momo Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Mornings, jeg driver å kåler under bilen og det staget som går til Wastegaten, dette skal jeg stramme for å få opp trykket litt. Spørsmålet er, hvor mye skal jeg stramme inn staget? Har skrudd det inn såpass nå at jeg ikke får på "tappen" på wastegaten som staget skal på. (den beveger seg jo litt uten motstand). Så spørsmålet er, skal jeg stramme inn såpass at jeg må bruke litt makt for å få på staget igjen, og ikke minst, hva brukte dere til å få på staget igjen? Er litt knotete å komme til med verktøy.. trenger litt råd! Tenkte jeg skulle prøve meg fram, men jeg skal ha ca 1bar trykk. Hadde vært fint å vite sånn ca hvor mye strammere det må være, så jeg slipper å justere dette fler ganger (blir møkkete på henda å greier jo... :nono: ) Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 har pleid å ta ut turboen når eg har justert dette:) får kjøpe deg en boost (strupeventil) å koble på funker den oxo vist nok. så slipper du og ligge og knote under bilen og bli dirty på henda:) Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 hmm, må nok få stramma til tappen som staget skal på, prøvde å montere uten å stramme noe, lada litt i minste laget, rundt 0.3 - 0.4 bar tenker jeg :jackinbox: Hmmm tja, mye jobb ta å ta ut turbo og actuator og alt, jeg trenger bare en smart måte å få bendt på plass tappen på, jeg er visst ikke sterk nok i klypa. Noen forslag? Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 hmm, må nok få stramma til tappen som staget skal på, prøvde å montere uten å stramme noe, lada litt i minste laget, rundt 0.3 - 0.4 bar tenker jeg :jackinbox: Hmmm tja, mye jobb ta å ta ut turbo og actuator og alt, jeg trenger bare en smart måte å få bendt på plass tappen på, jeg er visst ikke sterk nok i klypa. Noen forslag? Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket Ok, tenkte jeg måtte det ja. Jeg får se om jeg finner ei tang i riktig størrelse. Nå står bilen å kjøler seg ned (litt varmt å kåle med wastegate etter prøvetur) så får jeg se om jeg får det til :D Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Strammer som juling, men trykket blir bare mindre og mindre, nå lader vi maks 0.1 - 0.2 bar. Skal det staget forkortes, eller forlenges?? Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Hmm, den lader 0.5 - 0.6 før jeg begynte å stramme staget, etter stramming lader den 0.3 - 0.4 bar... Irriterende greier. :ex_machin Hvor mye er det meningen jeg skal stramme dette staget da? Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 skrur du rette veien? mere turbotrykk så forkorter du staget. 1 runde ca 0,03 bar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 skrur du rette veien? mere turbotrykk så forkorter du staget. 1 runde ca 0,03 bar. Ja, for å være sikker så satte jeg den på så laang staget gikk (uten å bende), da fikk jeg null ladetrykk uansett, nå forkorter jeg. Ok, 1 runde 0.03 bar, hmm det blir noen runder det! Må vel være 5 mann da for å få på staget igjen :lol: :lol: Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 ca 3 runder pr 0,1 bar blir det da. ja det kan være ganske stramt å få på staget. for å gjøre det enklere å sette på staget, kan du jo ta en blåsespiss å blåse inn i wastegaten da.. men vær forsiktig når du blåser da, ikke kjør på fult trykk på blåsespissen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Hehe, jeg fant på en skikkelig Macgyver metode for å få på staget, jeg satte en fastnøkkel "bak" justeringsskruen, stripset den fast der så den ikke datt ned, så tok jeg en diiger trekker jeg hadde og bendte i fastnøkkelen, da var det null problem å få den på plass! Funker bra nå, jeg skal skru opp trykket enda mer, nå går den opp til skillet mellom gult og rødt på turbotrykksmåleren og blir stående der! Problemet før var at den ladet opp til normal trykk på rundt 2500omdr også krøyp den opp de siste millimetera og var på topp etter rundt 4500omdr, nå går den rett opp! Får en del mer bånndrag, men jeg skal ha 1 bar har jeg bestemt meg for, da skal vel turbotrykksnåla stå så å si vannrett, skal den ikke? Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 prøv det trikset med blåsespiss,, tror skillen mellom grønt å rødt er 0,5 bar vertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Du må bruke en tang og dra skikkelig i stanga for å hekte den på tappen, selv om det virker litt håpløst. Totalt unødvendig å demontere turboen bare for å justere trykket jaja er jo sant det.... stilte opp når eg hadde den ute en gang:D gadd ikkje knote under bilen:) men den turbo boost controler må da vere fin å ha i slike tilfeller;D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Hmm, den lader 0.5 - 0.6 før jeg begynte å stramme staget, etter stramming lader den 0.3 - 0.4 bar... Irriterende greier. :ex_machin Hvor mye er det meningen jeg skal stramme dette staget da? samme problemet som meg du, har da B230AT men får ikkje noe meir ladetrykk en 0,45 og da er staget heilt inne, går ikkje å stille meir på det:D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.