Gå til innhold

Svak instrumentbelysning, tips?

Ranger emnet


Turboperformance

Anbefalte innlegg

Synes belysningen på ekstrainstrumentene i 242en er for svake; det er vel 2W som er originalt, og de har ikke kraftigere på Volvo. Har forbikoblet dimmeren.

 

Noen som har/ vet hvor det finnes kraftigere pærer som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg skulle til å skrive:

SKRU OPP DIMMEREN!

 

Men, du har jo fjernet den.

Jeg tror ikke det er lurt å montere sterkere pærer enn org. da tror jeg du vil smelte "soklene", siden alt er plast oppi der.

 

Du kan jo gå over til high intensity LED (lysdioder), evnt. montere flere pærer.

 

Potensielle problemer med flere pærer eller sterkere pærer:

  • Plasten kan smelte!
  • Sikringer kan bli overbelastet

 

Jeg ville prøvd noen high-intensity LED.. Da slipper du å bytte pærer oppi der i fremtiden også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes belysningen på ekstrainstrumentene i 242en er for svake; det er vel 2W som er originalt, og de har ikke kraftigere på Volvo. Har forbikoblet dimmeren.

 

Noen som har/ vet hvor det finnes kraftigere pærer som passer?

 

Plages med det samme selv. Jeg har 3 ekstrainstrumenter av den "gamle typen" før 89, og ett av den nye 89--> .Og det er mye sterkere lys i det nye instrumentet.

I det nye er det same lys, som i hovedinstrumentet men de tre andre er så vidt man kan skimte i mørke .

Så vidt jeg kan se , er det et hvitere lys i de nye, de gamle er grønnaktige.

 

Lurer på å ta de ut i hegen, og se hvilken pære som står i.

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages med det samme selv. Jeg har 3 ekstrainstrumenter av den "gamle typen" før 89, og ett av den nye 89--> .Og det er mye sterkere lys i det nye instrumentet.

I det nye er det same lys, som i hovedinstrumentet men de tre andre er så vidt man kan skimte i mørke .

Så vidt jeg kan se , er det et hvitere lys i de nye, de gamle er grønnaktige.

 

Lurer på å ta de ut i hegen, og se hvilken pære som står i.

 

Erik

De gamle dashboardene hadde en "sølvskinne", som er lakkert plast.

Under denne "sølvskinnen", var det da en grønn plast (40% transparent kanskje?), som da gir det grønne lyset.

 

Jeg regner med instrumentene i ekstralys har samme prinsippet, at du har en slags "skinne" som reflekterer lyset fra lysepæren, en reflektor er vel kanskje mer korrekt å kalle den. Og der den har åpning, ligger det vel noe slags "solbrille" som da farger lyset.

 

Fjerner man den "solbrillen", vil man vel få litt kraftigere lys, men fordelingen av lysstråler kan muligens bli påvirket, så man får mer synlig "overgang". dvs. sterkere lys der reflektoren er og så en gradient overgang til svakt lys i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle dashboardene hadde en "sølvskinne", som er lakkert plast.

Under denne "sølvskinnen", var det da en grønn plast (40% transparent kanskje?), som da gir det grønne lyset.

 

Jeg regner med instrumentene i ekstralys har samme prinsippet, at du har en slags "skinne" som reflekterer lyset fra lysepæren, en reflektor er vel kanskje mer korrekt å kalle den. Og der den har åpning, ligger det vel noe slags "solbrille" som da farger lyset.

 

Fjerner man den "solbrillen", vil man vel få litt kraftigere lys, men fordelingen av lysstråler kan muligens bli påvirket, så man får mer synlig "overgang". dvs. sterkere lys der reflektoren er og så en gradient overgang til svakt lys i midten.

Er noe i de baner jeg tenker selv også :)

 

Må ta å se på det en dag...

 

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Potensielle problemer med flere pærer eller sterkere pærer:

  • Plasten kan smelte!
  • Sikringer kan bli overbelastet

 

Jeg ville prøvd noen high-intensity LED.. Da slipper du å bytte pærer oppi der i fremtiden også!!

 

Kan ikke helt forstå at å øke fra f.eks. 2W til 4W utgjør noen potensiell fare for smelting av plast eller sikring....., problemet er at jeg ikke får tak i disse pærene.

 

Skulle gjerne brukt LED hvis de hadde passet rett inn! Men å bygge om gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4w pærer smelter plasten, jeg har prøvd... :( Clas Ohlson selger dioder som passer inn i hullene, men du må lodde ledningene...

 

OK, takk for tipset! Altså en grunn til at Volvo ikke selger annet enn 2W!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tipset! Altså en grunn til at Volvo ikke selger annet enn 2W!

bare pass på du kjøper high-intensity leds!! om de ikke passer helt 100%, kan du vel finne en gummislange elns. som du da kan tre utenpå som en "hylse". LED utvikler ikke noe nevneverdig varme, så det er jo ikke noe prob.

 

http://www.microplex.no selger vel mye high intensity leds.

kjøp gjerne 12v leds, laget for pc feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå at å øke fra f.eks. 2W til 4W utgjør noen potensiell fare for smelting av plast eller sikring....., problemet er at jeg ikke får tak i disse pærene.

 

Skulle gjerne brukt LED hvis de hadde passet rett inn! Men å bygge om gidder jeg ikke.

man får kjøpt sokkelpærer til disse.. plug and play. bare pass på polaritet.

 

Funker veldig bra.

La inn slike i en mercedes med bra resultat.

 

problemet er at dem lyser mer konsentrert enn ei glødepære. dvs, har man ei fiberoptisk list vil denne kanskje ikke fungere like bra da den ikke får spredt lyset like bra... men nok om det..

 

Man får kjøpt i de fleste farger og fasonger hos dioder.no

 

111.jpg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår