Gå til innhold

E30 3.20/25 bruksbil

Ranger emnet

remster

Anbefalte innlegg

Da har jeg rota meg inn i bmw sin verden etter mange år med bare vag.

Kjøpt meg en E30 3.20 86 med 3.25 motor. bilen er stort sett hel og fin. men trenger nytt panser (litt bulker) smårust på ene kanalen og litt bakpå. ellers hel og fin.

Har ingen bilder å vise til for øyeblikket men lurer på litt småting da jeg ikke akkurat har eid bmw før.

1. Kjøleveske servicelampa lyser (den i taket) og kjølemålern i dashen fungerer ikke. er visst et kjent problem. men hvordan fikser jeg dette lett. hvor sitter følern osv osv.

2. ryggelyset funker ikke. kjent problem? hvor sitter kontakten osv osv :p

3. kjørelyset venstre side framme er dødt. er det sikring pr side på disse bilene eller er det bare kursen som er død?

4. Førerstolen er skakk, mangler visst en skrue på høyre siden. sitter i über gangsterstil nå. lett å fikse?

Lurer også litt på kabling av stereo i disse bilene. er kobla opp noe stereo men det spiller helt råttent selv om det sitter en ålreit basser i bagasjen. enkle inngrep for å få mere bass i bilen uten at det svekker karosseri tas imot med takk.

Bilder kommer etter hvert når man får litt dagslys å leke med kamera i.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

wow. først og fremst må jeg si at det er utrolig hyggelig med såååå mye respons og interesse her på e30 delen av forumet. takk for alle svar :shake

men, fra spøk til revolver. var på Eu kontroll i dag og visste at det var litt småpirk som måtte fikses men fikk endog litt ekstra på lista

så. som følger ble resultatet

1.1.3 2 Skive- Kast; bak begge sider (skal bytte felger og sjekke. ene felgen er skada)

3.1 2 Frontrute med sprekk i siktsone (får tak i ny frontrute for 500,-)

4.2 1 Nærlys defekt venstre side (har bytta pære men fortsatt ikke lys)

4.10 1 Ryggelys defekt

4.13 2 Batteri ikke festet (her lå festet og skruen i midtkonsollen) Doh?

4.13 2 El. Ledninger- feil føring; farlig tilkobling ved batteri. (karen har brukt 2.5 kvadrat ledning inn i sikringsholdern og vanlig 30kvadrat videre)

5.2 2 Slitt foring Casterstag begge sider ( har bestillt deler og blir bytta fort som F)

6.2 Farlig rust i kanaler foran begge sider. (har blitt jekka tvert igjennom gulvet begge sider. to små plater og en kjapp sveis + tectyl, ittno problem)

6.9 2 Eksoslekkasje fremme

6.12 2 Førersete, dårlig innfestning foran ( skruene ekke stramma til)

8.2 2 ikke målt avgass på pga hull i eksosanlegg (doh?)

8.4 Oljelekkasje fra girkasse. ( her er det en av 2 bakre simringer som må byttes. tar begge i samme slengen)

såååå konklusjon. faktisk ikke så ille. selv om det er 9 stk 2'er feil. :p

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja, gutten har ordna seg en bayer.!!!

hehe 9stk 2'r feil ja, det er ikke så ille det gitt. hehe

men til tross for at bilen er gammel så er det ikke så ille. klasiske feil det du nevner her da.

men vi skal nok få sett på den en dag remster. må bare få ut en av de 2 bilene jeg har i garasjen fra før + en mc så skal det gå ann å få sett nærmere på dette.

:smilbmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var jo litt feil å ta tak i der, men det høres ut som du fikser det meste selv og da blir det vel ikke så dyrt.

bare for å pirke litt så skrivest ikke 320 og 325 med punktum ;)

ellers så er jo e30 moro biler når understell og foringer og sånn er i orden :)

sjekk ut http://www.bimmers.no som er et bra bmw forum

1995 E34 520iE

E30 320i(X) + E30 318iS (X)

E36 320i(X)

E21 323i(X)

E34 525i(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja, gutten har ordna seg en bayer.!!!

hehe 9stk 2'r feil ja, det er ikke så ille det gitt. hehe

men til tross for at bilen er gammel så er det ikke så ille. klasiske feil det du nevner her da.

men vi skal nok få sett på den en dag remster. må bare få ut en av de 2 bilene jeg har i garasjen fra før + en mc så skal det gå ann å få sett nærmere på dette.

:smilbmw:

ja, fint om vi får tatt en titt så fort som mulig. er begjæring på skilta nå og jeg vil ha den i orden før snøen kommer.

skrik ut når du kan ;)

var jo litt feil å ta tak i der, men det høres ut som du fikser det meste selv og da blir det vel ikke så dyrt.

bare for å pirke litt så skrivest ikke 320 og 325 med punktum

ellers så er jo e30 moro biler når understell og foringer og sånn er i orden

sjekk ut http://www.bimmers.no som er et bra bmw forum

hehe, ja. leste at jeg hadde skrevet med punktum før jeg tenkte meg om. og redigere nå blir litt teit. men men.

Ser ingen av feilene her som store med tanke på at det er en såpass gammel bil. de fleste feilene er fiksa på kort tid. er bare foringene og girkassa jeg må få hjelp med. og evt frontruta. men ellers er alt enkelt å fikse. er tross alt en bruksbil og ikke snakk om at det skal stilles ut noe.

hjelper jo ikke mye å bytte felgene når det er kast i skivene... kast de gamle å kjøp deg nye skiver.

skivene er nye i fjor. ekke skivene det er snakk om. men felgen som er fucka. bmw har såklart ikke andre felger å teste med. men ser tydelig at ene felgen har fått bra juling. uansett hvis det skulle vise seg at det er skivene som også har fått juling så koster det meg ikke mere en tid å teste med andre felger. liten vits å bytte de da uten å ha sjekket alternativene.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1. Kjøleveske servicelampa lyser (den i taket) og kjølemålern i dashen fungerer ikke. er visst et kjent problem. men hvordan fikser jeg dette lett. hvor sitter følern osv osv."

Dette er ikke en servicelampe men en varsellampe, altså for lite kjølevæske eller defekt flotør i ekspansjonstank (sitter skrudd i toppen av tanken).

Det at måleren i displayet ikke fungerer kan være defekt tempføler (sitter på termostathus, den med 1ledning på) eller defekt måler. da er alternativet å bytte instrument.

"2. ryggelyset funker ikke. kjent problem? hvor sitter kontakten osv osv :p"

Mest sannsynlig bryteren på girkasse, usikker på hvilken side den sitter på men er rimelig grei å bytte, har du en jekk og en lommelykt er du på god vei.

Kan jo også være pæra :)

"3. kjørelyset venstre side framme er dødt. er det sikring pr side på disse bilene eller er det bare kursen som er død?"

Er sikring på hver side ja, dvs at vis sikringa er defekt er også venstrebaklys også borte (og muligens skiltlys). Her kan det jo også være pæra som er gåen :)

Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1

Dette er ikke en servicelampe men en varsellampe, altså for lite kjølevæske eller defekt flotør i ekspansjonstank (sitter skrudd i toppen av tanken).

Det at måleren i displayet ikke fungerer kan være defekt tempføler (sitter på termostathus, den med 1ledning på) eller defekt måler. da er alternativet å bytte instrument.

okai. skal sjekke punktene her. følerne koster vel ikke all verden å bytte heller vil jeg tro

2

Mest sannsynlig bryteren på girkasse, usikker på hvilken side den sitter på men er rimelig grei å bytte, har du en jekk og en lommelykt er du på god vei.

Kan jo også være pæra :)

tenker jeg fikser dette sammen med simringene til kassa. burde som du sier være enkelt.

3

Er sikring på hver side ja, dvs at vis sikringa er defekt er også venstrebaklys også borte (og muligens skiltlys). Her kan det jo også være pæra som er gåen :)

har satt i ny pære og med dårlig resultat. kjørelyset bak fungerer så sitter igjen med formening om at det er brudd i ledningen. har heller ikke finni noen sikringer som er gått. får feilsøke mere senere.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Oida. her var det absolutt ikke oppdatert. fiksa hauger av småting på bilen. og går som bare det. men nå har jeg kommet over en anna bil jeg har veldig lyst på. så da legges denne ut for salg.

slenger ut link til autodb annonsen. http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1630147

Er prutbar ved hurtig avgjørelse / uten stereo

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. ryggelyset funker ikke. kjent problem? hvor sitter kontakten osv osv :p

ta bort girkule og mansjett. Ta bort gummipakningen rundt girstanga. Gjennom hullet til girstanga ligger ledningen til ryggelyset, og her bruker det å bli brudd.

3. kjørelyset venstre side framme er dødt. er det sikring pr side på disse bilene eller er det bare kursen som er død?

Sikring nr1: Venstre langlys.

Sikring nr2: Høyre langlys.

Sirking nr 13: Venstre nærlys.

Sikring nr 14: Høyre nærlys.

Lurer også litt på kabling av stereo i disse bilene. er kobla opp noe stereo men det spiller helt råttent selv om det sitter en ålreit basser i bagasjen. enkle inngrep for å få mere bass i bilen uten at det svekker karosseri tas imot med takk.

Hvis det ikke er skiluke i bilen din, er det en plate midt på bakseteryggen som er punktsveist fast. Denne kan du slå ut med god samvittighet, det hjelper litt på.

Har du høyttalere i hattehyllen? Fjern dem. Bytt ut høyttalerene i bassporter. Lag gjerne en sub med rør direkte opp i hattehyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta bort girkule og mansjett. Ta bort gummipakningen rundt girstanga. Gjennom hullet til girstanga ligger ledningen til ryggelyset, og her bruker det å bli brudd.

Sikring nr1: Venstre langlys.

Sikring nr2: Høyre langlys.

Sirking nr 13: Venstre nærlys.

Sikring nr 14: Høyre nærlys.

Hvis det ikke er skiluke i bilen din, er det en plate midt på bakseteryggen som er punktsveist fast. Denne kan du slå ut med god samvittighet, det hjelper litt på.

Har du høyttalere i hattehyllen? Fjern dem. Bytt ut høyttalerene i bassporter. Lag gjerne en sub med rør direkte opp i hattehyllen.

Du har tydeligvis ikke lest eller sett noe som har blitt skrevet i de siste postene. hyggelig med hjelp og svar men fått fiksa alt sammen. bilen er 100% teknisk og er til salgs.

All diskusjon i denne tråden videre vil være anngående spørsmål rundt salg av bilen.

Mvh Rolf

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider