Gå til innhold

Nå skal bilen chippes!

Ranger emnet

Channah

Anbefalte innlegg

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du :

balansert bunnen

nye pakkninger

riktig tenning og bensin

så holder FT blokka til 300 hk , da dog driftsikkert.

Er svensker som har passert 360 hk på org FT bunn.

Men husk gutta, en grov T3 turbo dytter like mye luft på 1.2 bar som en standar ET ( T3 ) turbo dytter ved 1.8.

Så er ikke alltid ladetrykket som dreper.

på min motor skal jeg ha følgende overvåknings metre:

Lamda ( bred )

eksos temp

vann temp

innsugs temp

Bensintrykk

olje trykk

olje temp

dette er inne i bilen, men om dere virkelig skal bygge, veiva er god for 400 hk, så bare bytt stempler og råder, og port toppen og en skikkelig kam for mye rpm.

da har dere en god motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du :

balansert bunnen

nye pakkninger

riktig tenning og bensin

så holder FT blokka til 300 hk , da dog driftsikkert.

Er svensker som har passert 360 hk på org FT bunn.

Men husk gutta, en grov T3 turbo dytter like mye luft på 1.2 bar som en standar ET ( T3 ) turbo dytter ved 1.8.

Så er ikke alltid ladetrykket som dreper.

på min motor skal jeg ha følgende overvåknings metre:

Lamda ( bred )

eksos temp

vann temp

innsugs temp

Bensintrykk

olje trykk

olje temp

dette er inne i bilen, men om dere virkelig skal bygge, veiva er god for 400 hk, så bare bytt stempler og råder, og port toppen og en skikkelig kam for mye rpm.

da har dere en god motor :)

Der er vi enig...har en ferdig FT stående her,mangler Tennings å motorstyrings bokser,tar det for lang tid finner jeg er brukt datasprut istedet.

Har total overhalet blokk og topp (531),byttet fra vx3 til KG2T,og B18spec i oljepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha grenrør til mange tusen kroner?, er jo ikke nødvendig.

Volvo 940 Turbo Manifold fungerer veldig bra.

Ekstern wastegate snakka du om.... orginal 940-manifold har ikke uttak for ekstern wastegate. 940-motorene bruker intern wastegate i turbinhuset på turboen. Så skal man ha ekstern wastegate, så må man kjøpe skikkelig grenrør med uttak for ekstern wg :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstern wastegate snakka du om.... orginal 940-manifold har ikke uttak for ekstern wastegate. 940-motorene bruker intern wastegate i turbinhuset på turboen. Så skal man ha ekstern wastegate, så må man kjøpe skikkelig grenrør med uttak for ekstern wg :)

Tull å tøv!,ikke noe problem å ta seg uttak for WG eksos på 940 røret,eksoshuset eller bare rett i baklokket.

Hvordan mener du en wastegate klaff har funksjon i et turbinhuset??,står jo i baklokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å tøv!,ikke noe problem å ta seg uttak for WG eksos på 940 røret,eksoshuset eller bare rett i baklokket.

Hvordan mener du en wastegate klaff har funksjon i et turbinhuset??,står jo i baklokket.

Her er min mitsubishi TD04HL-16t, med intern wastegate i turbinhuset. Klaffen du ser bak i turbinhuset der, er selve wastegate'n. Selve aktuatoren står på utsiden av turboen og opp til kompressorhuset...som du ser på bildet. Har null probs med ustabilt ladetrykk.

ny_turbo_konflens_bak.jpg

en orginal 13c-turbo fra 940 ser relativt lik ut, bare litt mindere, og er faktisk den turboen de fleste kjører rundt med her på forumet.

Her er 940-grenrøret, det er laga av noe støpegods-saker, og er utrolig vanskelig å sveise i. Skal det holde må grenrøret forvarmes, før det sveises. Men det er helt riktig som du sier, det er mulig å sette på(blir veldig trangt), men holdbarheten er noe tvilsom, og intern wastegate funker helt fint opp til 400hk hvertfal.

Eksosmanifold_Reparert.jpg

Ta den brune capri'n med cosworth-motor på gatebil feks har litt over 400hk, og en T3/T4 hybridsnurre, og han har null problemer med ustabilt ladetrykk.... ALT avhenger av hvor frisk wg-aktuatoren er. Og det koster deg kanskje 1000,- max :)

så JEG skjønner ikke behovet for ekstern wastegate, når du får gode turboer med intern som funker like bra...(opp til en viss grense da selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å kjøpe en T304 steg 3 ar 62 eksos. den holder fint til 340 hk.

kjør den på ca 300hk, dvs 1,5 bar

og erik: til 300hk-prosjektet ditt ville jeg gått for en 19t-turbo... så sparer du 6 lakser på nytt grenrør, og får en turbo som skaffer deg trøkk fra 2500 og til turtallssperra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboXS HPBC er en fin strupeventil. Satt det på min nå, koster flesk (1588kr m/frakt) men funker veldig bra... Også veldig nøyaktig og grei i justeringa i forhold til den røtne Revotec ventilen pedersen selger...

Ang wastegate: En garett turbo og en intern wastegate med hard fjær (grunntrykk 1,5 bar eller noe) gir også stabilt trykk.. En jeg kjenner kjører dette og lader 2 bar. Det er riktig nok i offroad, men det funker.

Henrik H har baklokk i turboen sin så han får ekstern WG...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider