Gå til innhold

Hjelp til subwooferkasse

Ranger emnet

pressi

Anbefalte innlegg

Har kjøpt dette elementet http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...7&pn=1633772936

Og denne kassen som siden anbefaler http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...2&pn=1383805906

I brukerveiledningen til cerwin 12" så er det anbefalt enten lukket 20 liter eller 29 liter bassrefleks.. Denne kassen er på 28,3 og lukket.. Kanskje jeg burde lage et bassrefleksrør i den? Men det er jo ikke plass på samme side som elementet står, er det da noe vits? Den er jo nesten 9 liter for stor til å være lukket da..

Finnes det forresten en måte å gjøre denne kassen mindre på? Hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lukket kasse er vel en allround`er, en portet er mere frekvens bestemt, f. eks hvis du tuner en portet kasse til 50hz så vil den spille best ved 50hz

Dette stemmer vel ikke helt eller er jeg på bærtur nå? Tuner man den til 50Hz vil den slite med å gjengi lavere frekvenser og være håpløs til musikkbruk nesten. Men den vil vel ikke akkurat spille best ved 50Hz. Rett meg viss jeg tar feil.

En lukket kasse har ihvertfall en mer naturlig avrulling og er mye enklere :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lukket kasse er vel en allround`er, en portet er mere frekvens bestemt, f. eks hvis du tuner en portet kasse til 50hz så vil den spille best ved 50hz

Så godt som du har vist i det siste at du ikke har peil burde du egentlig la vær å gi folk råd...

En kasse tunet til 50 Hz vil i de aller fleste tilfeller få en enorm peak akkurat der, og vil omtrent ikke spille andre frekvenser!

Å kalle dette å spille bra er bare tull :)

Dessuten kan det ikke kalles en sub engang, siden den ikke spiller dypbass...

Og spørsmålet lukket vs portet har like mye med elementet å gjøre som personlige preferanser.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt dette elementet http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...7&pn=1633772936

Og denne kassen som siden anbefaler http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=7...2&pn=1383805906

I brukerveiledningen til cerwin 12" så er det anbefalt enten lukket 20 liter eller 29 liter bassrefleks.. Denne kassen er på 28,3 og lukket.. Kanskje jeg burde lage et bassrefleksrør i den? Men det er jo ikke plass på samme side som elementet står, er det da noe vits? Den er jo nesten 9 liter for stor til å være lukket da..

Finnes det forresten en måte å gjøre denne kassen mindre på? Hmmm....

viss du demper kassen noe mer vil du gå ned litt i volum på kassen men uansett så er ikke dette så farlig som med en refleks kasse. har du en lukket kasse som er større en det elementet er beregnet for vil du kunne få mer dybde i bassen men noe midre kontroll over elementet. har du en kraftig forsterker på elementet ditt vil du nok ikke merke noe . den kassen er jo ikke veldig for stor så tror nok ikke dette kommer til å bli ett problem.

mvh markro

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer vel ikke helt eller er jeg på bærtur nå? Tuner man den til 50Hz vil den slite med å gjengi lavere frekvenser og være håpløs til musikkbruk nesten. Men den vil vel ikke akkurat spille best ved 50Hz. Rett meg viss jeg tar feil.

En lukket kasse har ihvertfall en mer naturlig avrulling og er mye enklere :)

den vil spille høyest ved 50 hz men nedover i frekvensområde låter det grøt. brukte selv reflekskasse til alpine type R elementene mine. låt dritt på musikk. spesiellt rock. rock innebærer mye dynamikk. hadde tilkoblet en kx 1200 og hadde godt med strøm men likehvel ble det dritt. men nå som jeg har en ny lukket kasse låter det nice. bedre dybass har kommet fram også:)

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider