Gå til innhold

Bilder: Originalt "veigrep" vs. "242R6 - Nå med masse offtopic!

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hehe... bra sagt... Eg var vitne..... Syns det er rart at Bilen din understyrer såpass mye som den gjør når du montert en såpass tung motor Dabucher.... Og eg mener no at bilen krenger no ikke så mye mindre pga lavere profil. Men den henter inn en masse veigrep. men selv Om du har lav profil på dekkene så betyr ikke det at du nødvendigvis ha bedre veigrep enn feks 50 eller 55 profile dekk. Alt avhenger jo av kordan gjerne Veggene i dekkene er bygd og gummien. tenk bare på Formel 1 de kjører på BALLONG. Men eg syns du har fått litt lite veigrep for Det du har spandert på den bilen din. Gamle 240 til pell hang som lim på veien med org senkesett bilstein rally bak koni framme diesel stag og fjærbenstag.

Hei frode.

Motoren veier bare 20kg mer enn b230 og du skal tenke på at jeg har flyttet batteriet bak i bagasjen..

mao. vektbalansen er som originalt, utenom at jeg har jo fjernet lyddemping fremme også! Såvel som i resten av bilen.

 

Ellers, gir faktisk ikke lavere profil bedre grep..

Men jeg har ikke originale dempere, fjærer, stag, foringer, m.m. Men dekk har MYE å si på krenging!!

 

Jeg vet ikke noe om hvordan gamle bilen til pell hang, men den hadde jo kappede fjærer!! Bilen min har bare gatelovlige komponenter!

 

Jeg kan fint skru på ulovlige coilovers og senke bilen så mye at jeg får bump-steer og dårlige vinkler i hele understellet, så kan jeg skryte på meg veigrep, mens jeg egentlig kjører rundt med noe som spiser seg selv opp og faktisk henger dårligere :P

--

ps. grunnen til at jeg har understyring er:

a) volvo er designet til å understyre

b) jeg har original spacersats bak

c) jeg har "referanse"-camber fremme

 

Jeg vil ikke fjerne spacers, men jeg vil fikse dette med camber.

Camber på -1 til -1,5 skader ikke dekk så mye, samt det er jo bare å rotere dekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siste ble produsert i mai 1993

Mai 1993. ja det var slutten på ett eventyr du... etter 2 850 500 240/260 var produsert. den siste var en 245 type mørk blå så kaldt Polar Italia med en 2 liters motor som leverte 111 hk. mer nøyaktig 1986 cc og vekt på 1430 kg

Vær 3 240 var en så kaldt HerreGårds vogn. Sitter akkurat og ser på filmen fra volvo museet eg var på i sommer. Mye rart som volvo har planlagt å lage. Godt 740 ikke ble seenes ut slik som prototypen samme med 240. Viss man kaller 75 mod en flyte brygge ka ville mann ikke kaldt 240 viss den hadde fangere som bygde 45 cm... hehe... jaja volvo i ett nøtte skall Safty comes first.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai 1993. ja det var slutten på ett eventyr du... etter 2 850 500 240/260 var produsert. den siste var en 245 type mørk blå så kaldt Polar Italia med en 2 liters motor som leverte 111 hk. mer nøyaktig 1986 cc og vekt på 1430 kg

Vær 3 240 var en så kaldt HerreGårds vogn. Sitter akkurat og ser på filmen fra volvo museet eg var på i sommer. Mye rart som volvo har planlagt å lage. Godt 740 ikke ble seenes ut slik som prototypen samme med 240. Viss man kaller 75 mod en flyte brygge ka ville mann ikke kaldt 240 viss den hadde fangere som bygde 45 cm... hehe... jaja volvo i ett nøtte skall Safty comes first.

VESC'en ja, hehe.. syke fangere på den :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frode.

Motoren veier bare 20kg mer enn b230 og du skal tenke på at jeg har flyttet batteriet bak i bagasjen..

mao. vektbalansen er som originalt, utenom at jeg har jo fjernet lyddemping fremme også! Såvel som i resten av bilen.

 

Ellers, gir faktisk ikke lavere profil bedre grep..

Men jeg har ikke originale dempere, fjærer, stag, foringer, m.m. Men dekk har MYE å si på krenging!!

 

Jeg vet ikke noe om hvordan gamle bilen til pell hang, men den hadde jo kappede fjærer!! Bilen min har bare gatelovlige komponenter!

 

Jeg kan fint skru på ulovlige coilovers og senke bilen så mye at jeg får bump-steer og dårlige vinkler i hele understellet, så kan jeg skryte på meg veigrep, mens jeg egentlig kjører rundt med noe som spiser seg selv opp og faktisk henger dårligere :P

--

ps. grunnen til at jeg har understyring er:

a) volvo er designet til å understyre

b) jeg har original spacersats bak

c) jeg har "referanse"-camber fremme

 

Jeg vil ikke fjerne spacers, men jeg vil fikse dette med camber.

Camber på -1 til -1,5 skader ikke dekk så mye, samt det er jo bare å rotere dekk!

 

Øhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........................... Gamle 240 te pell var ikke kappet... Ikke når han solgte den. Vel det at kapping gir dårligere vei egenskaper er noe vi alle vet... dvs kapping intill en viss begrensning... Eg og pell kjører i dag på litt vel kappete biler og er begge enig om at det er ikke bra veigrep. Men det er mer for Show off. Ok så 960 motoren veier ikke mer enn 20 kg mer. Ok men kordan er plaseringen på den i Forhold til den 4 sylindrede motoren?? Det er jo litt og... Det vil jo alltid være ett trix å få motoren så midt i bilen og lavest tyngde punkt som mulig. Vel alt det eg mente i sted var tatt opp mot orginalt... ALtså orginale hjul vil krenge mer enn Feks 40 profil. Lavere profil med bredere dekk vil nok øke veigrepet.. Då tatt ut i fra bane kjøring på tørr asfalt. Skal vi se det på snø føre ann så er jo Høyere profil med langt slankere dekk å anbefale. Slik som i rally der de kjører med 110 brei profil på grus bane og gjerne med is dekke og da kan jo piggene få en lengde på opp mot 6 7 mm og kanskje mer. De har ekstremt god oppbygning i side veggene for å stabbelisere bilen bedre. Eg gikk i fra 45 profil hankook dekk til 40 profil Toyo dekk i fjor må si det at toyo e noe dritt dekk på tørt føre i forhold til hankook dekkene. Toyo dekkene har mye dypere mønster og langt mykere gummi. Det fikk bilen til å på en måte til å "flyte oppå" veiern kan du si... Den liksom danset litt. Du fikk ikke helt inntrykk av at du hadde det gode trygge veifeste. Men du vil nok få vekk mye av understyringen din når du får en mer negativ camber framme. Bare ikke bilen begynner å lettere slenge med ræven da. Den har jo hatt litt tendenser til å sleppe lett på ræven og den bilen din... viss ikke det er du som er litt Hissig på gassen, det er nok sikert litt dette med aut mat kasse som utgjør det.... Koffor kjører du ikke på manuell....? Og koffor 960 motor... koffor ikke ft/fk... turbo... Tror den tiden volvo ble laget så ble de nok ikke laget me vilje for å understyre... De ble nok mer laget for comfort. Har du godkjent bilen din med spacere...? trodde det var vanskelig å få bilen godkjent med spacere siden man da forandrer innpresset på hjulene....? Eg krangler ikke viss du skulle få inntrykk av det. Har merket meg det at eg ikke er godt likt her på forumet....

Eg bare lurer....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg krangler ikke viss du skulle få inntrykk av det. Har merket meg det at eg ikke er godt likt her på forumet....

Eg bare lurer....

Hei igjen Frode,

 

Jeg tror ikke du er ute etter å krangle nå, men jeg kan ikke si meg enig i alt du sier.

 

Det er vanlig folketro at jo lavere man går i profil, jo bedre henger man.

Greit nok, det krenger mindre, men samtidig mister du treghet i dekkene.

 

Jeg har 225/35-18 dekk, men om jeg hadde slengt på 16" felger og høy profil, hadde nok bilen min hengt bedre.

 

Angående understyring, så er dette noe Volvo gjorde med vilje og det er ganske logisk hvorfor:

  • Volvo er laget med tanke på sikkerhet
  • Fronten av bilen er sikreste stedet du kan få et treff

 

Om du har en overstyrt bil og får sladd og får bilen i motsatt retning inn førerdøren din, da har du heller liten sjanse!

 

Nettop derfor ser du at bakhjulene på volvoen er en halvmeter under bilen.

Det er designet slik med vilje!

 

Det fins mange måter å styre overstyring/understyring:

  • Dekktrykk
  • Stabilisatorstag
  • Camber
  • Vektfordeling

 

Det letteste er jo selvsagt dekktrykk.

Litt av grunnen til bilen min er sånn som dette også, er at jeg har 24mm whiteline stag fremme, men originalt (19(?)mm) stag bak. Det som skjer da, er jo at den blir dritmyk på ræven.

 

Jeg har snakket med bla.a. Pedersens Racing, Triangulars Unlimited, m.m. Mao. jeg har snakket med folk som har skikkelig peiling på oppsett av biler. De sier alle: IKKE stiv den av i ræven!!

 

Det de sier, er at jeg skal stive den av enda mer(!) fremme.

Jeg har ikke tenkt å gjøre bilen min ulovlig, da ikke bare med tanke på bump-steer og slike konsekvenser, men det er også det at jeg gidder rett og slett ikke risikoen når jeg blir stoppet i teknisk.

 

Jeg skal være enig i at feks. 55mm senking er fetere å se på, enn 45mm, som jeg har, men samtidig, så vet jeg at 55mm senking gir dårligere veigrep (pga. begrensninger i camber-muligheter på 240).

 

På 740 blir jo dette enda værre, da man ikke kan stille camber på 740.

 

Greit nok, man kan modde bilen med rallydeler, o.l., men da kommer vi igjen over på deler som ikke er street-legal.

 

Jeg er kanskje litt kjedelig nå,men, ja.. Jeg vil ha en bil jeg kan kjøre med god samvittighet.

 

Når vi kommer over på diskusjoner om hvorfor 6'er, så kan jeg vel si at helt siden jeg så den sorte med twinturbo i bilsport (2000 eller 2001?), så fant jeg ut at det var drømmen.

 

En FT i 240 er mye billigere å bygge, men samtidig er det "vanlig".

Ps. FT'en veier nok minst like mye som en 6'er, da du i tillegg har turbo, intercooler, ekstra rør, m.m.

 

Angående kjøringen ja, jeg provoserte den ut i sladd..

Jeg er ikke verdensmester i kjøring og når jeg tar bilen på bane, så gjør jeg det for å presse grenser. Jeg gjør det fordi jeg vil vite hvordan bilen vil oppføre seg..

 

Løsningen min for å få litt mer balansert bil blir derfor camber, da en avstivning av hekken vil gjøre at jeg lettere får sladd.

 

ps. det skal litt til for å få ut ræven på bilen min nå.

Jeg har også tenkt å mye opp demperene bak, for å få enda bedre grep bak.

 

Istendenfor å gå mot dårligere grep bak, for å få balansen fin, vil jeg går for bedre grep fremme. Jeg vil også øke grep bak med nå justerbare momentstag, m.m samt mykere oppsett i ræven..

 

Ps. Jeg er selv ingen verdensmester og jeg har ikke noe mekanisk utdannelse, men jeg har spurt og gravd, gravd og snudd steiner, snakket med MANGE som driver med seriøse oppsett av 240'er.

 

"bump steer" feks. skjer når man senker mye.

Man kan som sagt unngå alt, men 99% av de som senker tror at lavere tyngdepunkt = bedre veigrep, helt uten videre. Det er rett og slett 100% feil.

 

Ha en videre fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Frode,

 

Eg e enig i En god del av det du sier her. Men ikke alt. desverre. Tror du missforstod meg litt når eg nevnte dette med tyngde punkt lenger ned. Da tenkte ikke eg på hele bilen men på Motor og de tingene der. men ok... Forskjellig bak forskjllig smak. En ting er at mye av de tingene som er godkjent i rally er også godkjent på en vanlig person bil. Og til tider da også mye mer anbefalt. husk på at hvis en rally bil skal få lov og kjøre på "veien" eller hitene som den kjører så må bilen være Godkjent til akkurat det samme som din og min bil og det igjen ganget med 2

Men no vet eg no mye mer om R6 din.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tør i hvert fall kjøre på bane.... :shake Men ja, bilen understyrer en del.

 

Ok så kjører ikke han rundt med en front fanger som lakkeres VÆRT år. og som har en verdi av ca nesten 10000 kr. Skal du ha regene stykke på det og.

 

Nedre del 850r fanger 2700

Øvre del 2200

Plast sveising pluss lakering grunning og sliping eg betaler 3000 takk til terje.

Grøfte lys 2400

Viss du skal ha med noten eg har limt under nede i fangeren eg batalte 30 kr

+ sika ca 150

Så kommer det litt skruer rundt om.

Pluss hjemme lagete brakkerter til grøfte lysene.

 

Så har du resten av 940 fronten

 

Og den stygge fangeren min bak som eg gav idiotiske 4000 for der av 1000 kr i frakt.

Den bakfangeren har eg som plan å bytte.

 

Lite av dekk og cluch har eg og.

Pluss at bilen min er bulk fri og fin å se te i lakken i forhold til hans.

 

For mer info se min bil her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=114898

 

Du er flink te hakke ned på folk colli... Rart nebbet ditt ikke har knekkt.... Hehehe....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skal ikke du ta alt jeg skriver helt bokstavelig da Frode. Syns bare ikke du bør kritisere noen som kjører på banen, når du ikke kjører selv. Det forstår du, og vi trenger ikke krangle om det.

 

Et annet poeng er at man bør kunne tørre å bruke bilen da. Hvis jeg var så redd for bilen min som du er, så hadde jeg aldri kunnet bruke den. Regner med du aldri tør bruke den til Lagunen? Hehe! Der skjer det mye rart gitt. Men, nok om det.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synst du mobber bilen min litt her Da Butcher!! eg som har den blå 240en. he he nei bare kødda. til de som klager på at eg bare legger penger i motor istede for hjuloppheng tar feil for eg legger ikke penger i noen av delene, he he!

Hehe, ja.. Jeg snakket jo med deg.

Hele formålet med denne tråden, var jo å vise hvor mye man får for litt penger og litt arbeid.

 

Bilen min er langt fra den grommeste, både når det kommer til motor, drivlinje og understell, men jeg liker den selv om :-)

 

 

Ok så kjører ikke han rundt med en front fanger som lakkeres VÆRT år. og som har en verdi av ca nesten 10000 kr. Skal du ha regene stykke på det og.

 

Nedre del 850r fanger 2700

Øvre del 2200

Plast sveising pluss lakering grunning og sliping eg betaler 3000 takk til terje.

Grøfte lys 2400

Viss du skal ha med noten eg har limt under nede i fangeren eg batalte 30 kr

+ sika ca 150

Så kommer det litt skruer rundt om.

Pluss hjemme lagete brakkerter til grøfte lysene.

 

Så har du resten av 940 fronten

 

Og den stygge fangeren min bak som eg gav idiotiske 4000 for der av 1000 kr i frakt.

Den bakfangeren har eg som plan å bytte.

 

Lite av dekk og cluch har eg og.

Pluss at bilen min er bulk fri og fin å se te i lakken i forhold til hans.

 

For mer info se min bil her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=114898

 

Du er flink te hakke ned på folk colli... Rart nebbet ditt ikke har knekkt.... Hehehe....

Hei Frode,

Jeg synest du går litt langt nå, med insinueringer om vold, m.m.

Beklager at jeg glemte å svare deg på tyngdepunktet av motoren, men motoren min har faktisk bedre tyngdepunkt enn en vanlig b230.

 

Ellers, mente jeg ikke deg, når jeg snakket om tyngdepunkt, men snakket om generelle folk.. Jeg vet du ikke senket din bil for veigrep, da din bil er bygget for show.

 

Men 99% av folk tror at jo lavere en bil er, jo bedre henger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår