Øyvind Ryeng Skrevet September 19, 2006 Rapporter Share Skrevet September 19, 2006 Som vi alle vet er jeg er selve formannen i "Jeg hater dialekt på Bilforumet"-foreningen. Det er ikke mange ting jeg finner mere frustrérende enn folk som skriver noe annet enn bokmål på forumet; det er så skrekkelig slitsomt å lese og folk har kanskje (jeg har iallefall) lett for å stemple innholdet av innlegget som "ikke verdt min tid" og skipper til neste innlegg (med mindre det er en uhyre interressant tråd). Tro hvor morsomt det hadde vært hvis noen av storposterne her inne hadde begynt på dét viset? I Carspottingforumet: "Ja fatterø' æ så dein dærrane drietschtygge massdaen neppå nesse igjænn sant å våi satan kor æ flirte førr' no har han dær kjyvbóon fra fijnnsnes eijller æ vettafan kor 'an e fra men no ha' 'an fanmæ prestert å hænge på 'an nå LEKKSØSLØKTE kjøp' fra æ vettafan bielækkstra eller i-bey nå sånn gettosjappa". I Volvoforumet: "æ få' fan ikkje start på deijn hællvettes vålvoen!!!!!!!! kafan såm feile maijnnsjiten æ jo kåsta på 'an nye plugga og alt" I Mediaforumet: "dævven søkki sjækk ut deijn heijlt vannvittie vidjoen æ fainn på nætte' me' fanmæ tusnhæstes suupra så' spinn løus på dynoen saint me dækkrøyk så svartlægg heile lokale" Resultatet hadde helt sikkert ikke vært pent. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet September 19, 2006 Rapporter Share Skrevet September 19, 2006 Som vi alle vet er jeg er selve formannen i "Jeg hater dialekt på Bilforumet"-foreningen. Det er ikke mange ting jeg finner mere frustrérende enn folk som skriver noe annet enn bokmål på forumet; det er så skrekkelig slitsomt å lese og folk har kanskje (jeg har iallefall) lett for å stemple innholdet av innlegget som "ikke verdt min tid" og skipper til neste innlegg (med mindre det er en uhyre interressant tråd). Tro hvor morsomt det hadde vært hvis noen av storposterne her inne hadde begynt på dét viset? I Carspottingforumet: "Ja fatterø' æ så dein dærrane drietschtygge massdaen neppå nesse igjænn sant å våi satan kor æ flirte førr' no har han dær kjyvbóon fra fijnnsnes eijller æ vettafan kor 'an e fra men no ha' 'an fanmæ prestert å hænge på 'an nå LEKKSØSLØKTE kjøp' fra æ vettafan bielækkstra eller i-bey nå sånn gettosjappa". I Volvoforumet: "æ få' fan ikkje start på deijn hællvettes vålvoen!!!!!!!! kafan såm feile maijnnsjiten æ jo kåsta på 'an nye plugga og alt" I Mediaforumet: "dævven søkki sjækk ut deijn heijlt vannvittie vidjoen æ fainn på nætte' me' fanmæ tusnhæstes suupra så' spinn løus på dynoen saint me dækkrøyk så svartlægg heile lokale" Resultatet hadde helt sikkert ikke vært pent. Når dialekten er så bred som den der er det veldig irriterende ja. Rett og slett tungvint for oss dødelige å lese. Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet September 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2006 Dr_S: Alle som har gått på skolen har lært å bruke minst ett av de to offisielle skriftspråkene vi har her i landet, og jeg ser dermed ikke noe problem med at folk må forholde seg til de når de skriver. Min oppfatning er ihvertfall at forumet blir seende mye mer seriøst ut når folk faktisk skriver på en anstendig måte. Viking: ja, det er faen så irriterende det og. Ikke at jeg går rundt og irriterer meg over andre personers skrivefeil, men det bør da ikke være noen umulighet å velge riktig ord? Ryeng: Fint at vi er enige :) Men litt OT: overdriver du ikke disse "è"-ene dine litt? =P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistabeen Skrevet September 19, 2006 Rapporter Share Skrevet September 19, 2006 Er nok meget enig med deg 240-hansen. Nå for tiden er jeg og er en vanlig skrivefeil på norskprøver. Utbredt mobilbruk blandt mindreårige, og i verste fall, blandet med dialekt skaper jo nesten nye språk. Ka frskn hl dke p m? Siter - '98 520iAT x '92 525i <oO=|||=Oo> BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pudding Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 eid Siter Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder... Driftfun.com LS1 200sx s13 under konstruksjon... www.gunstig.no <-Bilvideo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Unnskyld, men hvor er det eid? Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"URQuattro" Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 jeg syntes at "mobil" språket skal fjernes fra forumet, men dialekter kan vi ikke fjerne syntes jeg. Siter 1984 Audi Coupe quattro. 1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 jeg syntes at "mobil" språket skal fjernes fra forumet, men dialekter kan vi ikke fjerne syntes jeg. Hvorfor kan man ikke bare holde seg til skriftspråk? Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"URQuattro" Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Hvorfor kan man ikke bare holde seg til skriftspråk? Eirik Det er en grunn til at vi lærer nynorsk og de lærer bokmål.(de fleste dialekter har røtter til nynorsk) Eller? Så vi lettere skal kunne forstå hverandres skriftspråk. Men det er min mening. Siter 1984 Audi Coupe quattro. 1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimli Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Grunnen til ein lærer sidemål på skolen er vel mer fordi at vi skal lære om hverandre, og ikke minst kunne skjønne hva folk sier. Det er som religion, fleste driter vel i andre, men lærer det fordi. Man skal ikke skrive dialekt, man skriver enten bokmål(bakmål) eller Nynorsk etter som det er skriftspråkene vi har og velge imellom her i norge. Tror ikke samsisk går under dette, vist noen lurte på det. Siter Audi A4 2.8 Quattro XAudi 80 1.8e Quattro XAudi 80 1.8s Audi S1 - Could you understand the beauty of the beast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Mobil/SMS/data/dialekt etc etc. = NEI! Norsk/Nynorsk = JA! Kan ikke få sagt hvor irriterendes det er med dialekt og alle andre typer for "U-Norsk" som folk har en tendens til og bruke på forumet her. Resulterer i at man ikke orker å lese innlegget (spesielt for min del), da jeg ikke gidder å måtte "granske" noe som kunne vært et bra innlegg om det hadde blitt skrevet på ordentlig NORSK. Litt synd, da det er fullt mulig at det var et bra innlegg, med mange fine og gode poeng, men som desverre jeg mistet interessen for, da jeg ikke orker å lese det hundre ganger for at jeg kanskje skal skjønne hva den aktuelle personen mener. Hvor slitsomt hadde det ikke blitt om alle hadde skrevet på sine dialekter, og med sin "rettskriving" på enkelte Norske ord i dialektform? Når det gjelder dialekter, så er det i mange tilfeller forskjellig skrivemåte på det samme ordet, selv om det er den samme dialekten, da dette varierer fra person til person, og hvordan oppfatning de har til hvordan man skriver det aktuelle ordet. Jeg mener jeg ikke at det er "ulovlig" og skrive feil (alle skriver feil til tider), men f.eks et helnorskt ord som "til" eller "det", blir på min dialekt "tæl" og "dæ" (Totning), noe som ikke er like lett å skjønne for alle folk. Selv så skriver jeg dialekt til folk jeg kjenner, men klarer alikevel og skille dette når jeg f.eks skriver på Bilforumet. Hva så om de fleste dialekter har røtter til Nynorsk? Skriv Norsk eller Nynorsk, for dette er noe alle som har gått på skole kan. Kan det gjøres enklere? Neppe. Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
le0n Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Kan støtte det til en viss grad, er jo greit og holde seg til enten bokmål eller nynorsk.. Og skrive på rein dialekt, f.eks. trøndersk kan være svært slitsomt og forstå:) MEN, jeg er fra vestlandet og hadde jeg skrevet nynorsk på den måten jeg har lært det så hadde jeg fått mangen komentarer og sikkert pes fra moddene her og.. Bare så det er sagt, ikke kritiser før det er helt tydlig at det ikke er ett "godkjent" språk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Bokmål er greiest. Men en morsom/humoristisk kommentar på dialekt en gang i blandt piffer opp stemningen synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 (de fleste dialekter har røtter til nynorsk)Eller? Det er vel heller sånn at nynorsk er sammensatt av dialektene. Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Det er en grunn til at vi lærer nynorsk og de lærer bokmål.(de fleste dialekter har røtter til nynorsk)Eller? Så vi lettere skal kunne forstå hverandres skriftspråk. Men det er min mening. Skriftspråk og dialekt har ingen ting på papiret med hverandre å gjøre. Om folk skriver nynorsk driter jeg langt i, det får jeg heller forstå, det er tross alt ett av to godkjente skriftspråk. Hvis jeg hadde skrevet dialekt skulle jeg skrevet "jei", jeg sier nemlig ikke "jeg". Hvor dumt hadde ikke det blitt? "Jei har kjøpt to bananer av dei" "Takk for komblimange" "Det var ikke slik det foregjikk". Akkurat som "Æ ha itj sett han, men æ ha sett dæ fleir ganga". Det er en dialekt som ikke kan skrives. Enkelt og greit. Viktig å skille mellom skriftspråk og talespråk. Og ja, nynorsken skulle samle Norge til ett rike, og er derfor basert på flere dialekter. Men dialektene i seg selv kan ikke skrives bokstavelig. Det er også uhyre få dialekter som høres akkurat ut som ett av skriftspråkene. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg