Gå til innhold

Dialekt på forumet?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

hei!

Har nå lest gjennom reglene et par ganger for å finne ut om det finnes en regel mot å skrive på dialekt på forumet, men fant ingenting.

Kan det ikke innføres en regel om at forumets brukere kun skal bruke bokmål eller nynorsk? Jeg personlig synes det er slitsomt å lese diverse innlegg skrevet på dialekt. Det samme gjelder forøvrig SMS-språk.

Hva synes dere om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forkortelser/SMS-språk kan være gøy av og til, WTF, ROLFMAO, STFU, FTW, osv. Det er også gøy å blande inn noen engelske ord, også noen gale engelske ord (x-x For Teh Win), for eksempel. Men jeg klarer ikke å lese poster med kun SMS.

Dialekter er jeg helt enig i, vi har to skriftspråk, mens nynorsk og bokmål ikke kan brukes som dialekter.

I tiLegG eR pOsTeR sOm DeTtE vElDiG kJeDeLiG å lEsE. Så slutt med det også. SKRIKING ER OGSÅ VELDIG DUMT (lyser det på tastaturet ditt under en lås? da skriker du)..

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker ikke jeg primært på OMG, WTF etc som SMS-språk. Det er mer 14år gamle cs-folk jeg forbinder akkurat det med. Med SMS-språk tenker jeg mer på sånt "d r qlt" etc.

Ja, jeg regnet med det. Men det kan bli forferdelig uforståelig med kun forkortelser i setninger. Litt må man jo ha. Men dialekt og små bokstaver etter punktum skulle vært forbudt.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Har nå lest gjennom reglene et par ganger for å finne ut om det finnes en regel mot å skrive på dialekt på forumet, men fant ingenting.

Kan det ikke innføres en regel om at forumets brukere kun skal bruke bokmål eller nynorsk? Jeg personlig synes det er slitsomt å lese diverse innlegg skrevet på dialekt. Det samme gjelder forøvrig SMS-språk.

Hva synes dere om det ?

Selv jeg som normalt skriver på dialekt synes dette er smart (dere Oslo folk slipper tenke så mye på det. Heldiggriser ;) ). Det er for folk faktisk må anstrenge seg for å forstå hva du sier pga dem vet ikke hvordan det uttales.

SMS-språk er bare slitsomt :)

Så denne søttes 100% (Trodde det var en regel jeg :) )

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig i at man skal holde seg til enten bokmål eller nynorsk.

Synes forsåvidt at innlegg som er skrevet på vanlig bokmål, med korrekt (da altså hensiktsmessig og ikke overdrevet bruk) bruk av tegn, samt bruk av avsnitt er fine å lese.

Kan ikke fordra dialekt eller folk som ikke har skjønt at det faktisk finnes en knapp for punktum på tastaturet, at Caps Lock ikke trenger være påslått hele tiden, at hundreogørten utropstegn er unødvendig, eller faktisk folk som bruker liten bokstav no matter what.

Har ikke skrevet på min egen dialekt (les: bergensdialekt) på forum så lenge jeg kan huske, og slik kommer jeg til å fortsette.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som normalt skriver på dialekt synes dette er smart (dere Oslo folk slipper tenke så mye på det. Heldiggriser ;) ). Det er for folk faktisk må anstrenge seg for å forstå hva du sier pga dem vet ikke hvordan det uttales.

SMS-språk er bare slitsomt :)

Så denne søttes 100% (Trodde det var en regel jeg :) )

Vel..

Som jeg sa over har man jo mange dialekter og 2 skriftspråk. Dersom jeg hadde skrevet "bennsin", "bannan", "jei", "åsså", og så videre, hadde det vel blitt irriterende? Flere skriver "æ" istedenfor "jeg", og på Oslo-mål sier vi da "jei", ikke "jeg", slik bergenserene gjør.

Mange som tror ikke Oslo har dialekt. En del bokmål er det jo å kjenne igjen, men at vi ikke har dialekt er feil.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme:

SPØRREPRONOMEN

Spørrepronomen kan stå alene eller foran et annet ord. Pronomen som står alene, kalles substantiviske, mens de som knytter seg til et annet ord, kalles adjektiviske. De substantiviske pronomenene er:

· Hvem om personer: Hvem kommer der? Hvem har skrevet "Sofies verden"?

· Hva om gjenstander og saker: Hva sa du?

· Hvilken om personer, gjenstander og saker: Hvilken vil du ha?

Her benytter vi anledningen til å advare mot adjektivisk bruk av hvem. Det heter ikke: Hvem film så du i går eller "Hvem bil så du igår?

De adjektiviske spørrepronomenene er:

· Hvilken/hvilket/hvilke om gjenstander og saker. Hvilken utdannelse har han? Hvilket år ble han født? Hvilke sko har du kjøpt?

· Hva for en/et/noe/noen brukes i dagligtale om gjenstander og saker.

Slik skal det ikke skrives:

Hvem bil* skal jeg kjøpe?

Hvordan bil* har du?

*Eller andre gjenstander!

Det heter hvilken!

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være helt unødvendig å ha en regel om at man ikke skal skrive dialekt her inne. Enkelte dialekter er verre enn andre. Det er ikke noe stort problem her inne, men vil du garantert gjøre deg forstått, anbefales bokmål/nynorsk.

Det er tross alt de eneste godkjente skriftspråkene vi har. "Kav trøndersk" eller "hæstkuk nordlænning" f.eks er bare slitsomt å lese seg igjennom.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider