Gå til innhold

ta vekk katalysator, går det?

Ranger emnet

VR6power

Anbefalte innlegg

Jeg har tro på at du kan hente rundt 10% på å fjerne katalysator, har ikke gjort det på min egen, men har erfart forskjellen på andre biler :) Har du sett en gammel sliten katalysator så skjønner du at det må bli mer effetk ved å fjerne den :)

Ja, om katalysatoren er gammel og sliten, så kan du fort hente ut noen få HK. Men dette er dog HK som er der i utgangspunktet, ergo du øker ikke effekten fra det originale noe nevneverdig. På lik linje som et gammelt/totalt ferdig luftfilter, så får du ikke mer HK om du bytter dette med et nytt et. Du vil kun få igjen de resterende HK som opprinnelig er der i utgangspunktet.

Jeg vil tippe at du får maks 3-5HK om man fjerner katalysatoren, pluss de som opprinnelig er der, men som ikke kommer "ut" pga en dårlig/slitt katalysator.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om katalysatoren er gammel og sliten, så kan du fort hente ut noen få HK. Men dette er dog HK som er der i utgangspunktet, ergo du øker ikke effekten fra det originale noe nevneverdig. På lik linje som et gammelt/totalt ferdig luftfilter, så får du ikke mer HK om du bytter dette med et nytt et. Du vil kun få igjen de resterende HK som opprinnelig er der i utgangspunktet.

Jeg vil tippe at du får maks 3-5HK om man fjerner katalysatoren, pluss de som opprinnelig er der, men som ikke kommer "ut" pga en dårlig/slitt katalysator.

Det er jeg helt enig i! Å spekulere i hvor mange hester "ekstra" du får er ikke enkelt.. men du henter inn igjen de som har gått tapt etter at katalysatoren har tettet seg delvis igjen, dette kan tilsvare ca 10%, men øker nødvendigvis ikke det oppgitte hesteantallet som mange tror. Men jeg garanterer at det merkes :) Og min erfaring med å bytte til K&N åpent luftfilter er at forbruket går ned merkbart. Tilsammen vil jeg ikke påstå at dette utgjør stort i nye HK, men motoren vil gå lettere og forbruket vil gå ned. Og dette medfører også at bilen gir litt mere lyd fra seg, så da kan en jo leve i trua om at bilen er sprekere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, merkes gjør det nok. Men økningen fra det originale, den er nok ikke nevneverdig merkbart. Det som var poenget mitt.

Innbilte HK i form av lyd, er jo noe som alltids "hjelper" på. Som Crispo så fint sier i reklamen sin; "Lyden er halve opplevelsen". :)

hehe, tror både du og jeg skjønte poenget ditt, har aldri snakka om økning i antall HK i tillegg til det som er oppgitt jeg heller :) Men selv om du har hatt bilen siden den var ny, og fram til idag..så merker du ikke så godt at den begynner å gå litt dårligere, eineste du kan se det på er forbruket. Men da får du en ok overraskelse da du "fikser" litt på katalysatoren og evt skifter luftfilter.

Lyd er tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Men om formålet kun er å få bilen til å gå som den egentlig skulle ha gjort, så skifter man ja katalysator, ikke fjerner den. For når man skifter den, så ja, da blir det jo nettopp som det opprinnelig skal være.

De som fjerner den er ute etter den såkalte effektøkningen de visstnok skal få, og ikke at man skal få bilen til å gå som den burde.

Det er en stor forskjell.

:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at Golfer bruker mindre med åpent luftfilter hvis du kjører som normalt, men etter at jeg monterte Pipercross filter på min bil har forbruket gått opp fordi jeg ofte gir mer gass nå enn før pga lyden :)

btw; Pipercross kan anbefales på det sterkeste, råere innsugslyd med bare powerfilter tviler jeg på du får på 1.8 liter 90hestern.

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at Golfer bruker mindre med åpent luftfilter hvis du kjører som normalt, men etter at jeg monterte Pipercross filter på min bil har forbruket gått opp fordi jeg ofte gir mer gass nå enn før pga lyden :)

btw; Pipercross kan anbefales på det sterkeste, råere innsugslyd med bare powerfilter tviler jeg på du får på 1.8 liter 90hestern.

SK powerfilter funker sjeldent da. De tar som regel bar inn varm luft fra motorrommet

Se på denne linken ang 1,8T. Er nok relevant for andre VAG også

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=666711

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider