Gå til innhold

Turtall støy

Ranger emnet

mr-smith

Anbefalte innlegg

Akkurat fått i RF forsterkeren og decaderene, satt meg endlig bak rattet og skulle kjøre en liten tur.....så kommer lyden, en stygg "pipelyd" som øker i takt med turtallet.

Første jeg prøvde var å kjøpe en ny signalkabel (macrom) som jeg strekte rett gjennom bilen og til forsterkeren, og samtidig koblet jeg ut signalkabelen som går til subforsterkeren.

Dette hjalp heller ikke.

Så nå håper jeg noen av dere har noen tips?

Forsterkerene forsynes direkte fra batteri (+ og -) mens til cd-spilleren så er orginal iso kontakt brukt (regner med denne minusen går til chassi)

Men regner med dette ikke skal ha noe å si siden dette ikke høres ut som jordstøy, heller som om et eller annet støyer inn på spilleren :((

Bilen er en BMW 320i 93- modell om det har noe betydning

Anlegget består av:

Power Acoustik 1600

RF punch 12"

RF punch 301s

JBL decade 6*9"

RF 9220R cd-spiller

MVH en som begynner å bli lei av piiiiip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg koblet både cd-spilleren og forsterkerene til samme - punkt, men støyen er der fremdeles.

Siden batteriet ligger bake på bmw`n så regner jeg ikke med at det skal vær noe hensikt å koble alt til chassi istede siden jorden der vil vær likebra som batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Gode kabler er viktig. .

2. Skikkelig jording i chassi , et must!!

3. ikke skru fast forsterkeren i noe metall.. Kle en sponplate som du kutter til å fest den til bilen også forsterkeren til den.

4. Hold strøm og signalkabel lengst mulig fra hverandre..

5. Ikke legg signalkabelen på samme side som strømmen til resten av bilen...

Hvis jeg ikke tar feil så sitter batteriet på høyre side bak, og regner da med at strømmen også går der..

Så altså legg signalkabelen på venstre side.

kanskje det funker..

;)

Håper du blir kvitt lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger signalkablene i midtkonsollen ( lå på høyreside før), forsterkerene er montert på 16mm sponplater..

Har bygd opp bagasjerommet 5cm så alle strømkablene ligger under der, og signalkablene ligger over, men har det noe betydning at remotekabelen går sammens med signalkablene? siden denne er innebygd i ene kabelen.

Eneste plassen signalkabler og strøm går sammen er bak cd-spilleren.

Kan ikke forstå hvor problemet ligger nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortsatt støy kan det være ett tips å først prøve å jorde spilleren til samme punkt som forsterkeren.

Spilleren bør ha en god jording i spillerens chassi også, ikke bare iso-kontakten.

Hvis du fortsatt har samme problem kan det være at du har brent noen jordbaner i spilleren (rart ingen har nevnt det før meg her?) Da blir du ikke kvitt problemet før du lodder disse på nytt, eller legger inn ett støyfilter.

En annen viktig ting å spørre om, følger lyden også med på volumet eller ligger støyen på samme nivå hele tiden slik at når du spiller høyt så hører du den ikke?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å koble spilleren på samme jord punkt som forsterkerene, men har ikke prøvd å koblet chassiet til jord ennå......får prøve det senere, skal også legge om signalkabelen på nytt, og prøve å flytte spilleren ut av dashbordet

støyen stiger ikke med volumet, sÃ¥ spiller en høyt sÃ¥ hører en det ikke. Spiller en lavt å trykker på gassen så hører en det (en slags pipelyd), men står en stille og spiller så er det omtrent vekk.

Men støyfilter, hvor får en kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

igår prøvde jeg med støyfilter, men det hjalp ikke i det hele tatt. Så var det å prøve med en annen forsterker....hjalp heller ikke, ny cd-spiller funket derimot veldig bra, lyden forsvann helt. Så idag var jeg utom No-Name i ålesund for å bytte RF9220R, fikk først prøve med en annen RF9220R men samme resultat. Prøvde så en Alpine spiller, og den funket glimmers....ikke noe støy eller noe.

Så slik det ser ut så liker ikke bilen min RF spillere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider