Gå til innhold

Dialekt på forumet?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hvis folk vil at andre skal lese og forstå deres innlegg så bør de skrive på et språk som blir forstått, og er leseligt for menigmann og folk utenom bygda!

Hvis en har et teknisk problem og skriver på "grautemål" så ikke forvent at folk forstår.Det er jo til eget beste å skrive noe folk forstår!

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke noe stort problem her inne, men vil du garantert gjøre deg forstått, anbefales bokmål/nynorsk.

Det er tross alt de eneste godkjente skriftspråkene vi har.

Ikke for å være vanskelig men vi har 3 godkjente språk i Norge. Norsk, Nynorsk og Samisk.

Men tviler på at man hadde fått så stor respons på et samisk innlegg... :P

2007 Nissan Navara 35"

2009 BMW 320 XDRIVE

1983 Golf 1,5C

X 2008 Polaris RMK Shift 600
X 2006 Volvo S40
X 1996 Ford Mondeo
X 1986 Toyota Landcruiser
X 1996 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til ein lærer sidemål på skolen er vel mer fordi at vi skal lære om hverandre, og ikke minst kunne skjønne hva folk sier. Det er som religion, fleste driter vel i andre, men lærer det fordi.

Man lærer faktisk nynorsk fordi at hvis man senere i liver skal jobbe i en offentlig jobb, som kommune etc. og man får et brev / henvendelse på nynorsk SKAL man svare tilbake på nynorsk. Det samme gjelder om vedkommende som skriver bokmål til en som har nynorsk som språk SKAL svare på bokmål.

Forøvrig er jeg enig i at SMS og dialektspråk skal fjernes fra forumet. Det er ikke noe som er verre enn å lese "Æ ha itj peil på kos n hæsa bæsa ha dt", "d r så snsykt vnskli å skrve bkmål", "d r sms sprk vi snx" osv. Hvorfor klarer ikke folk å skrive skikkelig NORSK? Bokmål eller nynorsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til den nye norsk ordlisten kommer i 2007.. Der kommer faktisk flere og flere dialekt ord inn.. er samlet inn ca20 ord som det er sannsynelig at stammer fra hamar regionen. Det er dialekt alt sammen. Men det står i ordboka... :devil. alle komuner/historielag kan sende inn forslag. Det må jo selvsagt godkjennes av de som bestemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke heelt sikker, men tror ikke det er lov for journalister å skrive dialekt uten for sitt lokal område. Det står skrevet i deres regelverk... Skal ikke banne på det her, men tror det stemmer ganske bra.

Så da burde vel den regelen gjelde alle andre også som skriver på internett også?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dialekter, sms-språk etc. er slitsomt å lese på forumet.

Syns folk burde klare å holde seg til enten bokmål eller nynorsk. Skrivefeil er jo greit men "jg kn ik skrv nrsk" blir litt mye av det gode.

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste hadde jo hvert om man kunne rett og slett gjøre seg forstått!!

er jo ikke noe stress om en trønder skriver "æ vil se den bila der.." eller no sånt!! det skjønner man!

er værre når samme fyr skriver "æ vilj sjå dein jævla bila som føyk rask som faaen førbi mæ hin dagen"

som sagt, bare man kan gjøre seg forstått for flere enn mor og far, så ser jeg ikke problemet!

men sms språket.. nei takk! jeg bruker ikke det når jeg skriver sms selv en gang..

men en som snakket om punkt og store bokstaver her! det er da vel ikke så meget nøye vel!

jeg selv er notorisk glemsk til å bruke stor bokstav etter punkt!

men folk skjønner meg jo for det da!! hehe

og om man bruker 1 eller 5 punkter, så er ikke det noe stress heller (syns jeg da!) så det er jo ikke noe å pese over!

men om man kan få vekk den sms stavingen, overdrevent dialekt bruk (det være seg nord, trønder, alibaba-oslo eller annet!) og DeT sPråKeT hEr!(hva det nå enn kalles! hehe) så hadde det blitt litt mere lett lest her inne ja!!

men husk no på en ting da folkens, detta er ikke "norges skolen as".. vi kan ikke stå med stokk og pekefinger og kritisere alt og alle som kommer inn og skriver litt anderledes enn oss selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bæste hadd jo kvart om man koijn rett og slett gjør sæ forstått!!

E jo itj nå stress om ein trønder skriv "æ villj sjå deijnn bila der.." eiller no sånt!! De' skjønner man!

E værre når likens fyr skriv "æ vilj sjå dein jævla bila som føyk rask som faaen førbi mæ hin dagen"

som sagt, bærre man kaijn gjørrå sæ forstått førr fleir enn mor og far, så ser æ itj problemet!

Men sms språket.. Nei takk! Æ bruker itj de' når æ skriv sms sjøl ein gang..

Men ein som snakket om punkt og store bokstaver her! De' e da vel itj så meget nøye vel!

Æ sjøl e notorisk glemsk te' å bruk durabel bokstav ætte punkt!

Men folk skjønner mæ jo førr de' da!! Hehe

og om man bruker 1 eiller 5 punkta, så e itj de' nå stress heller (syns æ da!) så de' e jo itj nå å pes over!

Men om man kaijn få vekk deijnn sms stavingen, overdrevent dialekt bruk (de' vårrå sæ nord, trønder, alibaba-oslo eiller aijnna!) og de' sPråKeT hEr!(hva de' no enn kalles! Hehe) så hadd de' vorte litterannj mere lett lest her inne ja!!

Men husk no på ein ting da folkens, detta e itj "norges skolen as".. Vi kaijn itj stå me stokk og pekefinga og kritisere ailjt og aill som kjæm ijn og skriv litterannj anderledes enn oss sjøl! !

Ja, tenk om alt hadde sett slik ut.. Takk gud for at folk skriver bokmål

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og på Oslo-mål sier vi da "jei", ikke "jeg", slik bergenserene gjør.

Hæ?

Ellers, irriterer meg en smule at folk skriver "norsk/nynorsk", som om det de kaller norsk (bokmål) ikke er en fornorsket måte å skrive dansk på, og nynorsk ikke er en samling av norske dialekter, men noe nytt noen fant på for å gjøre skole og NRK kjipere.. (Av vane foretrekker jeg bokmål, lettest å lese)..

Til slutt kan jeg nevne at jeg leser ikke innlegg som tar helt av med SMS-språk, dialektord jeg ikke forstår (og mye ord deling), selv om jeg har skrevet flesteparten av mine innlegg med en lett dialekt.. Om folk skriver "æ" så forstår jeg det, og det viser hvor folk kommer fra, men selv de verste eksemplene på f.eks trøndersk i denne tråden, er ikke på langt nær så vanskelige å lese som "ekte vare" ;)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic,

men Bergensere sier da bare "eg", rett ut "eg"? De bergenserne som jeg kan huske og ha hørt gjør iallefall det

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider