***shaddiw*** Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Vi var ut og kjørte med bilen til en kompiss av meg i dag! Nettopp koblet opp en monoblokk bak i bilen! Kjører 1 sub og 2 forsterkere. Så dro vi på noe grønnjæ*** opp en lang bakke, så PLUTSELIG small det no så forba*** høyt! Vi visste ikke hva det var , vi trodde det var noen som avfyrte et eller anna utafor. Så kom kompissn min hjem å såg i motor rommet får å se om det var noe der. Da så han dette: Vi aner ikke hva som kan ha skjedd, men det er 4 nye hull i batteriet hannes i alle fall :P Noen som kan ha en forklaring på dette? :hvaskjera Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi RS80 Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 aner ikke hva det kan komme av :hvaskjera men dere burde sjekke rimelig kjapt etter syreskader og vaske motorrommet med zalo Siter Prosjekt Audi 80 B4 Kanskje til salgs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 hahaha :p kan ikke batteri eksplodere da? :O Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Er det byttet dynamo eller noe på bilen? Viker som bateriet har blitt overladet og sprengt. Da blir det utrolig varmt og det kan smelte. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Ser veldig ut som at batteriet er blit kortslutta. da smeller det godt pga at når det lader så blir det dannet knallgass :P heftige greier det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
***shaddiw*** Skrevet September 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Det som jeg vet er at det er skiftet starter bare på bilen. Det har lyst ei batterilampe i bilen, men vi har sjekket om ladingen var feil og greier. Men ingen feil er funnet. Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Ser ut som dere har fått intern kortslutning i batteriet. Er batteriet gammelt eller har fått for store utladninger/belastning så kan det skje. Platene i batteriet begynner å "smuldre opp" og sølvnitrit faller til bunn av batteriet. Når avfallet blir stort nok i bunn av batteriet så kortslutter det mellom to plater og du får en full kortslutning av den cellen, noe som igjen kan føre til eksplosjon. Andre ekspempler er løse batteripolsko som fører til dårlig kontakt og sterk belastning av batteriet, slik at det gasser mye, da kan en liten gnist fra den løse polskoen føre til ekspolsjon. Ser ut til at strømkablene til forsterkerne er sterkt underdimensjonert. Er det 16mm2 eller 25mm2?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
***shaddiw*** Skrevet September 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Ser veldig ut som at batteriet er blit kortslutta. da smeller det godt pga at når det lader så blir det dannet knallgass :P heftige greier det. Rart at det kan bli kortsluttet av ingen ting da :hvaskjera Kan overbelastning ha noe med saken og gjøre da? Men vi hadde no helvettes med turtall når det small! Så kan "overlading" ha noe med saken å gjøre? Defekt regulator? Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Som Audi-RS80 sier, det er SINNSYKT viktig å vaske motorrommet umiddelbart. Bruk enorme mengder vann å spyl lenge, så bør du vaske med grønnsåpe eller annen sterk basisk såpe, for som kjent så oppløser base syre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
***shaddiw*** Skrevet September 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Ser ut som dere har fått intern kortslutning i batteriet. Er batteriet gammelt eller har fått for store utladninger/belastning så kan det skje. Platene i batteriet begynner å "smuldre opp" og sølvnitrit faller til bunn av batteriet. Når avfallet blir stort nok i bunn av batteriet så kortslutter det mellom to plater og du får en full kortslutning av den cellen, noe som igjen kan føre til eksplosjon. Andre ekspempler er løse batteripolsko som fører til dårlig kontakt og sterk belastning av batteriet, slik at det gasser mye, da kan en liten gnist fra den løse polskoen føre til ekspolsjon. Ser ut til at strømkablene til forsterkerne er sterkt underdimensjonert. Er det 16mm2 eller 25mm2?? ` *overvelmet* Det er ingen monster forsterkere som sitter bak, en som driver 6*9" og en monoblokk på 420rms som driver en 12" i 2ohm. Kan hende batteriet er gammelt, dvs. bilen er jo ganske gammel. Under dimensjonert, er vel opp imot 20mm2 viss jeg ikke tar feil! Er vel 25mm2 tror jeg! Men går til eij fordelerblokk bak, med noe mindre kabler. Og som sakt det er ikke noe kraftverk bak i bilen for å si det slikt. Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Men vi hadde no helvettes med turtall når det small! Så kan "overlading" ha noe med saken å gjøre? Defekt regulator? Ja, defekt regulator kan gi ladespenning på over 30 volt, noe som resulterer i relativt umiddelbar overbelastning av batteriet, så kan nok være det som er feilen. Ville sjekket regulatoren før nytt batteri monteres. Ta den med til et elektroverksted, så kan de kjøre dynamoen i testbenk og sjkke lading osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
***shaddiw*** Skrevet September 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Ja, defekt regulator kan gi ladespenning på over 30 volt, noe som resulterer i relativt umiddelbar overbelastning av batteriet, så kan nok være det som er feilen. Ville sjekket regulatoren før nytt batteri monteres. Ta den med til et elektroverksted, så kan de kjøre dynamoen i testbenk og sjkke lading osv. Ja tror han kommer til å skifte hele forbanna sullamitten! Bare for å være på den sikkre sida. Men det som er så sært er at annlegge og bilen gikk som vanlig etterpå. Alt funket helt perfekt. Og han kjørte ca.3 mil før han sjekket om det var batteriet, men han hadde ingen problemer. *skjønner ingen ting* Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.