Gå til innhold

Tabbe? oO

Ranger emnet

Cadden

Anbefalte innlegg

Hehe, nå har det seg slik..

At jeg har mekka kasse til elementet mitt, som er et Audiobahn 12" 700rms!

Og jeg sku seff mekke meg ei kasse, å ville gjøre dette litt max for, så jeg

tok ei 22mm sponplate å skar til slik at kassa ble 40cm * 40cm * 40cm!

Jeg kommer jo nå fra til at det blir 47 liter ca.? Hehe, har det i bilen osv. nå

men tror dere jeg har tapt mye effekt på at kassa er så sykt stor? =p

Takk for alle svar karer!

*1edit* feil tasting!

*2edit* Det er ei lukka kasse =) fuga hele driten med Tech7 xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det da, jeg fant det her nå når jeg tok meg tid til å leite!

Men kan noen hjelpe med å kalkulere dette over til "forståelig måleenhet" ?

Kassen skal ha minimum 0,7 (cubic feet) maximum 1.56 (cubic feet)

Kansje noen kan formeln eller har den liggende, ble litt hardt å ta dette uten kunnskapen =p

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glava støver, og isopor tror jeg ikke demper spesielt mye. For at det skal hjelpe noe må du fylle opp med solid masse, altså tofire, sandsekker, osv. Skum, vatt, o.l. er 80-90% luft og komprimeres uten problemer ;)

Greit att glava støver, men skum vatt er ikke løsningen for å minske volumet, siden slike ting gjør volumet større. eller mener, når volumet er stort, så før en jo slakkere og mer "riktig" kurve, men mange som meg, ønsker en topp ved 40Hz.

Har en da en "riktig" kasse slik trådstarter har, men ønsker litt mer "fart" så må han fylle opp med harde ting, ikke myke ting, for myke ting gir motsatt effekt. (dette er selv prøvd på flere typer ellementer)

Og jeg har veldig ofte lagd for små kasser, men "løst" det med å fylle med skumplast eller vatt, og kommet til lavere Q. Eller følelsen av mye dypere lyd, framfor harde slag.

Trådstarter har overhode ikke gjort noe tabbe, du har antaglig heller lagd en veldig riktig kasse, men ønsker kanskje en topp ved 40Hz som jeg foretrekker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tOFFY: han sa akkurat det du sa.

Glava støver, og isopor tror jeg ikke demper spesielt mye. For at det skal hjelpe noe må du fylle opp med solid masse, altså tofire, sandsekker, osv. Skum, vatt, o.l. er 80-90% luft og komprimeres uten problemer

Anyway. Helt enig med deg tOFFY angående resten. Samme erfaring selv :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et SPØRSMÅL...

Er det sånn at effekten ett element er oppitt til og tåle går ned når en lukket kasse blir for stor?

du kan trolig få lengre slaglengde i stor kasse, og da kan nok effekt tåligheten gå ned noe. men om 5 - 6L mer en "maks" anbefallingen fra produsent har SÅ stor betydning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har overhode ikke gjort noe tabbe, du har antaglig heller lagd en veldig riktig kasse, men ønsker kanskje en topp ved 40Hz som jeg foretrekker også.

Jeg var på jakt etter en sakte men hard bass... og den slår bra som den er nå, lurte bare på om det var forbedringspotensiale :p

Men takk alle, for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider