Gå til innhold

En tur på rullende landevei

Ranger emnet


Salmacis

Anbefalte innlegg

Orker du begynne på 16vT nå når du har 8v oppe å går da? Blir jo mye peng.

 

Jeg har ikke noe valg syns jeg, det går ikke nok med 8V og G-Lader. Lysholm lyden liker jeg ikke, dessuten er begrensningene i PG toppen og innsug for store så dermed utgår både pressa og 8VT åsså.

 

Åsså har jeg allerede mesteparten av delene liggende (2E blokk, porta KR topp, JE stempler, Eagle råder, Garret GT3071R, Tial 38mm WG, Woody Racing eksos manifold, 48# dyser, Ross insprut rail, S2 korta innsug, ARP bolter, alt av pakninger +++)

 

Dyrt som F¤%¤!, men mer enn halve moroa er å bygge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; jeg kan ingenting om disse toppene i utgangspunktet, men jeg leste en laaang artikkel på fastfruit om 16V gti toppen og hvorfor den er så "dårlig". Javisst går den bedre enn 8V, men designet er så dårlig. 90' bend på kanalene inn og/eller ut osv.. Var tatt med Oettinger 16V og Drake 16V også.

 

Er det egentlig noen gatetrimmere som gjør noe med dette i det hele tatt?

Kilde: http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins1.php <- bytt ut '1' med 2,3,4,5.

 

Sku vært artig å sett og HØRT den 1.9 litern med 295hk på 9000rpm. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; jeg kan ingenting om disse toppene i utgangspunktet, men jeg leste en laaang artikkel på fastfruit om 16V gti toppen og hvorfor den er så "dårlig". Javisst går den bedre enn 8V, men designet er så dårlig. 90' bend på kanalene inn og/eller ut osv.. Var tatt med Oettinger 16V og Drake 16V også.

 

Er det egentlig noen gatetrimmere som gjør noe med dette i det hele tatt?

 

klipp klipp.....

 

Interessant lesning det der :)

 

Det er godt mulig 16V toppen suger hvis man sammenligner med andre merker, feks toppen til BMW M3 eller Nissan Skyline osv. Ikke vet jeg, men den er bedre mht flow både ift 8V counterflow, og bedre enn 20V small port på innsug siden, men dårligere på eksos siden. Ift 20V large port (AEB) taper den over hele linja.

 

Nå sier ikke dette noe særlig da designet fortsatt kan være tragisk, men det som var viktig for meg var kostnad, mengde jobb ved tilpassning og at toppen flower bedre en 8V.

 

Arbeidet på min topp er gjort av Peter Fröhlen i Düsseldorf. Han regnes visst som en slags porte guru, uten at jeg kan bekrefte dette.

 

Det som er blitt gjort er (oversatt fra tysk):

Omfreste ventilseter, annen vinkel.

Max portet kanaler

Ventiler komplett omarbeidet (hva nå enn det betyr), lettet, polert og tilpasset.

 

Han jeg kjøpte det av hevdet å ha hatt ca 316PS og etter topp jobben fikk han 90PS mer på Dyno. Jeg har ikke dokumentasjon for dette, så for meg gjenstår det å se om dette stemmer, men toppen ser veldig proff og fin ut :)

 

Hadde vært gøy å flow testet toppen og sammenlignet med en orginal topp.

 

Noen som vet om noen som kan gjøre dette og vet hva det vil koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flow er gøy.. hehe.. Moro når Motoman KRYMPER portene når alle andre graver UT! Ligger link til alle artiklene hans i megastickyen her på \teknisk. :thumb

 

Med overlading er vel større bedre? Men ikke på de motorene som suger.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår