Gå til innhold

Et lite spørsmål ang ledningsnett til det elektriske.

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en volvo 240 1983 b23A, som jeg skal bytte motor i. Motoren jeg skal ha er en B230E. Har byttet alt som trengs å byttes for å få denne motoren i, men så kom jeg til et problem. Trodde at den ledningen som ligger løs under baksetet på venstre side var tilkoblet. (Er jo der bensinpumpen skal kobles på..?)

Jeg har satt leita framme ved pedalene, å fant en kontakt hvor det manglet et relè. Her har jeg satt i Bensinpumpe-relèet. Men når jeg skrur på tenningen, starter ikke pumpen. (den starter om jeg gir den direktestrøm).

Er dette pga ledningsnettet, eller at jeg må ha ledningsnettet til motoren tilkoblet i den kontakten bak toppen?

Et annet spørsmål: Motoren jeg skal ha i, har vært i en 240 GLT automat. Har hørt rykter om at jeg må bytte et lager/foring/tettering ellernoe slikt innenfor der svinghjulet skal stå. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Håper på raske svar. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringen(e) til bensinpumpa.

Har du grønt rele?

Ska være en rød ledning med hvit stripe som går på minusen på coilen sammen med turtelleren, hvis ikke starter ikke pumpa.

Den starter heller ikke om du ikke kjører bilen på starteren....

(Noen ganger gjør den det i ett par sekunder, men ikke alltid)

Du har også en stor hvit kontakt som sitter fremme ved torpedoveggen inne under pedalene med 9 pinner. Der skal det være en tykk gul ledning (4-6 mm2) med en rød stripe, sjekk så den går igjennom og ut på andre siden, det har nemlig hendt at den ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet til motoren må være tilkoblet ja.

Sitter vel en foring i veiva ettersom jeg husker. Dra ut denne og monter et lager der

ah. OKei. Da har jeg fått det bekreftet. Men.. et lager? Hvordan komer jeg til der? trenger jeg å skru av veiva ellernoe?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringen(e) til bensinpumpa.

Har du grønt rele?

Ska være en rød ledning med hvit stripe som går på minusen på coilen sammen med turtelleren, hvis ikke starter ikke pumpa.

Den starter heller ikke om du ikke kjører bilen på starteren....

(Noen ganger gjør den det i ett par sekunder, men ikke alltid)

Du har også en stor hvit kontakt som sitter fremme ved torpedoveggen inne under pedalene med 9 pinner. Der skal det være en tykk gul ledning (4-6 mm2) med en rød stripe, sjekk så den går igjennom og ut på andre siden, det har nemlig hendt at den ikke er der.

Har et grønt rele ja. Har den røde/hvite ledninga som går fram til coilen ja. Den som kommer ut av torpedoveggen har jeg også.. Er det bare å plug and play nå da?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, sitter helt bakerst på veiva der hvor inngående aksel til girkassa havner

Ahh.. kan jeg bruke et brukt lager som jeg har fra noen andre motorer, eller må jeg ha nytt? Skal det stå i det hullet hvor akslingen til kassa glir inn i?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et grønt rele ja. Har den røde/hvite ledninga som går fram til coilen ja. Den som kommer ut av torpedoveggen har jeg også.. Er det bare å plug and play nå da?

Kan jo alltids være releet som har tatt kvelden, ikke uvanlig på disse....

Tja, du kan jo måle om du har spenning inn på kontakten på releet da.

Det skal være en tykk rød.

Også kan du ta en ledning å kortslutte mellom den røde tykke og den tykke gule med rød stripe, starter pumpa da er det enten feil med releet eller den kretsen som styrer releet. (Tenningsstrøm, jording, eller turtall signal ifra coilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet til motoren må være tilkoblet ja.

Sitter vel en foring i veiva ettersom jeg husker. Dra ut denne og monter et lager der

sorry ot.

men hva mener du med det her?

alle motorene jeg har er like bak sving hjulet uansett om det er automat eller ikke...

men kan du hver så snill å forklare så jeg skjønner det også?

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg lærte en fin en av en mekaniker:

måtte bytte lager da det var automat som sto der tidligere og eg skulle ha manuell,

fyller med greas inn i hullet til lageret oxo bruker du noe som går akurat inn i lageret, husk no på og ha mye inn i der oxo slår du forsiktig, da vill greaset presse ut lageret:D

men for all del ver forsiktig når du slår på:D

kan bruke en passende bolt eller aksling til gearkasse:D

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skjønte jeg ikke helt.. hvordan skal jeg slå? Hvis jeg slår på lagret, slår jeg det jo bare lengre inn..?

pytter enden av bolten inn i hulet på lageret, så alår du på hode på bolten med en hammer, da vill greaset presse lageret ut pga at greaset ikkje har noen anna vei å ta,

forsto du det no da?

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider