpte den av og han hadde hatt det samme problemet med den før. da hadde han byttet tomgangsmotoren og da hadde den blitt bra igjen. men det er ikke lenge siden så kan det være at jeg må bytte den igjen? (en nå hva tomgansmotoren er da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

her er bilde av tomgangsmtoren på en 960 motor:

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/big_brake_booster/DSC01544.JPG

som b230ft sier, er det en sylinder med et kontaktstykke. Det er inngang og utgang og den er koblet på innsuget ditt.

Du kan rengjøre tomgangsmotoren om den er skitten elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere når det sto 230f motor i 240'en min, stoppa den når eg rygga og trødde inn clutchen. Faren min har en 940 med 230ft som stoppa hele tiden med sving + friet clutch. Rengjorde spjeld og tomgangsmotorene på begge, ingen har stoppa etterpå. Jobber også med volvo og har ikke rengjort få spjeld... Det greieste er å bruke stålull (til å vaske f.eks gryter med) og bremserens/quickclean. Men pass på at gass spjeld bryteren fungerer. Du skal høre et klikk når du beveger spjeldet av og på tomgangsposisjon. Gass wire skal være litt slakk.

08' S40 2.0D Summum

Lenke til kommentar
Del på andre sider