Gå til innhold

Justere turbotrykk - B230ET

Ranger emnet


momo

Anbefalte innlegg

Mornings, jeg driver å kåler under bilen og det staget som går til Wastegaten, dette skal jeg stramme for å få opp trykket litt. Spørsmålet er, hvor mye skal jeg stramme inn staget? Har skrudd det inn såpass nå at jeg ikke får på "tappen" på wastegaten som staget skal på. (den beveger seg jo litt uten motstand). Så spørsmålet er, skal jeg stramme inn såpass at jeg må bruke litt makt for å få på staget igjen, og ikke minst, hva brukte dere til å få på staget igjen? Er litt knotete å komme til med verktøy.. trenger litt råd!

Tenkte jeg skulle prøve meg fram, men jeg skal ha ca 1bar trykk. Hadde vært fint å vite sånn ca hvor mye strammere det må være, så jeg slipper å justere dette fler ganger (blir møkkete på henda å greier jo... :nono: )

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, må nok få stramma til tappen som staget skal på, prøvde å montere uten å stramme noe, lada litt i minste laget, rundt 0.3 - 0.4 bar tenker jeg :jackinbox:

 

Hmmm tja, mye jobb ta å ta ut turbo og actuator og alt, jeg trenger bare en smart måte å få bendt på plass tappen på, jeg er visst ikke sterk nok i klypa.

 

Noen forslag?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, må nok få stramma til tappen som staget skal på, prøvde å montere uten å stramme noe, lada litt i minste laget, rundt 0.3 - 0.4 bar tenker jeg :jackinbox:

 

Hmmm tja, mye jobb ta å ta ut turbo og actuator og alt, jeg trenger bare en smart måte å få bendt på plass tappen på, jeg er visst ikke sterk nok i klypa.

 

Noen forslag?

 

Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket

 

 

Ok, tenkte jeg måtte det ja. Jeg får se om jeg finner ei tang i riktig størrelse.

Nå står bilen å kjøler seg ned (litt varmt å kåle med wastegate etter prøvetur) så får jeg se om jeg får det til :D

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrur du rette veien? mere turbotrykk så forkorter du staget. 1 runde ca 0,03 bar.

 

Ja, for å være sikker så satte jeg den på så laang staget gikk (uten å bende), da fikk jeg null ladetrykk uansett, nå forkorter jeg. Ok, 1 runde 0.03 bar, hmm det blir noen runder det! Må vel være 5 mann da for å få på staget igjen :lol: :lol:

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg fant på en skikkelig Macgyver metode for å få på staget, jeg satte en fastnøkkel "bak" justeringsskruen, stripset den fast der så den ikke datt ned, så tok jeg en diiger trekker jeg hadde og bendte i fastnøkkelen, da var det null problem å få den på plass!

 

Funker bra nå, jeg skal skru opp trykket enda mer, nå går den opp til skillet mellom gult og rødt på turbotrykksmåleren og blir stående der! Problemet før var at den ladet opp til normal trykk på rundt 2500omdr også krøyp den opp de siste millimetera og var på topp etter rundt 4500omdr, nå går den rett opp!

Får en del mer bånndrag, men jeg skal ha 1 bar har jeg bestemt meg for, da skal vel turbotrykksnåla stå så å si vannrett, skal den ikke?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket

jaja er jo sant det.... stilte opp når eg hadde den ute en gang:D

gadd ikkje knote under bilen:)

 

men den turbo boost controler må da vere fin å ha i slike tilfeller;D

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den lader 0.5 - 0.6 før jeg begynte å stramme staget, etter stramming lader den 0.3 - 0.4 bar... Irriterende greier.

 

:ex_machin

 

Hvor mye er det meningen jeg skal stramme dette staget da?

 

samme problemet som meg du, har da B230AT men får ikkje noe meir ladetrykk en 0,45 og da er staget heilt inne, går ikkje å stille meir på det:D

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår