Gå til innhold

Hvilken kasse ville dere brukt!

Ranger emnet

MortenM

Anbefalte innlegg

Jev ville algt porta Uanz, får MYe bedre lyd med porta kasse.

Jeg tror verden er i ferd med å gå under.

Ikke nok med at du skriver som en full gris, du kommer med påstander som er helt bak mål.

Til trådstarter:

Når man ikke vet noe om elementet tester man lukket kasse.

Størrelsen på lukkede kasser kan varieres mye uten at det går nevneverdig utover lyden.

Feks: "optimal kasse" for elementet ditt er 35 liter og du bygger en på 20 så går det som regel greit.

For bassrefleks er det er det helt anderledes da det er mange fler parametre å ta hensyn til.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror verden er i ferd med å gå under.

Ikke nok med at du skriver som en full gris, du kommer med påstander som er helt bak mål.

Mvh

Dag Johansen

hehe... støtter deg 100% idet usagnet Dag :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv begynt på anlegget i min golf 2.. Bygger da etter erfaringer fra venner og bekjente..

Følgende punkt holder jeg meg etter:

1. Lukket kasse spiller mer balansert og penere enn portet..

2. Skrå ryggen til kassen pga trykket i kassen ikke skal slå direkte tilbake (et eller annet i den dur) og "forstyrre" elementet..

3. Sørg for at kassen er 100% tett med solid materiell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde litt tanker om jeg bare skal skrå kassa jeg har så den går til ryggen på baksete men da får jeg port på den :/ så litt usikker ell om jeg bygger helt ny kasse ,

men tenker litt på å ha fin klar lyd, har guttunge i baksete så blir ikke grise spilling, heheh,men jeg liker syk god bass

Suzuki xl7 ikke som Audi turbo nei ikke 😁💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vwgolfii:

1. Hva som spiller best av lukket eller portet kasse kommer helt an på hva slags element det er snakk om, hva slags musikksmak man har, hva slags bil det skal stå i, osv. Det blir som å si "en bil med 500 hk er best". (Og nei, det er ikke riktig det heller) ;)

2. Skråvegger gjør kassen stivere, og det er positivt. Stående bølger er ikke et problem i subbassområdet (hva er f.eks. bølgelengden ved 100 hz?), så kompisen din som påstod dette med trykk osv. vet ikke hva han snakket om.

3. En lukket kasse behøver ikke være 100% tett. Portede kasser bør derimot være det. Sikafleks og ei kasse som gliper i alle plateskjøtene er IKKE bra. 100% rette snitt og korrekte mengder trelim ER bra. Skruer trenger man for å holde platene sammen til limet har herdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider