Gå til innhold

Defekt M47 girkass med ulyd

Ranger emnet


VolvoMan

Anbefalte innlegg

Fint med litt olje, da ruster det ikke.... M47 kassa mi går snart tilbake til sin skaper den også, lei å få i 1,2,3 gir.. og knaser i den inniblandt.. Har ikke godt av for mye effekt den (selv om jeg er i manko på det)

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassene i volvo er ikke SÅ dårlige som enkelte her skal ha det til, de tåler iallefall 350 ekte hester (m45), men kluet er vel å også bruke den pedalen til venstre når man skal gire, ikke bare den til høyre....

bruk litt bedre tid når dere clutcher, så skal dere se at redskapen holder litt lengre, men er det bare idiotburning på programmet er det jo fint lite som holder over tid!

 

og du med mellomakslingen, hvordan i hæ... klarte dere det? den skal tåle 500 hk ifølge motorsportsfolk, så nå er jeg intressert!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassene i volvo er ikke SÅ dårlige som enkelte her skal ha det til, de tåler iallefall 350 ekte hester (m45), men kluet er vel å også bruke den pedalen til venstre når man skal gire, ikke bare den til høyre....

bruk litt bedre tid når dere clutcher, så skal dere se at redskapen holder litt lengre, men er det bare idiotburning på programmet er det jo fint lite som holder over tid!

 

og du med mellomakslingen, hvordan i hæ... klarte dere det? den skal tåle 500 hk ifølge motorsportsfolk, så nå er jeg intressert!

 

Det med mellomakslingen kommer av mange km på teller'n.

 

Girkassene fra volvo tåler ikke mye kompis, selv om du girer som en god og staselig herremann med std motor.

Problemet er ikke i all hovedsak girings-metodene til hver enkelt, problemet er at klaringene, lagerene, etz i kassa er veldig små og underdimensjonert.

 

Når girkassa settes under STOR belastning (mange nm som skal gjennom), vil det utvikles en god del varme i lagerene pga vanlig friksjon. Denne varmen går etterhvert over i den tynne oljefilmen som ligger der ,og ødelegger den. Da får du metall mot metall, og STOR friksjon som spiser på klaringene i kassa(lagerene går til helvete) Til slutt har man veldig "god" klaring og slark i lagerene, og da starter tannhjulene å slite, fordi de ikke går skikkelig i inngrep lenger... og zimsalabim, så er girkassehavari et faktum. Skal ikke mer enn at EI tann ryker, så går det fort 5-7 tenner til pga de er så "tette".

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart, har ting gått rundt rundt jorda 10-12 ganger, er det jo slitasje, spesielt om serviceintervallene er heller drøye.

men med god olje, og litt service innimellom, bør det fortsatt holde. og jeg kan å bruke en gammel volvo, bare så det er sagt.

min 245 har rusla 354000, og det er ikke noe pes med girkassa (m45) der, selv om den har blitt brukt.

men du skal vel tyne over middels for å få såpass til varmgang i ei girkasse, og har de egentlig sjekka tilstanden på olja før de begynte "kjøringa" si?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har over normal belastning på kassa når det går varmegang... men det er ikke mange her på forumet som IKKE belaster kassa si hardt, for å si det sånn.

Varmegangen kommer ved høy belastning over lengere perioder, feks camping-tur med stasjonsvogna stappfull og bånn gass heleveien i feks litt lave gir.... har du dårlig olje da,så ryker kassene fort.

Et mer aktuelt eksempel for oss ung-gutta er råning med mye "bånn gass" og bremsing på gira... konstant belastning på girkassa dag ut og dag inn.

 

Flesteparten har akkurat klekket ut av BT med førerkort i hånda og skal leke petter solberg med volvo'n sin fra 1980-tallet.. da er det jo klart, som du sier, at ei kasse med gammal olje og dårlig vedlikehold ikke vil holde lenge:) Noe som er tilfelle på utrooolig mange volvoer...desværre.

 

Kikker man på feks Getrag-kassene, så er den bygget med grove mål... for høy gjennomstrømning av olje gjennom lagerene(som igjen er grovere), og det er til og med montert kjølefinner rundt hele kassa... for å kjøle olja godt nok. Drevsatsene er grovere.... generelt ei mye mer solid kasse, og et eksempel på hvordan man bygger kasser som tåler juling. Ordet man er ute etter er "overdimensjonering", noe volvo har vært kjempegode på..!! Helt fram til girkassa;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mekanikeren bamj hadde nok feil for først giret ligger i bak kant av kassa etter som jeg kan finne ut og det er ikke noe merkbart slakk i denne aksling han snakker om.

 

Men her kommer noen biler

 

 

DSC02470.JPG

 

Her ser dere et et tannhjul som mangler noen tenner

DSC02471.JPG

 

Dette er det jeg har plukk ut av kassen er enda noe igjen, men det var så smått at jeg ikke orka å ta det ut.

DSC02472.JPG

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassene i volvo er ikke SÅ dårlige som enkelte her skal ha det til, de tåler iallefall 350 ekte hester (m45), men kluet er vel å også bruke den pedalen til venstre når man skal gire, ikke bare den til høyre....

bruk litt bedre tid når dere clutcher, så skal dere se at redskapen holder litt lengre, men er det bare idiotburning på programmet er det jo fint lite som holder over tid!

 

og du med mellomakslingen, hvordan i hæ... klarte dere det? den skal tåle 500 hk ifølge motorsportsfolk, så nå er jeg intressert!

det der har jeg fått til på en grov mellomaksling med en lat B230FK.. og clutchen var oppbrukt.

 

min røyk da jeg skulle dra nesten 4 tonn opp en bratt bakke på 1. gir.. (240 pluss henger med 245 stappfull (en ekstra motor, dekk felger, bakaksling osv..))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår