Gå til innhold

to litt kritiske spørsmål:

Ranger emnet

buljong

Anbefalte innlegg

1: har alltid hørt, og lest, at man ikke skal strekke hverken linjeutgangene eller høytalerkablene sammen med strømkablen i bilen på grunn av statisk støy på anlegget.

Men, la oss si at man vil ha høytalere i alle fire dørene i en bil... Da vil man jo være dønn avhengig av å legge strøm og høytalerledning i samme list. Vel og merke hvis man legger strlmkabel langs etter listen på gulvet ved dørene?

prøvde å lage tegning:

magnus.jpg

Slik jeg har planlagt opplegget, legger jeg linjeutganger og høytalerkabler til venstre side i venstre list, mens strømkabel blir liggende i høyre list. Men så skal jeg ha lyd på høyre side også, og det må jo da også kables opp på høyre side, og da vil strøm- og høytalerkabler ilgge samlet på den siden. har dette noe å si???

2: det sies at man bør ha så tykke høytalerkabler som mulig på anlegget. men etter å ha sett litt på mine nyinnkjøpte høytalere, har jeg lagt merke til at på ledningene fra polene og inn til elementeter ledningene tynne som f....(bildet)

CF5D.jpg

er det ikke slik at man ikke kan få bedre lyd enn den svakeste/tynneste kablen? blir vel en flaskehals der mener jeg?? kan ikke tenke meg at det hjelper med tykke kabler hele veien, hvis kablene på selve høytaleren er tynne?

setter pris på svar.

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent noe problem å trekke strøm og høyttalerkabler i samme kanal, det er mer kritisk om du trekker strøm og signalkabel i samme kanal.

Men kan som Regevig sier her legge strømmen i midten (jeg pleier å legge signalkablene der men..)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelse på høytalerkabel har noe å si, men om du bruker 4mm2 eller 5mm2 på et vanlig annlegg har ikke så mye å si. Det er først når man kommer opp i ordentlig masse penger og strøm at man legger TYKKE høtalerkabler. Dette er for å ikke miste spenning ettersom man får mindre og mindre spenningsfall, jo tykkere kabelen er, og mer og mer spenningsfall jo lengre kabelen er.

Grunnen til at det ikke er så farlig om det er så tynne ledninger fra delefilteret som sitter fastmontert på høytalerne dine (de som du viste bilde av) er at det er så kort kabel. Man får ikke merkbart spenningsfall over så kort kabel, så det er ikke noe å bekymre seg over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider