Gå til innhold

Radiator x 2?

Ranger emnet


Ok`n

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noken som har peiling eller prøvd å seriekoble 2 radiatorer om det funker og er nok vacum til det?Bygger om litt i motorrommet for tida og den gamle store blir for stor,2 små som tilsvarer størrelsen passer akkurat så derfor eg lurer!

 

Ok`n

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkulasjon i kjølevæska har ingenting med vakum å gjøre. I tillegg til vannpumpa sirkulerer kjølevæska pga tempraturendringen. Vannet kommer ut på toppen av motoren og går inn i toppen av radiatoren. Når vannet kjøles av i radiatoren vil det synke mot bunnen i radiatoren før det går inn igjen i motoren for å varmes opp, slik at det stiger mot toppen av motoren.... Denne "selvsirkuleringen" er så sterk at du ville f.ex få trøbbel med å snu sirkulasjonen ved å ha en kontraroterende vannpumpe. Faktisk kan en motor kjøres uten vannpumpe, hvis andre forhold ligger tilrette for det. Pga av dette vil det ikke funke med to seriekoblede radiatorer, med mindre de står plassert oppå hverandre. Men hvorfor ikke paralellkoble de med "Y-spltter"? Dette vil nok funke bedre....

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finepix: du har ett godt poeng der !

 

Å kjøre Ysplitt slik att hver radiator 50\50% deling av kjølevannet.

For så å kjøre det i en Ysplitt etter de 2 radiatorene.

Sefølgelig bør begge radiatorene vere like og viftekjølt med like vifter.

 

Dette skall i teorien fungere minst like bra som en enkeltstående radiator.

Kansje bedre...

 

Torgeir @ Nccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja y-kobling hadde kansje funka bedre enn serie,men vil da begge radiatorene få delt 50/50 av kjølevæska?Ikkje usansynligt at det hadde fungert bedre,er jo meir vann som går igjennom motoren...

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår