Gå til innhold

gammel tråd fra starten av 240'en min, nå blir det oppussing.. siste side:)

Ranger emnet


totte88

Anbefalte innlegg

nå har d vært bart etter hovedveier oppe i kalde nor..

 

å d ente så klart med 1 ting.

kan noen gjette va?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

riktig folkens.. 3. giret er ikke lenger der, åer MYE ulyd fra kassen.. JIPPI..

gla i volvo plastikk drev i girkasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 426
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

m46 som strøyk med.. akkurat samme som på forrige kassen..

 

3 kassen jeg tar nå..

 

hehe.. du har d jah:P vurderer litt å bare hive i getrag.. har en kasse liggende fra en opel..må se om jeg har råd til å kjøpe deler til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Du har da ikke så VOLDSOMT mye effekt vel? Tror du har hatt veldig slitne kasser på den balja di.. En kjenning har ca 320gamp i en 242 å han kjører rimelig friskt med en m46 fra en 740 turbo.. Holdt i flere år den.. :P

 

Ja, getrag er tingen igrunn.. Hvilken getrag har du? 260?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et ikke hvor mye jeg har.. ikke så langt under 300.. bytta ut orginalturbo vettu..

 

hmm.. 320 gamp på m46 å d holder? noe er unormalt..

kassene ryr sund som plastikk..

 

er 265 jeg har liggende:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjenner har samma motor som deg, altså FK, med datasprut, hjemmelaga eksosmanifold, og en grøvere turbo.. Holder som sagt i massevis den kassen hans.. Mulig det er siden kassen er 100% overhalt for noen år siden.. Uansett, hvilken opel henta du den getrag kassen fra?

 

Er det samme kasse som står i BMW'ene? Altså, samma arbeid med din kasse som med en 265 fra en bmw?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. overhalt eller ikke, burde ikke holde til dn efekten på 8v volvo.. for han har greit med dreiemoment..

 

er usikker om det er samme jobb.. er i utgangspunkte det, men er usikker på inngående aksling.. må se på d en da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som tar knekken på girboksene er hvilken clutch du har. Med sinter clutsh så trenger man bare å clutche den ut en gang i 3gira så er boksen ødelagt.. var værtfall det jeg fant ut på acr i fjorhøst, tok 2 girbokser på 2 utcluthinger i 3gire:P Så det er ikke bare hvor mye hk du har, og selvfølgelig kommer det jo litt an på hvordan man bruker dem også da:P

80 Volvo 242 evi prosjekt.

05 Audi A6 S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som tar knekken på girboksene er hvilken clutch du har. Med sinter clutsh så trenger man bare å clutche den ut en gang i 3gira så er boksen ødelagt.. var værtfall det jeg fant ut på acr i fjorhøst, tok 2 girbokser på 2 utcluthinger i 3gire:P Så det er ikke bare hvor mye hk du har, og selvfølgelig kommer det jo litt an på hvordan man bruker dem også da:P

 

sant så sant..

 

irriterende at volvo laget slike drittkasser!

 

ellers så er jeg enda i tankeboksen om jeg skal hive i getrag kasse eller hva! må se litt om dn passer dn opelgirkassen! noen formening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo lager ikke drittkasser, men kasser til sitt bruk. M45/47 satt stort sett på sugemotor med max ca 140hk. Max effekt på M46 er vel med B230ET på 186. M90 med nesten 200HK i 940 med turbo+ kittet. Til dette bruket holder de evig. Volvo kassene tåler ganske mye effektøkning når man tenker på orginal effekten de skulle tåle. Finnes masse getrag kasser som ikke tåler en dritt oxo, de som satt i BMW 318, 518 osv. Getrag 265 kommer jo tross alt fra biler med opp mot 250HK orginalt (M535)

 

Opel kassa passer, men må tilpasses den oxo, slik som de fra BMW. Tremec er vel det mest holdbare. Wetterhus selger komp.kitt, eller er dollarkursen rimelig lav om dagen. Koster ca 15000 for en kasse, splitter ny. Opel kassa har jeg en kjøper til om den skal selges, en kompis trenger den i en kadett C.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er både enig og ikke lars_b.. en volvokasse er ikke en kasse som er god å gire skikkeli fort i.. d går.. men er langt fra optimal.. men men.. arti å ta en kasse i ny å ne.. får en god følelse av d:P

 

 

ellers så skal jeg prøve å få tilpassa getragen om inngående aksling passer:)

 

hvordan trykkplate kan jeg bruke? kan jeg bruke dn jeg har nå, altså dn forsterka saken fra pedersen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er både enig og ikke lars_b.. en volvokasse er ikke en kasse som er god å gire skikkeli fort i.. d går.. men er langt fra optimal.. men men.. arti å ta en kasse i ny å ne.. får en god følelse av d:P

 

 

ellers så skal jeg prøve å få tilpassa getragen om inngående aksling passer:)

 

hvordan trykkplate kan jeg bruke? kan jeg bruke dn jeg har nå, altså dn forsterka saken fra pedersen...?

 

bruker volvo svinghjul og trykkplate, og lamell som passer fra bmw. Trykkplata fra pedersen er fin, -763 plata, men den er 500 kroner billigere på Kolberg Caspary Lautom AS - Forsiden

 

Ligger en link i A-F/FK/FT guiden om hvordan man setter inn getrag.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planen var å ha denne kassa uten 3. gir til jeg fikk deler til getragen.. men dn gang ei.. pådrag 2.gire.. pang.. 1. og.2 og reversen borte.. da står jeg igjen med 4. giret:P

 

dette skjedde torsdag.. å idag var jeg å hentet m46 kasse som skal stå i til getragen er på plass.. så vurderer å justere nd ladetrykke slik at kassen holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår