Gå til innhold

vilken turboer er vannavkjølt?

Ranger emnet

aremme

Anbefalte innlegg

hallo som tropic seier så lurer eg på hvilken turboer som er vannavkjølt?

og hvor en får kjøpe desse?

har sent en etterspørsel til http://www.jb-bildemo.se og spurt om han har, samt priser han tar

kan legge ut et bilde her:

bildet er tyvlånt av Gulbrandsen Racing

IMG_1557.jpg

IMG_1549.jpg

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hva du er ute etter, men alle turbomotorer fra volvo har siden 1987 hatt vankjøling...og de før 1987 fikk man tak i ombyggningskitt til.

Samtlige mitsubishi-aggregater har vannkjøling... (De kom i 1988 på den første B230FT)

Før dette var det som regel Garrett T3-turboer... noen vannavkjølte,noen ikke.

Anbefaler deg dog å holde deg til så ny turbo som mulig... Gammal turbo-teknologi hører fortiden til. Ække SÅ gøy å måtte vente i år og dager for å få respons over hodet :)

Skaldu ha en bra turbo til B230FK/FT'en din, så kikk på 850T5R turboer.... de kan skaffes med PRIKK likt eksoshus som Mitsubishi TD04HL-13c som er levert på utrolig mange FT og FK'er.... små mods og WG-aktuatorfeste, så har du en sjefs-turbo for 300hk grensa med fin,fin respons og drag fra 2500 til turtalls-sperra :)

GL!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hva du er ute etter, men alle turbomotorer fra volvo har siden 1987 hatt vankjøling...og de før 1987 fikk man tak i ombyggningskitt til.

Samtlige mitsubishi-aggregater har vannkjøling... (De kom i 1988 på den første B230FT)

Før dette var det som regel Garrett T3-turboer... noen vannavkjølte,noen ikke.

Anbefaler deg dog å holde deg til så ny turbo som mulig... Gammal turbo-teknologi hører fortiden til. Ække SÅ gøy å måtte vente i år og dager for å få respons over hodet :)

Skaldu ha en bra turbo til B230FK/FT'en din, så kikk på 850T5R turboer.... de kan skaffes med PRIKK likt eksoshus som Mitsubishi TD04HL-13c som er levert på utrolig mange FT og FK'er.... små mods og WG-aktuatorfeste, så har du en sjefs-turbo for 300hk grensa med fin,fin respons og drag fra 2500 til turtalls-sperra :)

GL!

takker fint levert:thumb

tenkte å gradere opp litt på turboen når eg får B230ET'EN, oxo få litt meir kjøling på snurra,

men funker vell det oxo tenker eg:D

1981 240TIC Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ ikke ha vannkjøling på turboen... men da må du være VELDIG flink til å la turboen kjøle seg ned etter kjøring etz.

Noe jeg har merka med min FT, er at man mister mye raskere vann med vannkjølt turbo... grunnen er ganske enkel; vannet koker om du ikke lar motoren stå å gå ganske lenge på tomgang, og vanndampen forsvinner ut av ekspansjonstanken...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ ikke ha vannkjøling på turboen... men da må du være VELDIG flink til å la turboen kjøle seg ned etter kjøring etz.

Noe jeg har merka med min FT, er at man mister mye raskere vann med vannkjølt turbo... grunnen er ganske enkel; vannet koker om du ikke lar motoren stå å gå ganske lenge på tomgang, og vanndampen forsvinner ut av ekspansjonstanken...;)

okay du seier noe der:D

har som regel lat den ståt på tomgang i en 2-3 min å kjøre seg ned litt før eg stopper motoren, men har da aldrig kjørt den hardt heller da så.....

men tenkte da å få litt meir kjøling....men kommer jo mye an på priser oxo da:D

1981 240TIC Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får kjøpt disse utrolig mange steder!

I norge kan jeg nevne GIK-turbo (Dyre og ikke spes. gode)

Derimot i sverige er det mye flinkere folk til hyggelige priser, kan nevne Svensk Turboservice A/B, disse leverer turboer til så og si alt som kan krype å gå, og er rimelige.

Svensk Turboservice leverer turboer til de fleste rallybiler i norden, og har en reklamasjons-prosent på 2% av salget.

Kan nevne at GIK har en reklamasjonsprosent på 35%.... iflg Iglebækk Motor, som har hentet turboer fra begge firmaer i sin tid.

Dog, KRB, Wetterhus, TS-racing... alle får tak i turboer de og, men prisen er noe helt annet, og de fleste leverer da Turbonetics-turboer, men kan skaffe det meste annet de og.

Mitt tips er å kontakte Iglebækk Motordelimport... han henter hvertfal fra Svensk turboservice, og har en service som er utrooolig god, og er billigere enn om du skulle henta varer i sverige selv (Mtp at du bor på vestlandet).

Eneste du MÅ vite, er HVA slags turbo du skal ha...ellers kan han ikke hjelpe deg. Han kan litt om alt, men ikke MYE om turbo.

Kjøpte min 16t-turbo av han for 7500,- m/1bars wg-klokke.

mvh

Lars FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og billig...feilen med KRB er at han tenker så helvetes svært... "må ha kulelager, må ha ditt, må ha datt" og vips så er du oppi en mye dyrere turbo enn man skulle ønske seg.

Han kan egentlig mest turbonetics, Garrett og Mitsubishi kan han veldig lite om.

KRB solgte feks en turbo med prisgaranti til en surpa ombygget til singelturbo til 24 000 NOK her for 4-5 mnd'er siden.

3 dager senere, så kom kunden over akkurat samme turbonetics-turbo på en messe i sverige til 14 000 SEK.... Kunden sa KRB ble veldig lang i maska når han måtte gi fra seg 24 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får kjøpt disse utrolig mange steder!

I norge kan jeg nevne GIK-turbo (Dyre og ikke spes. gode)

Derimot i sverige er det mye flinkere folk til hyggelige priser, kan nevne Svensk Turboservice A/B, disse leverer turboer til så og si alt som kan krype å gå, og er rimelige.

Svensk Turboservice leverer turboer til de fleste rallybiler i norden, og har en reklamasjons-prosent på 2% av salget.

Kan nevne at GIK har en reklamasjonsprosent på 35%.... iflg Iglebækk Motor, som har hentet turboer fra begge firmaer i sin tid.

Dog, KRB, Wetterhus, TS-racing... alle får tak i turboer de og, men prisen er noe helt annet, og de fleste leverer da Turbonetics-turboer, men kan skaffe det meste annet de og.

Mitt tips er å kontakte Iglebækk Motordelimport... han henter hvertfal fra Svensk turboservice, og har en service som er utrooolig god, og er billigere enn om du skulle henta varer i sverige selv (Mtp at du bor på vestlandet).

Eneste du MÅ vite, er HVA slags turbo du skal ha...ellers kan han ikke hjelpe deg. Han kan litt om alt, men ikke MYE om turbo.

Kjøpte min 16t-turbo av han for 7500,- m/1bars wg-klokke.

mvh

Lars FK.

Iglebæk'en er en kjempekar det:)

noe eg ikkje får tak i andreplasser så spør eg han, og vips så har han det:D

takker for svaret tenkte på og få meg en nyere turbo en den eg har nå til B230ET'en skal i tralla:D

1981 240TIC Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka det er godt for at den er så liten?

Raskere spool-up :) dvs, lader tidligere enn feks en T3 fra en ET-motor, og dette er noe man ønsker spesielt på lavtrykks-motorer.

Ulempen med liiten turbo, er at den detter fort av lasset når turtallet øker... klarer ikke levere nok luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider