Gå til innhold

Nå skal bilen chippes!

Ranger emnet

Channah

Anbefalte innlegg

kommer ann på hva man mener med futt spørr du meg... En 13c lader et århundre før en T3, og skyver mye kjappere enn T3. Derimot så dør 13c ut opp i registeret pga for lav flow.... Her er T3 bedre, og får motoren til å føles "freshere" fordi det trekker fra 3500 til 6000rpm, istedenfor 2000 til 4500rpm.

Prøv derimot en 16t... hoho! annen verden av dimensjoner! Bare et rått hardt drag fra 2500 til du bånner turtallsperra.. :) Smooth!

13c-turbo'n er grei fram til 0,9-1 bar.. over dette går bare resirk-ventil og lagere til helvete etterhvert.

Alle ladetrykk over 0,8 burde man kjøre EcoMax på... opp til 0,8 er EcoTrim mer enn kurrant nok.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet som ofte kan være med orginal WG-klokka, er at den ikke greier å holde jevnt og stabilt trykk under pådrag, og det er ikke særlig luksus når du allerede ligger å tyner orginal turbo`n på rundt 1 bar også plustelig skyter ladetrykket i vei godt over 1 bar...

Opplevde dette selv, lå på jevnt ladetrykk på 0,7 bar, og i det j passerte 4000RPM var trykket på 1,2 bar før j rakk å tenke over det... Bytta til en WG-klokke med hardere fjær og grunntrykk på ca 0,8 bar, jevnt trykk all the way!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe morsomt...

Ang T3 vs 13c, 16t osv...

Jeg kjørte med 13c helt til jeg måtte ut med motoren pga havari...

Da satt jeg på en T3 turbo istedenfor original 13C, samt at jeg byttet til K kam (brukte tidligere A kam). Måtte også sette på 530 topp da ventilstyringene i 531 toppen hadde kvelda...

Nå begynner den å lade ved ca 2000rpm og fult trykk ved ca 2300rpm..

Så tror ikke at T3 er noe treigere enn mitsu snurrene...

Og den sier mere ifra når den begynner å lade...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig oppsettet ditt funker bra for garret'en, men det kommer mye ann på hvor mye eksos som kommer gjennom turbinen, hvor fort turboen lader.. K-kammen din løfter også ganske høyt... en god bidragsyter :)

Det var nok en grunn til at volvo byttet ut garret med mitsubishi etterhvert, og at enkelte 940 kom med T25-turbo istedenfor T3. Man bytter ikke ut uten at det er en gevinst med det, og mitsibishi-snurrer koster som regel mer enn garrett, så økonomisk var det neppe derfor heller...

Grunn-regelen ville jeg sagt er; desto nyere turbo, i samme "klasse", desto bedre..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at noen bygger om wastegaten, men hvordan blir egengtli dette? Blir det like bra og holdtbart som å kjøpe en ny en ?

Noen som vet om noen andre plasser man kan få tak i wastegate at

230FK\FT ??

En annen ting, er det Mitsi 13C som sitter orginalt på FT motoren (96 modell)?

Carpo

Volvo 240 classic 1992 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe morsomt...

Ang T3 vs 13c, 16t osv...

Jeg kjørte med 13c helt til jeg måtte ut med motoren pga havari...

Da satt jeg på en T3 turbo istedenfor original 13C, samt at jeg byttet til K kam (brukte tidligere A kam). Måtte også sette på 530 topp da ventilstyringene i 531 toppen hadde kvelda...

Nå begynner den å lade ved ca 2000rpm og fult trykk ved ca 2300rpm..

Så tror ikke at T3 er noe treigere enn mitsu snurrene...

Og den sier mere ifra når den begynner å lade...

Fullt trykk så tidlig? Min 16t med orginal WG lader 0,7 på 4000rpm og 1,0 på 5800rpm. Skulle fullt ladetrykk komt før?

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider