Gå til innhold

TURBO: MÅ man vri olje-delen på eksosen, slik at olje inn/ut er rett over hverandre?

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Det er av stor viktighet at oljeutløpet på turboens lagerhus ikke vinkles for mye. Det er ikke trykk etter lageret og olja har kun gravitasjonskraften å ty til. På http://www.max-boost.co.uk leser jeg for eksempel følgende:

 

"Holset permits oil return pipes to decline at an overall angle of not less than 30 degrees below horizontal"

 

Det kan tenkes at Garret opererer med andre anbefalinger, men uansett er det lurt å følge produsentens anbefalinger. De fleste turbohavarier er relatert til oljetilførselen.

 

Det er også viktig å sørge for at trykket i veivhuset ikke er for høyt slik at returolja får renne fritt ned i bunnpanna. Veivhustrykket kan bli for høyt hvis veivhusventilasjonen er mangelfull eller blowby fra forbrenningsrommet er for høy.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å sørge for at trykket i veivhuset ikke er for høyt slik at returolja ikke får renne fritt ned i bunnpanna, noe det kan bli hvis veivhusventilasjonen er mangelfull eller blowby fra forbrenningsrommet er for høy.

 

 

Reodor F

 

er det eg som er for trøtt eller skriver du at returolja frå turbo skal ha motstand?

men du meinte vel at det ikkje skal være for mykje trykk i bunndelen sånn at olja frå turbo får renne fritt? :wonder:

whatever, Reodor F har alltid rett! :D

 

:zzzz:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det eg som er for trøtt eller skriver du at returolja frå turbo skal ha motstand?

men du meinte vel at det ikkje skal være for mykje trykk i bunndelen sånn at olja frå turbo får renne fritt? :wonder:

whatever, Reodor F har alltid rett! :D

 

:zzzz:

 

Dette må nok skyldes trøtthet fra oss begge. Jeg la til litt tekst etter at jeg hadde skrevet setningen og da ble den litt rar... Returolja skal ikke ha motstand, ingen tvil om den saken.

 

Skal vi legge oss?

 

Reodor F

 

Edit:

Nå redigerte jeg innlegget mitt noe, bedre nå?

DS

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det var da så lite Gulbrand... Merk at de 30 gradene var et absolutt minimum, målt fra en horisontal linje (altså ikke vertikal)

 

Hva retur angår så har du sikkert flere valg, men vær oppmerksom på at det er varmt nedi der, så du bør velge en slange som ikke smelter, og som ikke varmer opp innholdet for mye. En metallomspunnet silikonslange med pressede koblinger i hver ende burde duge.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår