Gå til innhold

Motorbygging

Ranger emnet


Teebob

Anbefalte innlegg

Så lenge rådene ikkje ryker, skal det litt til at blokka sprekker under 400hk.

Autronic er bra, men du kan sikkert få ett billig dritt sprut som funker bedre enn gasserne.

Dette er den dårligste blokka, med de spinkleste bæringene og spinkleste veiva. drar du 400 hk ut av denne, så ta med trillebår for å plukke opp alle delene som spretter ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Fikk ikke blokkene bedre bærelager opplegg etter 1990 eller noe a? Mener å ha hørt noe om dette... En bekjent av meg og v8power har ei blokk liggende som har fått litt smekk pga dette...

Kjøp deg ei nyere blokk og en bedre topp, når du er i gang..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den dårligste blokka, med de spinkleste bæringene og spinkleste veiva. drar du 400 hk ut av denne, så ta med trillebår for å plukke opp alle delene som spretter ut ;)

 

Må ikkje være så negativ:happyhappy: Med de gasserne får han sikkert ikkje meir enn 250hk, og vist du ikkje bruker MYE tid og penger på dysing vill det vell gå til helvete uansett og da er det dumt å ødelegge ei god blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikkje være så negativ:happyhappy: Med de gasserne får han sikkert ikkje meir enn 250hk, og vist du ikkje bruker MYE tid og penger på dysing vill det vell gå til helvete uansett og da er det dumt å ødelegge ei god blokk.

 

 

Hva er problemet med de gasserene da ?

Folk drar jo ut over 200hk med en stormberg gasser, med overladning..

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gassere jævli dyrt da, og vanskelig å få stilt inn o.s.v?

 

Webere + turbo blir vel bare fin bensinsprut under panseret vel.. :P

 

B23A-blokk, eller en 230fk/ft med underspyling bør vel være no...

 

Ellers er det vel bare å få parkert den 530 toppen å få tak i en 531 med K kam, eller som nevnt tideligere av enkelte her; T5 race kam...

 

Tig sveisa gren med ekstern wastegate og en turbo slik S90R nevne er nok fornuftig når vi snakker bortimot 400gamp

 

Ellers er vel H-råder og Mahle kurrante greier (Veit om folk som kjører med originale glassblåste, polerte m-råder og har bremsa 400gamp jeg, hehe)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med de gasserene da ?

Folk drar jo ut over 200hk med en stormberg gasser, med overladning..

 

Problemet er å finne riktige dyser, og du må få de tette.(tåle turbotrykk).

Bommer du med dyser så den magrer ut går det til helvete uansett hva blokk og innmat du har. Jo mindre påkostet motor, jo billigere ras. Det er selvsagt mulig å få mye hester og få det til å holde med gassere og, men det er mye lettere og tryggere med datasprut.

 

Hvis eg ikkje tar helt feil har Euro-1 tatt ut 550hk med slik blokk, tror det er 87mod. den er halvfull i betong og tror det er 2.5l veiv, men opplagringa til veiva er vell den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er å finne riktige dyser, og du må få de tette.(tåle turbotrykk).

Bommer du med dyser så den magrer ut går det til helvete uansett hva blokk og innmat du har. Jo mindre påkostet motor, jo billigere ras. Det er selvsagt mulig å få mye hester og få det til å holde med gassere og, men det er mye lettere og tryggere med datasprut.

 

Hvis eg ikkje tar helt feil har Euro-1 tatt ut 550hk med slik blokk, tror det er 87mod. den er halvfull i betong og tror det er 2.5l veiv, men opplagringa til veiva er vell den samme.

 

Okay, jeg er somsagt rimelig fersk i dette turbofaget.. Men er det mye stress og få de "tette" , hva som evnt. må gjøres ?

Gasserene har ikke vert brukt sammen med turbo før, men på en b23 sugemaskin..

Jeg skjønner at dere prøver og overtale meg til og gå for sprut, men jeg er villig til og prøve, og evnt. feile med gassere.. Så enn så lenge, kom heller med erfaringer, tips til hvordan jeg kan få dette til og virke best mulig..

Hadde jeg vert full i penger, så hadde jeg selvfølgelig gått for underspylt blokk, sm4 osv osv.. Men nå har jeg gassere liggende, og da har jeg litt lyst og bruke de.. Og jeg føler at gasserturbo hører litt mer hjemme i et 80tals stuk.. Pluss at gamle volvo`er med datatrimmet 940motor går det jo 15 av på dusinet..

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjellen på vanlige Dellorto og de som er beregnet for overlading er lokket på toppen som skjuler dysene, der må det være en nippel slik at du kan trykksette flottørhuset når nåla kryper på + siden på trykk måleren.

Gassere ser tøft ut, men kan love at ett korrekt innstilt datasprut banker gasserne ned i støvlene mhht kjørbarhet, forbruk, kaldstart, tomgangs egenskaper, osv. Dessuten behøver du å komplettere med ett godt tenningssystem, for å få best mulige kjørbarhet, og det har du jo somregel allerede på ett datasprut....

Deler til slike gassere koster flesk, og samtidig er det vanskelig å få justert de inn helt 100% Det er heller ikke mange i norge som har deler til de, eller kunnskap til å justere inn. Dellorto DHLA er jo gått ut av produksjon for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjærringa sier: En pessimist er en optimist med erfaring.. tror det passer ganske bra her... Men klart at det er moro at noen prøver seg fram, en lærer av sine feil.

 

Du er nok inne på noe der.

 

Her er mine siste erfaringer med 2dobble 40mm Solex:

 

gfd.jpg

 

sfdgs.jpg

 

mhg.jpg

 

Ikkje så rart eg ikkje er optimist når det gjelder slike prosjekt.:shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler til slike gassere koster flesk, og samtidig er det vanskelig å få justert de inn helt 100% Det er heller ikke mange i norge som har deler til de, eller kunnskap til å justere inn. Dellorto DHLA er jo gått ut av produksjon for lenge siden.

kgtrimning har alt!

 

vær nå litt mann og smekk på 2 doble.. det er det som er stil :D

56 chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke blokkene bedre bærelager opplegg etter 1990 eller noe a? Mener å ha hørt noe om dette... En bekjent av meg og v8power har ei blokk liggende som har fått litt smekk pga dette...

Kjøp deg ei nyere blokk og en bedre topp, når du er i gang..

Du skal være flink om du klarer å finne en 1990 modell b230a..

Ps. sent i 89' forbedret de b230, men b230a ble jo fjernet når b230k kom i 1987...

 

Ellers, trådstarter:

Han ene fra Askøy, Glenn, skal selge en 350hk gasserturbo.

Den er visst seriøst bygget, noe den forrige (som røk) ikke var.

 

Den selges med getrag (nyeste typen) for 35k mene rjeg han sa.

jeg har nr. hans om du er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der.

 

Her er mine siste erfaringer med 2dobble 40mm Solex:

 

gfd.jpg

 

sfdgs.jpg

 

mhg.jpg

 

Ikkje så rart eg ikkje er optimist når det gjelder slike prosjekt.:shake

 

Huff ja, husker når dette skjedde... Godt det ikkej var langt heim :volvopower:

Old Volvos never die, they just go faster.

1993 Volvo 940 Turbo

1979 Volvo 242 DL

1988 Volvo 240 - 199? Volvo 245 - 1986 Volvo 760 - delebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår