Gå til innhold

Stemmer det at høyttalere må spilles inn??

Ranger emnet

Borgbrygg

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp fått montert inn Amega Q-Comp 60 gold-frontsett og lyden er ikke alvverden for å si det mildt! Ble fortalt at de må spilles inn en

del timer før man kan felle en dom. Stemmer dette? Spilleren er en Alpine

CDA-9857R og forsterkeren som driver høyttalerne er en Alpine PDX - 2.150.

Håper noen kan svare på om det stemmer at en høyttaler kan låte elendig til

å begynne med, for så å bli bra etter hvert. Høres rart ut synes jeg.......

Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer at en høytaler skal spilles inn, inspillingtid kan være veldig forskjellig fra element til element. Tips er å sette på en lader på bilen din å la den stå å spille, hør med de du kjøpte den av hvor lang tid de regner på det du har kjøpt.. under inspilling så ikke spill for høyt, men spill såpass at elementet flytter på seg :) og sett på en cd du vet ikke har noen kjempe boost i lyden.

lykke til :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nettopp fått montert inn Amega Q-Comp 60 gold-frontsett og lyden er ikke alvverden for å si det mildt! Ble fortalt at de må spilles inn en

del timer før man kan felle en dom. Stemmer dette? Spilleren er en Alpine

CDA-9857R og forsterkeren som driver høyttalerne er en Alpine PDX - 2.150.

Håper noen kan svare på om det stemmer at en høyttaler kan låte elendig til

å begynne med, for så å bli bra etter hvert. Høres rart ut synes jeg.......

Lars Erik

Hvis det settet låter elendig nå, når det ikke opp til mer enn halvbra når det er innspilt.

Er de montert skikkelig?

Sjekket at ikke noe er koblet i motfase?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har fiklet med bilstereo i snart 25 år, og mener at Amega Q-Comp plasserer seg godt opp på listen over de beste frontsettene.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at midbassen ofte er litt tørr og kjedelig, og mangler litt dynamikk, mens diskanten ofte kan låte litt skarpt før det er skikkelig spilt inn. Først nå begynner mine seas performance diskanter å låte veldig bra etter noen uker i bilen. Seas ca18rnx midbassene var ferdig innspilt.

Sier ikke at det er sånn, men jeg har hørt av flere at forsterkere, spillere og signalkabler osv også trenger litt inspilling. Selv tror jeg dette er litt psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan spille ganske høyt, men ikke så høyt at du hører noe form for forvrengning... veldig mange høytalere(iværtfall i hifi-sammenheng) høres helt ræva ut når de er stive (ikke innspilt) men det er ikke slik at de tar skade av det lengre (så lenge det ikke vrenger)

hilsen spesialist i hifi og hjemmekino....

nei,eg har null peiling på stereo, men er det ikkje å ta i litt når enn kalle seg spesialist når enn er 17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det er nok en del spekulasjoner ute å går. Nå vet jeg ikke helt hva de høytalerene dine er men det er mange som vil prøve å spille inn kassett spilleren fra europris dette er jo bare tull det er samme som å kjøre inn en gressklipper. Dvs mye bull ute å går. Men om det er litt dyrere saker så er det helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det er nok en del spekulasjoner ute å går. Nå vet jeg ikke helt hva de høytalerene dine er men det er mange som vil prøve å spille inn kassett spilleren fra europris dette er jo bare tull det er samme som å kjøre inn en gressklipper. Dvs mye bull ute å går. Men om det er litt dyrere saker så er det helt klart.

Så det du sier er at dyrere høyttalere har godt av innspilling men ikke billige høyttalere?

En høyttaler er en elektromekanisk innretning som omdanner elektriske pulser til akustiske bølger.

Et høyttalerelement består derfor av mange bevegelige deler som må strekkes og mykes opp før de stabiliserer seg.

Derfor forandre parametrene seg i begynnelsen.

Dette gjelder ALLE høyttalerelementer, både dyre og billige!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å godt. men man hører ikke forsjell etter 100 timer med spilling på en kassett spiller fra europris til 300kr som ett anlegg til 50 000 fra feks hifiklubben.

Det har ikke så mye for seg rett og slett.

Alle motorer bør innkjøres også. har du noengang kjørt inn gressklipperen din?

Desuten blir ett element innspilt uansett om du bruker det da.

spille høyt eller lavt. så lenge det ikke kommer ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Har latt spilleren stå på siden i går ettermiddag og har

nå logget ca 30 timer på anlegget. Og kan ikke si jeg hører noen bedring i lyden. Det låter på en måte "flatt" og uten dynamikk. Ikke noe liv på en måte.

Har ikke mye greie på bilstereo , men tør påstå at det låter dårligere enn det som var montert originalt i min Opel Astra 05 mod. Og det var simpleste sort

høyttalere og spiller! Mulig Dag Johansen er inne på noe når han stiller spørsmål om det kan være noe med monteringen av anlegget/høyttalerne.

Har fått en som skal kunne slikt til å montere utstyret, men det er noe som ikke stemmer. Han har ihvertfall bommet når han har montert høyttalerkablene på forsterkeren. Når jeg kjører balansen på spilleren helt over

til venstre, så spiller den kun på høyre side fremme. Men i bakdørene er det omvendt slik at lyden går i "kryss" på en måte. Men dette har vel ikke noe å si for lydkvaliteten?

Lars Erik Thiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider