Gå til innhold

Hva i H*******!?

Ranger emnet


***shaddiw***

Anbefalte innlegg

Vi var ut og kjørte med bilen til en kompiss av meg i dag! Nettopp koblet opp en monoblokk bak i bilen! Kjører 1 sub og 2 forsterkere.

 

Så dro vi på noe grønnjæ*** opp en lang bakke, så PLUTSELIG small det no så forba*** høyt! Vi visste ikke hva det var , vi trodde det var noen som avfyrte et eller anna utafor.

 

Så kom kompissn min hjem å såg i motor rommet får å se om det var noe der.

Da så han dette:

 

Pang.jpg

 

Vi aner ikke hva som kan ha skjedd, men det er 4 nye hull i batteriet hannes i alle fall :P

 

Noen som kan ha en forklaring på dette?

 

:hvaskjera

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere har fått intern kortslutning i batteriet. Er batteriet gammelt eller har fått for store utladninger/belastning så kan det skje. Platene i batteriet begynner å "smuldre opp" og sølvnitrit faller til bunn av batteriet. Når avfallet blir stort nok i bunn av batteriet så kortslutter det mellom to plater og du får en full kortslutning av den cellen, noe som igjen kan føre til eksplosjon. Andre ekspempler er løse batteripolsko som fører til dårlig kontakt og sterk belastning av batteriet, slik at det gasser mye, da kan en liten gnist fra den løse polskoen føre til ekspolsjon.

 

Ser ut til at strømkablene til forsterkerne er sterkt underdimensjonert. Er det 16mm2 eller 25mm2??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ut som at batteriet er blit kortslutta. da smeller det godt pga at når det lader så blir det dannet knallgass :P heftige greier det.

 

Rart at det kan bli kortsluttet av ingen ting da :hvaskjera

 

Kan overbelastning ha noe med saken og gjøre da?

 

 

Men vi hadde no helvettes med turtall når det small! Så kan "overlading" ha noe med saken å gjøre? Defekt regulator?

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere har fått intern kortslutning i batteriet. Er batteriet gammelt eller har fått for store utladninger/belastning så kan det skje. Platene i batteriet begynner å "smuldre opp" og sølvnitrit faller til bunn av batteriet. Når avfallet blir stort nok i bunn av batteriet så kortslutter det mellom to plater og du får en full kortslutning av den cellen, noe som igjen kan føre til eksplosjon. Andre ekspempler er løse batteripolsko som fører til dårlig kontakt og sterk belastning av batteriet, slik at det gasser mye, da kan en liten gnist fra den løse polskoen føre til ekspolsjon.

 

Ser ut til at strømkablene til forsterkerne er sterkt underdimensjonert. Er det 16mm2 eller 25mm2??

`

 

*overvelmet*

 

Det er ingen monster forsterkere som sitter bak, en som driver 6*9" og en monoblokk på 420rms som driver en 12" i 2ohm.

 

Kan hende batteriet er gammelt, dvs. bilen er jo ganske gammel.

 

Under dimensjonert, er vel opp imot 20mm2 viss jeg ikke tar feil! Er vel 25mm2 tror jeg! Men går til eij fordelerblokk bak, med noe mindre kabler.

Og som sakt det er ikke noe kraftverk bak i bilen for å si det slikt.

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi hadde no helvettes med turtall når det small! Så kan "overlading" ha noe med saken å gjøre? Defekt regulator?

Ja, defekt regulator kan gi ladespenning på over 30 volt, noe som resulterer i relativt umiddelbar overbelastning av batteriet, så kan nok være det som er feilen. Ville sjekket regulatoren før nytt batteri monteres. Ta den med til et elektroverksted, så kan de kjøre dynamoen i testbenk og sjkke lading osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, defekt regulator kan gi ladespenning på over 30 volt, noe som resulterer i relativt umiddelbar overbelastning av batteriet, så kan nok være det som er feilen. Ville sjekket regulatoren før nytt batteri monteres. Ta den med til et elektroverksted, så kan de kjøre dynamoen i testbenk og sjkke lading osv.

 

Ja tror han kommer til å skifte hele forbanna sullamitten! Bare for å være på den sikkre sida.

 

Men det som er så sært er at annlegge og bilen gikk som vanlig etterpå. Alt funket helt perfekt. Og han kjørte ca.3 mil før han sjekket om det var batteriet, men han hadde ingen problemer.

 

*skjønner ingen ting*

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår