Gå til innhold

Motorbygging

Ranger emnet

Teebob

Anbefalte innlegg

Godkveld godtfolk.

Jeg sitter og leker litt med tanken på og bygge meg en 242.

Jeg tenker da på seriøs gasserturbo maskin, og 80tals racing stuk. da dette er noe du ikke ser hver dag, og lyden selvfølgelig ett pluss..

Og til dere som mener det er bortkastet bensin, så har jeg firmabil jeg bruker til dagen, 242`en blir kun leketøy på godværsdager.

Men, jeg har da etpar spm.

Målet er 350-400 hk..

Jeg har en 230a blokk med 530topp liggende, er dette noe og bruke ?

Har også 2x dobble weber 45 med volvo skråblokk innsug liggende, holder de til 350-400hk ? Hvor mye kan jeg evnt. klare og dra ut av de? Med overladning selvfølgelig.

I bunndel tengte jeg SPM råder og mahle/ks stempler, noen invendinger mot det?

Hva topp,turbo,cooler, kam, bensinpumper, tenningsdeler etc. trenger jeg ?

Trenger litt hjelp til og skrive en liste over hva jeg må handle inn.

Tips, erfaringer, og all annen info relatert til mine planer taes i mot med åpne armer.

Mvh Svein.

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Godkveld godtfolk.

Jeg sitter og leker litt med tanken på og bygge meg en 242.

Jeg tenker da på seriøs gasserturbo maskin, og 80tals racing stuk. da dette er noe du ikke ser hver dag, og lyden selvfølgelig ett pluss..

Og til dere som mener det er bortkastet bensin, så har jeg firmabil jeg bruker til dagen, 242`en blir kun leketøy på godværsdager.

Men, jeg har da etpar spm.

Målet er 350-400 hk..

Jeg har en 230a blokk med 530topp liggende, er dette noe og bruke ?

Har også 2x dobble weber 45 med volvo skråblokk innsug liggende, holder de til 350-400hk ? Hvor mye kan jeg evnt. klare og dra ut av de? Med overladning selvfølgelig.

I bunndel tengte jeg SPM råder og mahle/ks stempler, noen invendinger mot det?

Hva topp,turbo,cooler, kam, bensinpumper, tenningsdeler etc. trenger jeg ?

Trenger litt hjelp til og skrive en liste over hva jeg må handle inn.

Tips, erfaringer, og all annen info relatert til mine planer taes i mot med åpne armer.

Mvh Svein.

Gå for datasprut, gasserlyden får du ikkje når du har turbo uansett. Det er mye vanskeliggere å få riktig blandingsforhold med gasser, og mager blanding og turbo er.......:drive2

med nye råder og stempler bør blokka holde 350-400hk, men du kan se om du får tak i 531 eller 405 topp, helst porta og annen kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er litt higen på gasserturbo, siden det er nå det jeg har liggende..

Er noen gutter her i bergen som driver med gasserturbo, og lyden i dems biler er nå sinsyk..

Pluss at det er litt kult og kunne stå me pansere åpent, og vise frem etpar autosolpolerte gassere, i stedefor ett ledningsrot..

Jeg har en T-kam liggende, denne blir vel kansje litt for soft ? , hva kam er og anbefale ?

[x]75`Volvo 242L, Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen gutter her i bergen som driver med gasserturbo, og lyden i dems biler er nå sinsyk..

Pluss at det er litt kult og kunne stå me pansere åpent, og vise frem etpar autosolpolerte gassere, i stedefor ett ledningsrot..

Jeg har en T-kam liggende, denne blir vel kansje litt for soft ? , hva kam er og anbefale ?

T kam er rask. gå for en T5 cam elns

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gasserene dine satt opp for turbo? Det blir ofte lekasje i gassere når du begynner å blåse igjennom de og du må finne passende dyser for turbo.

Eg har sjølv hatt B230a blokk og 2 dobble 40mm solex, A-kam og lada ca 1.5bar, det virka bra helt til rådene kom sprettende ut av blokka. Den gjekk litt for magert på høy belastning. (Det var før bredbonds lambdaens tid)

Trenger ikkje vere ledningsvas selv om du har innsprut, lag deg ett fint innsug, poler det vist du vil ha det blankt og lag ett ryddig ledningsnett.

T-kam vil eg ikkje anbefale, har ikkje prøvd så mange så eg kan ikkje anbefale en bra kam, men eg har t5-race kam i motoren min, ca.450hk når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230a blokken er den klart svakeste. Første bud er å få tak i en annen blokk. Få tak i en blokk som er så ny som overhode mulig :)

531 eller 405 topp anbefales sammen med T5 kam

Tenning ville jeg brukt en MSD Dis-4

Turbonetics T3/T4 Hybrid med steg 3 aksel og ar.82 eksoshus og et skikkelig grenrør.

Jeg ville ikke gått for gassere, men et Autronic sprut. Men det er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230a blokken er den klart svakeste. Første bud er å få tak i en annen blokk. Få tak i en blokk som er så ny som overhode mulig :)

531 eller 405 topp anbefales sammen med T5 kam

Tenning ville jeg brukt en MSD Dis-4

Turbonetics T3/T4 Hybrid med steg 3 aksel og ar.82 eksoshus og et skikkelig grenrør.

Jeg ville ikke gått for gassere, men et Autronic sprut. Men det er min mening :)

Så lenge rådene ikkje ryker, skal det litt til at blokka sprekker under 400hk.

Autronic er bra, men du kan sikkert få ett billig dritt sprut som funker bedre enn gasserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gasser turbo er gromt!! det har jeg også.... men skaff deg delorto dhla 40 trykk baserte gassere de er mye bedre og bruke en vanlige ''suge'' webere... blokka kan du bruke men få tak i en 531 el 405 topp. og en hissig turbo så kan du komme opp i ca.350hk om du ser på prosjekt tråden min ser du hva jeg har, og jeg har ca 350 + - hk

drive safe. drive volvo

_-_volvo 245_-_b23 ft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haltech f9 blir vel solgt for slikk og ingentin gom dagen..

men syntes gassere er fett. de gasserne du har må jo trykk forrsterkes overhales før de kan brukes så spørs om jeg ikke hadde gått for sprut her..se på tråden min råder 4000.- stempel 5000.- se også på lednings nettet på sm4 sprutet det er extremt lite ledniger som trenger å brukes for å få det til å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 2 ferdige trykktetta dellorto 45 dhla liggende med innsug, nippel på toppen og trykkboks og alt jeg............ må jo kjøre gassar mann :D

kjøp kjøp

Bytte i 2 bra weber 45 ? . me innsug,trakter og luftfilter ?

[x]75`Volvo 242L, Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider