Gå til innhold

Hjelp med import :)

Ranger emnet


espenaa

Anbefalte innlegg

Vurderer og hente denne bilen: Astra GSI 1992 mod

Noen kommentarer til prisen?

Virker som jeg får den registrert i norge for under 50.000,-

SKulle først bare ta den inn for bruk av deler men den virker jævli bra og har gått lite...

Problemet mitt er at jeg kan ikke en døyt tysk og ingen der nede vil snakke engelsk...

Lønner det seg og ta flyet/toget ned og hente den selv eller bare be de sette den på en trailer?

 

Uansett om jeg bare bruker den som deler...

Da blir det jo ca 18.000 inn i landet og bare motor/gir koster jo ca 12000 her i norge så man kan vel ikke tape så mye på det?

Hvordan får man igjen den tyske momsen på 16%?

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker et import/frakte firma som frakter importbiler o.l. til Norge så koster det 5000 kr, da ordner de alt for deg, og du får bilen hjem på døra. Husker ikke hva firma heter, men det ligger iallefall i Drammen. Kan finne ut navn og tlf.nr. på firma hvis du er int.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe bil usett og uprøvd er vel kanskje ikke det lureste man gjør, hvertfall ikke i tyskland. Momsen vil du vel bare kunne få igjen hvis du kjøper fra forhandler og ikke privatperson (får ikke opp annonsa så det ser jeg ikke).

 

Jeg ville nok dratt med meg en kompis som er stødig i tysk og reist ned dit og kjørt bilen oppi igjen, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, ville aldri finni på å kjøpt bil fra privatperson i Tyskland, samme hvor seriøs han/hun virker. Men et seriøst firma derimot burde ikke være noe problem å kjøpe usett fra, helst merkeforhandler.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

Enig der, ville aldri finni på å kjøpt bil fra privatperson i Tyskland, samme hvor seriøs han/hun virker. Men et seriøst firma derimot burde ikke være noe problem å kjøpe usett fra, helst merkeforhandler.

 

Det kan da gå helt fint å kjøpe av privatperson også.. Pleier jo være en del billigere. Du må jo også selfvølgelig se bilen an.

Som oftest kan du lett se om det er en entusiastbil eller hva det er.

 

Jeg kjøpte min av privatperson der nede. Han snakket godt engelsk og vi forstod hverandre godt. Ikke noe problem sånn.

 

Siden jeg sparte 20.000kr på bilen der nede i forhold til normal norsk pris, er det ikke verdens undergang om jeg må koste på den noen lapper. Slikt skjer. Skal gjøre nokså mye før den overstiger den norske prisen :)

 

 

Men du bestemmer selv hva du vil gjøre. Litt tryggere å kjøpe av forhandler, men du betaler også litt ekstra for denne tryggheten.

 

Hvis du lurer på noe angående selve importen kan du ta en titt på AmCar.no. Der ligger det mye bra informasjon, og en utregningsside for avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Det kan da gå helt fint å kjøpe av privatperson også.. Pleier jo være en del billigere. Du må jo også selfvølgelig se bilen an.

Som oftest kan du lett se om det er en entusiastbil eller hva det er.

 

Jeg kjøpte min av privatperson der nede. Han snakket godt engelsk og vi forstod hverandre godt. Ikke noe problem sånn.

 

Siden jeg sparte 20.000kr på bilen der nede i forhold til normal norsk pris, er det ikke verdens undergang om jeg må koste på den noen lapper. Slikt skjer. Skal gjøre nokså mye før den overstiger den norske prisen :)

 

 

Men du bestemmer selv hva du vil gjøre. Litt tryggere å kjøpe av forhandler, men du betaler også litt ekstra for denne tryggheten.

 

Hvis du lurer på noe angående selve importen kan du ta en titt på AmCar.no. Der ligger det mye bra informasjon, og en utregningsside for avgifter.

 

det ekstra du betaler hos forhandler er ofte mindre enn du kan få igjen på momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tyskland og henta bil før, så du må gjerne spørre om noe hvis du vil..

 

Den må være TÜV godkjent (omtrent det samme som EU godkjenning), eller så får du ikke ordna eksport-skilter. Eksport skilter har en slags ansvarsforsikring på de, så du har lov å kjøre på de hele veien hjem.

 

Skulle den ikke være TÜV godkjent, kan du snike, ved å få en tysker til å leie vanlige prøveskilter til den, men disse kan du ikke kjøre på i andre land, dermed må du da leie prøveskilter hvis du f ex kjører gjennom danmark og sverige. (Hvis du ikke tar ferga.)

Bilen vil uansett ikke utsettes for EU kontroll i Norge før etter to år.

 

Så må du ha noen papirer fra TÜV, husker ikke i farta hva de het, men der står det hvertfall at bilen er i følge normer og regler godkjent for bruk og følger avgass og støynormer, og slikt.

Disse må du ha for å kunne registrere denne i Norge.

Skulle du glemme disse, vet jeg en bilforhandler i Kongsberg som kan fikse disse. (Han holder til i ei lita hytte ved Shell)

Disse koster ca 400kr i Tyskland, han i den hytta ved Shell tok 1500 for å fikse til meg. (Bertel O Steen skulle ha nesten 4000 for det....)

Jeg visste nemlig ikke om dette :D

Er bilen nyere enn ca 95, så er den EU typegodkjent, da trenger du ikke dette papiret for da står det ved chassisnummeret at den er det.

 

Ellers burde du vel følge vanlig skikk og bruk ved bilkjøp, gå nøye over bilen..

 

Og: IKKE KJØP BIL AV EN TYRKER!

Det er en hel bråte med tyrkiske bilselgere i Tyskland, og disse er beryktede for å lure på folk vrak. Så vet du det :D

(Dette er ikke rasistisk ment, det er et annerkjent faktum, hadde det dreid seg om polakker eller nordmenn ville jeg sagt akkurat det samme.)

 

-Winterreifen? -Vinterdekk?

-wir muss alles küchen. -Vi må teste ut alt

-können sie mir bitte hilfen? -kan du være så snill å hjelpe meg (denne får du bruk for når du står ved ei veikro ved Hamburg og lurer på veien hjem, moahahaha!)

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Mye gøy man får for ca 50t reg på norske skilt da...

 

Alternativer:

 

Honda CRX -> 92(?)

Astra GSI -> 93/94

BMW 318is ->90 mod

Honda Prelude-> 9?

Audi Coupe -> 90

 

 

Andre forslag til hva jeg bør vurdere(kun biler jeg får forskira, ergo 200SX o.l. utelukket)?

 

 

Kom gjerne med linker osv...

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår